روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۱ شنبه ۳۱ ارديبهشت - شماره 4132

معاون تجارت و خدمات وزارت صمت اعلام کرد؛

تخصيص ارز نيمايي به واردات روغن خوراکي از امروز

 معاون تجارت و خدمات وزارت صمت گفت: واردکنندگان کالا‌هاي اساسي مانند روغن از امروز مي‌توانند از ارز نيمايي استفاده کنند.
عليرضا شاه‌ميرزايي گفت: از ابتداي اجراي طرح مردمي‌سازي يارانه‌ها، توزيع روغن خوراکي با همکاري شرکت‌هاي پخش در چهار مرحله آغاز شد که سه مرحله آن به صورت موفقيت آميز به پايان رسيد و مرحله چهارم آن در حال انجام است. در واقع ما از شرايط حاد کمبود روغن خوراکي در فروشگاه‌ها با افزايش ميزان توليدات عبور کرده‌ايم.
معاون وزير صمت مي‌گويد: خرده‌فروشي‌هاي مرتبط با طرح مردمي‌سازي يارانه‌ها بيش از 500 هزار واحد هستند. خريد بيش‌تر مردم در روز‌هاي پيش از اجراي طرح و عرضه کم‌تر، کمبود کالا‌هايي مانند روغن در فروشگاه‌ها جدي بود؛ اما در طرح توزيع ضربتي به سرعت توانستيم اين کمبود را جبران کنيم.
به گفته او، در دو روز بيش از 60 درصد فروشگاه‌هاي زنجيره اي، داراي روغن خوراکي براي فروش بودند؛ سپس با همکاري دستگاه‌هاي نظارتي و بازرسي،   مانع‌زدايي از شرکت‌هاي پخش صورت گرفت. همچنين اختلاف نظر‌ها وتفسير‌هاي متفاوتي که در مورد مفهوم احتکار، ترکيب کالا‌هاي پايه و کالا‌هاي داراي ارزش افزوده و همچنين چگونگي درج قيمت بر روي کالا بود، رفع شد و موانعي که از سوي دستگاه‌هاي نظارتي در مسير پخش سريع کالا ايجاد شده بود برداشته شد.
 شاه‌ميرزايي درباره خبر منتشره درباره درخواست معاونت بازرگاني وزارت جهاد کشاورزي براي جابه‌جايي اختصاص ارز کالا‌هاي اساسي از ارز ترجيحي به ارز نيمايي گفت: اين جابه‌جايي در سامانه اعمال شده و واردکنندگان کالا‌هاي اساسي مانند روغن از امروز مي‌توانند از ارز نيمايي استفاده کنند.

اتاق بازرگاني تهران اعلام کرد
اصلي‌ترين شاخص‌هاي اقتصادي ايران
 در هفته‌هاي گذشته
 اتاق بازرگاني تهران در جديدترين گزارش خود به بررسي وضعيت اصلي‌ترين شاخص‌هاي اقتصادي ايران در هفته‌هاي گذشته پرداخته است.
برآوردهاي تجاري در پايان فروردين ماه نشان مي‌دهد که ميزان صادرات بدون نفت خام کشور به 3.7 ميليارد دلار رسيده که نسبت به مدت مدت مشابه سال قبل افزايش 700 ميليون دلاري را نشان مي‌دهد.
همچنين آمارها نشان مي‌دهد که تقريبا در تمامي متغيرهاي تجاري کشور، در فروردين ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل بهبود عملکرد به ثبت رسيده است.
در ميان اصلي‌ترين کالاهاي صادراتي ايران، پروپان مايع شده، اوره، روغن‌هاي سبک نفتي، متانول، بوتاه و پلي اتيلن بيشترين صادرات را داشته‌اند. همچنين چين، امارات متحده عربي، عراق، ترکيه، افغانستان، هند، پاکستان، عمان و تايلند نيز اصلي‌ترين مقاصد صادراتي ايران را تشکيل مي‌دهند.
اتاق بازرگاني تهران، وضعيت نرخ دلار در سامانه سنا را نيز بررسي کرده است. بر اين اساس نرخ دلار سنا در 26 ارديبهشت امسال، نسبت به روز مشابه سال قبل افزايش 18 درصدي، نسبت به پايان سال قبل افزايش حدودا پنج درصدي و نسبت به روز مشابه ماه قبل افزايش 2.3 درصدي را به ثبت رسانده است.
همچنين بيش از 4.3 ميليارد دلار تامين ارز در سامانه نيما طي 52 روز ابتدايي سال جاري به ثبت رسيده که حاکي از افزايش 100 درصدي نسبت به سال گذشته است.
اتاق تهران به بررسي نرخ تورم در اقتصاد ايران و مقايسه آن با با ديگر کشورها نيز اقدام کرده است. بر اساس آخرين وضعيت ثبت شده در اسفند ماه، نرخ تورم ايران حدودا 35 درصد اعلام شده است. در اين جدول دو کشور آرژانتين با 55 و ترکيه با 61 درصد تورمي بيشتر از ايران را به ثبت رسانده‌اند.
همچنين در اين فهرست روسيه با تورم 16، پاکستان با 12، برزيل و لهستان نيز با تورم 11 درصدي، در رتبه‌هاي بعدي قرار دارند. در اين جدول چين با تورم 1.5 درصدي بهترين عملکرد را داشته و پس از آن عربستان سعودي، اندونزي، عراق و هند قرار دارند. به اين ترتيب تورم ايران 17 برابر عربستان سعودي، 6.7 برابر تورم عراق و 2.7 برابر تورم پاکستان بوده است.

عزم عمان بر توسعه روابط تجاري با ايران
 رئيس‌کل سازمان توسعه تجارت ايران در حساب کاربري توييتر خود از عزم مقامات عمان در تمام سطوح براي توسعه روابط تجاري دو جانبه با ايران خبر داد.
«عليرضا پيمان‌پاک» که به همراه يک هيات تجاري به عمان سفر کرده است، در حساب کاربري توييتر خود نوشت: سفر اخير هيات تجاري به عمان و استقبال کم‌نظير وزراي صنعت و تجارت و حمل‌ونقل به همراه رييس‌کل بانک مرکزي و رئيس اتاق بازرگاني عمان، نشانگر عزم اين همسايه بر توسعه روابط تجاري دوجانبه است.
وي در اين پيام افزوده است: سفر رياست محترم جمهوري به يقين فصلي جديد را در روابط منطقه‌اي رقم خواهد زد.
پيمان‌پاک براي اين متن منتشرشده از هشتگ «ديپلماسي منطقه‌اي» استفاده کرده است.

طي سال گذشته انجام شد؛
واردات بيش از 5 ميليارد دلار
گندم و روغن خام
  شرکت بازرگاني دولتي ايران با بيان اينکه گندم و روغن خام از عمده‌ترين واردات کشاورزي کشور هستند گفت: طبق آمارها سال گذشته بيش از پنج ميليارد دلار گندم و روغن خام وارد کشور شده است.
 به گزارش شرکت بازرگاني دولتي ايران؛ سال گذشته، هفت ميليون و 75 هزار تن گندم به ارزش دو ميليارد و 486 ميليون دلار و يک‌ميليون و 983 هزار تن روغن خام به ارزش 2 ميليارد و 740 ميليون دلار وارد کشور شد.
 مجموع واردات اين دو کالاي استراتژيک در سال 1400، ازنظر ارزش جمعاً 5 ميليارد و 226 ميليون دلار و ازنظر وزن مجموعاً 9 ميليون و 58 هزار تن بوده و در بين محصولات کشاورزي، بعد از ذرت دامي به ترتيب روغن خام و گندم، بيشترين ارز خروجي از کشور را براي واردات به خود اختصاص داده‌اند.
گفتني است، با توجه به افزايش قيمت جهاني غلات ازجمله گندم و همچنين روغن خام، قيمت اين محصولات در گذشته از طريق پرداخت يارانه از سوي دولت حمايت مي‌شد و به همين دليل، بخش قابل توجهي از اقلام مذکور به طرق مختلف وارد کشورهاي همسايه که قيمت اين دو کالا در آن‌ها به‌مراتب پايين‌تر از کشورمان بود، مي‌شد.

معاون وزير کار:
امسال يک ميليون فرصت شغلي
ايجاد مي‌شود
 معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي گفت: يک ميليون فرصت شغلي در سال 1401 ايجاد مي‌شود.
به گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي، علي‌حسين رعيتي‌فرد در اختتاميه جشنواره ملي حلوا ارده سنتي زرقان گفت: در سالي که به نام توليد و اشتغال نامگذاري شده تلاش بر اين است که زمينه رونق توليد و اشتغال در کشور ايجاد شود و صدور مجوز کسب و کار و تسهيل آن از جمله اقدامات اساسي و بنيادي وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي در حال انجام است. وي افزود: صدور مجوز براي مشاغل خانگي تسهيل شده تا کساني که متقاضي هستند بتوانند به راحتي مجوز بگيرند، همچنين در حال حاضر زمان صدور مجوز يک روز بيشتر زمان نخواهد برد. رعيتي‌فرد تصريح کرد: بوروکراسي و فرآيند اداري توليدکنندگان را آزار مي‌داد اما در حوزه وزارت مردم اين موانع به حداقل رسيده است.
وي از تسهيل شرايط ويژه در مشاغل خانگي و جوار کارگاهي براي کمک و انگيزه کارگران خبر داد و افزود: در 6 ماه گذشته بيش از 600 جواز کارگاهي صادر شده است.
معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي به 4 کلان پروژه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعي اشاره کرد و گفت: ايجاد اشتغال و فرصت‌هاي شغلي نخستين کلان پروژه‌اي است که بر اساس آن ايجاد يک ميليون فرصت شغلي براي امسال در نظر گرفته شده است و همچنين ساماندهي صندوق‌هاي بازنشستگي از ديگر کلان پروژه‌ها است.
وي گفت: رفاه مردم به عنوان سومين پروژه براي رفع فقر مورد توجه است که با هم‌افزايي و مديريت 400 شرکت بزرگ کشور و تلاش براي ارتقاي سوددهي بيشتر اين شرکت‌ها، خدمات به جامعه هدف بيشتر مي‌شود. معاون وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي با بيان اينکه تلاش شده نماينده کارگري و کارفرمايي در تصميم‌گيري‌هاي وزارت کار حضور مؤثري داشته باشند، گفت: صيانت از نيروي کار از اولويت‌هاي ما در سه جانبه‌گرايي است.
بهره‌مندي از تجارب کشورهاي موفق در پيشگيري از حوادث شغلي و صيانت از نيروي کار براي امنيت شغلي کارگران از موضوعات مورد اشاره وي در اين مراسم بود.
رعيتي‌فرد با اشاره به اقدام ويژه در ايجاد سامانه پايش کار و نظارت بر اجراي قانون کار در محيط‌ها و کارگاه‌هاي فعال کشوري، تأکيد کرد: اميد است که اين جشنواره سبب رونق بيشتر توليد در استان فارس شود و علاوه بر نيازهاي استان منجر به توسعه صادرات اين محصول مغذي در کشورهاي منطقه و بهره‌مندي از اين ظرفيت مي‌شود.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه