روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۱ يکشنبه ۱ خرداد - شماره 4133

ايران در عمان مرکز تجاري تاسيس مي‌کند

 رئيس سازمان توسعه تجارت از آغاز پيگيري‌ها براي تاسيس مرکز تجاري ايران در عمان خبر داد.
با وجود برنامه‌ريزي ايران براي افزايش ميزان تجارت مشترک با کشورهاي همسايه و علي رغم روابط سياسي قدرتمند، همچنان ميزان تجارت مشترک ميان ايران و عمان در سال‌هاي گذشته پايين باقي مانده است.
هر چند در سال‌هاي گذشته، هيئت‌هاي تجاري دو کشور، مذاکرات گسترده‌اي را براي افزايش سطح تعاملات تجاري به کار بسته‌اند اما عمان هنوز در ميان اصلي‌ترين شرکاي اقتصادي ايران قرار ندارد و ميزان صادرات ايران به اين کشور نيز پايين باقي مانده است.
علي رضا پيمان پاک – رئيس سازمان توسعه تجارت – که در روزهاي گذشته به عمان سفر کرده، برنامه‌هايي براي افزايش تجارت مشترک ميان دو کشور ارائه کرده و به نظر مي‌رسد در سال جاري امکان فراهم کردن مقدماتي براي افزايش سطح اين تعاملات وجود خواهد داشت.
او با اشاره به سفر يک هيات تجاري از شرکت‌هاي توانمند ايراني به کشور عمان و برگزاري نشست تجاري در اتاق بازرگاني مسقط و همچنين برگزاري پاويون ج. ا. ايران در نمايشگاه بين‌المللي دکوراسيون، روشنايي و لوازم خانه و خانه‌داري عمان، پيشنهاد کرد کميته مشترک توسعه روابط اقتصادي و تجاري به رياست معاونان وزراي دو کشور تشکيل شود                       
معاون وزير و رئيس کل سازمان توسعه تجارت ايران همچنين پيشنهاد اين سازمان به عنوان دبيرخانه کميسيون مشترک اقتصادي و تجاري دو کشور در زمينه امضاي نقشه راه همکاري تجاري بين ايران و عمان را مطرح کرد که هر دو موضوع مورد استقبال وزير صنايع، تجارت و توسعه سرمايه‌گذاري اين کشور قرار گرفت.                
پيمان‌پاک با اشاره به موانع توسعه همکاري‌هاي تجاري دو کشور، از مذاکرات براي رفع مشکلات مربوط به حمل و نقل و مسائل بانکي پيش روي وزارتخانه‌ها و نهادهاي خصوصي دو کشور خبر داد.
  وي در خاتمه به موضوع تاسيس مرکز تجاري ايران در عمان و توافق اتاق مشترک بازرگاني دو کشور در اين زمينه اشاره کرد و خواستار حمايت و پيگيري وزير صنايع، بازرگاني و سرمايه‌گذاري سلطنت عمان به منظور تاسيس اين مرکز شد.
در اين جلسه وزير صنايع، بازرگاني و سرمايه‌گذاري سلطنت عمان نيز با اشاره به سفر رئيس جمهور کشورمان به عمان و ديدار با سلطان اين کشور، اين سفر را به عنوان يک فرصت مغتنم برشمرد و تاکيد کرد انجام اين سفر مي‌تواند در توسعه روابط اقتصادي و تجاري دو کشور بسيار مهم و موثر واقع شود.
وي ابراز اميدواري کرد در اين سفر اسناد اقتصادي و تجاري که زمينه‌ساز توسعه روابط اقتصادي و تجاري دو کشور هستند، به امضا برسد.
در آستانه سفر رئيس جمهور ايران به عمان، عليرضا پيمان‌پاک، معاون وزير و رئيس کل سازمان توسعه تجارت ايران هفته گذشته در راس هياتي بلندپايه تجاري، بازاريابي متشکل از 30 شرکت خصوصي، نمايندگان سازمان بنادر و صندوق ضمانت صادرات روز دوشنبه وارد اين کشور شد و مورد استقبال مقامات عماني از جمله مديرکل تجارت وزارت صنايع، بازرگاني و توسعه سرمايه‌گذاري سلطنت عمان و همچنين علي نجفي خوشرودي، سفير ج. ا. ايران در مسقط قرار گرفت.

روي آوردن خانواده ها
به خريد دانه اي ميوه
 مشاهدات ميداني حاکي از آن است قيمت ميوه و صيفي براي بسياري از خانواده‌ها همچنان بالا بوده و برخي از آنها به خريد دانه‌اي ميوه روي آورده‌اند.
بر اساس مشاهدات ميداني از خرده‌فروشي‌هاي سطح شهر تهران قيمت هر کيلو طالبي21 تا 23 هزار تومان، ملون و جانا 17 تا 18 هزار تومان، سيب 28 هزار تومان، پرتقال16 تا 26 هزار تومان، کيوي 34 تا 36 هزار تومان، موز 38 هزار تومان، گوجه فرنگي 14 تا 18 هزار تومان، سيب زميني 18 تا 21 هزار تومان، پياز 10 تا 13 هزار تومان، خيار 15 هزار تومان، هندوانه 10 هزار تومان، توت فرنگي 85 هزار تومان، گوجه سبز 65 هزار تومان و زردآلو 68 هزارتومان است.
گفتني است قيمت‌هاي ذکر شده حدودي بوده و ممکن است در برخي مناطق بيشتر يا کمتر باشد. در ميادين ميوه و تره بار نيز قيمت هر کيلو پرتقال 11 تا 13 هزار تومان، توت فرنگي 52 هزار تومان، سيب قرمز 12 هزار و 900 تومان، کيوي 14هزار و 400 تومان، خيار 9900 تومان، موز 32 هزار و500 تومان، ملون 9900 تومان، جانا 12 هزار و 100  تومان، گوجه سبز 18 تا 39 هزار تومان،  زردآلو 47 هزار تومان، هندوانه 5900 تومان، پياز 5800 تا 8500 تومان، سيب زميني 12 هزار و 200 تومان و گوجه‌فرنگي 9900 تومان است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه