روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۱ يکشنبه ۱ خرداد - شماره 4133

رييس کميسيون اقتصادي مجلس؛

نگران دريافت يارانه نباشيد

 رييس کميسيون اقتصادي مجلس تأکيد کرد که همه آحاد جامعه به جز درصدي امکان استفاده از يارانه را خواهند داشت و مشمول دريافت کالاهاي اساسي مي‌شوند، پس نگران نباشند.
محمدرضا پورابراهيمي با اشاره به پرداخت يارانه کالاهاي اساسي بعد از اجراي اصلاح نظام پرداخت يارانه گفت: يکي از موضوعات مهم در حوزه اجراي ساماندهي پرداخت يارانه کالاهاي اساسي کشور موضوع اختصاص يارانه به مردم است. انتقاداتي به اين وضعيت ايجاد شده که به دنبال آن از طرف کميسيون اقتصادي مکاتبه‌اي با رييس جمهور داشتيم مبني بر اين‌که بايد پايگاه جامع رفاه ايرانيان اصلاح شود و از همه مهمتر اطلاعات و نحوه محاسبه دهک‌ها از ظرفيت يارانه کالاهاي اساسي به روز شود.
وي توضيح داد: به دليل عدم به روزرساني اطلاعات و فرمول عملي در آن‌ها بخش زيادي از جمعيت کشور از دريافت يارانه جدا شده‌اند. کما اين‌که تاکنون هم سامانه مربوط به پرداخت يارانه به گونه‌اي بوده که يک طرفه عمل مي‌کرده بدان معنا که اگر فردي از پرداخت يارانه حذف مي‌شد در کنارش افرادي که شرايط دريافت يارانه را داشتند، به اين سامانه اضافه نمي‌شدند.
پورابراهيمي ادامه داد: با توجه به اهميت سامانه رفاه ايرانيان به عنوان مرجع پرداخت يارانه از رييس جمهور خواستيم که 95 درصد جامعه تحت پوشش براي دريافت يارانه قرار گيرند چون بعضا حتي از روستاها به ما مراجعه کردند که يارانه دريافت نمي‌کنند يا اين‌که ملاک حذف يارانه دريافت حقوق تمامي اعضاي خانواده بوده است که اين هم داراي اشکالاتي است. براي رفع اين اشکالات نشست مشترکي با وزير کار برگزار خواهد شد و اين موضوع را بررسي مي‌کنيم. مردم نگران نباشند و بدانند که همه آحاد جامعه مشمول دريافت يارانه کالاهاي اساسي خواهند شد به جز درصدي که تمکن مالي دارند.
رييس کميسيون اقتصادي مجلس با بيان اين‌که «روش گردآوري اطلاعات بايد تغيير کرده و شفاف باشد»، افزود: اين‌که خانواري داراي واحد مسکوني و خودرو است نبايد ملاکي براي حذف يارانه باشد چون ممکن است همان خانواده فرزند معلولي داشته که آن در محاسبه يارانه لحاظ نشده است يا اين‌که افراد از دارايي خودرو و ماشين برخوردار باشند اما حجم قابل توجهي بدهي داشته باشند و اين بدهي‌ها براي پرداخت يارانه محاسبه نشده است. به همين دليل است که تأکيد ما اين بوده که بايد اين موارد در تعيين دهک‌ها مبناي عمل باشد بدان شکل که تعهدات و هزينه‌هاي خانوار و بعد دارايي و منابع درآمدي آن‌ها محاسبه شود.
وي تأکيد کرد که بايد بازنگري جدي در پايگاه جامع رفاه ايرانيان به عنوان مبناي محاسبه دهک‌ها صورت گيرد و اطلاعات ورودي و درآمد خانواده در کنار هزينه‌هاي آن‌ها مبناي عمل قرار گيرد. ما اين اطمينان را به مردم مي‌دهيم که در شرايط کنوني هر خانواري نيازمند دريافت يارانه کالاهاي اساسي باشد مي‌تواند از آن بهره‌مند شود.
رييس کميسيون اقتصادي مجلس با بيان اين‌که «از دولت مي‌خواهيم ظرفيت پرداخت يارانه را به 95 درصد افزايش دهد»، گفت: مجلس و کميسيون اقتصادي به اين موضوع ورود کرده و نشست مشترکي با وزير کار خواهيم داشت چون موضوع بازنگري و دهک‌بندي‌ها در دستور کار مجلس است. رييس جمهور هم اعلام کرده به هر خانواري که درباره يارانه‌ها اعتراض کرده اين ماه يارانه تعلق مي‌گيرد. پيشنهاد ما اين است که براي يک بار ديگر امکان ثبت نام براي خانوارها فراهم شود تا آن‌ها بتوانند از ظرفيت دريافت کالاهاي اساسي برخوردار شوند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه