روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۱ شنبه ۳۱ ارديبهشت - شماره 4132

واکنش سخنگوي گمرک نسبت به ادعاي شيرخشکي سازمان غذا و دارو؛

گمرک اجازه ترخيص را صادر نمي کند، فقط مجري است

 سخنگوي گمرک در واکنش به مشاور سازمان غذا و دارو مبني بر الزام ارسال اطلاعات کالا در حين تخليه و قبل از اظهار از سوي گمرک به سازمان غذا و دارو گفت: سازمان غذا و دارو بهتر از همه ما مي‌داند که مرجع تحويل گيرنده کالا گمرک نيست و اين مواردي که اعلام مي‌کنند اصلا در حوزه اختيارات گمرک نيست.
سيد روح‌الله لطيفي، سخنگوي گمرک تاکيد کرد: بيش از 90 درصد کالاهاي تحويلي در ورود به کشور قبل از تشريفات گمرکي، سازمان بنادر، شرکت انبارهاي عمومي و شرکت فرودگاه‌ها را رد مي‌کنند. زماني گمرک ورود مي‌کند که کالا ثبت سفارش داشته و امکان اظهار کالا فراهم باشد. ما مرکز و مرجع تحويل گيرنده کالا نيستيم که قرار باشد ما اجازه چيزي را صادر کنيم. کالاها در سازمان بنادر و شرکت انبارهاي عمومي و شرکت فرودگاه‌ها تخليه مي‌شود و بعد اگر کالا ثبت سفارش داشت صاحب بار به گمرک مراجعه مي‌کند. در دولت جديد و اواخر دولت قبل دستورالعملي به همه دستگاه ابلاغ شد که کالاي فاقد ثبت سفارش اجازه ورود نداشته باشد. ما تحويل گيرنده نيستيم و مسئول آن نيستيم. 26 دستگاه دخيل هستند در واردات و گمرک بر اساس قانون از زماني که کالا ثبت سفارش دارد و اظهار کالا صورت مي‌گيرد وظايفش آغاز مي‌شود. سازمان غذا و دارو از اين شيرخشک‌ها مطلع و ثبت سفارش را چند ماه نگه داشته بود. بر اساس اظهارات صاحب کالا آن‌ها کارتابل‌هاي خود را بررسي نمي‌کنند و بعد از ما انتظار دارند.
وي در ادامه اظهار کرد: مسئوليت حقوقي کالا از زمان اظهار با گمرک است. قبل از آن کالا مي‌تواند برگردد و حتي صاحب کالا پشيمان شود. گمرک اعلام کرده که به دليل شرايط خاص کشور کالاهايي که در انبار موجود است را بررسي و تصميم‌گيري کنيم. قانون مشخص کرده که ترخيص با گمرک است و اين يعني ما به عنوان مجري هستيم و بايد تاييديه همه گرفته شده باشد و اگر کالايي مجوز لازم را نداشته باشد اصلا ترخيص نمي‌شود. براي ترخيص شيرخشک‌هاي رژيمي نياز به تاييديه سامان غذا و دارو داشتيم که تا اين اتفاق افتاد، ترخيص انجام شد. سامانه جامع تجارت و وزارت صمت براي اينکه مشکل و خلا قانوني رفع شود آمده شناسه قبض انبار يکتا را براي همه انبارهاي ماقبل از گمرک، گمرک و مقاصد تعيين کرده است و گفته بايد کالا از زمان تخليه و قبل از اظهار شناسه يکتا داشته باشد که قابل رصد باشد.
لطيفي تاکيد کرد: اين کار در يک سال اخير انجام شد ولي اين شيرخشک‌ها تا زماني که ثبت سفارش نداشته باشد، اظهار نمي‌شود. موضوع چند ماه در کارتابل آقايان در وزارت بهداشت مانده و مانند واکسن کرونا يادشان نبوده که شيرخشک آمده است. وي اظهارکرد: شناسه يکتاي قبض انبار در سامانه جامع تجارت مشخص مي‌شود که محور اصلي دستگاه ها است و گمرک وظيفه قانوني ندارد.
گفتني است طي چند ماه گذشته با وجود ورود شيرخشک هاي دارويي توسط شرکت هاي مورد تاييد سازمان غذا و دارو با هماهنگي  اين شرکت ها با سازمان غذا و دارو، روند درخواست ثبت سفارش و تاييد آن بعد از چند ماه انجام شد و با وجود اطلاع شرکت وارد کننده به سازمان غذا و دارو مبني بر  ورود کالا هيچ اقدامي در ثبت سفارش، تمديد مجوز ترخيص با حداقل اسناد و تاييديه سلامت و تاييد عدم توليد داخل از سوي سازمان غذا و دارو انجام نشد ونهايتا بازار با کمبود شير خشک درماني مواجه شد تا اينکه نيمه اول ارديبهشت براي بخشي از محموله وارده پس از چند ماه، مجوز هاي گفته شده صادر شد،با وجود مسئوليت سازمان غذا و دارو در تامين، توزيع  و عرضه داروها و ملزومات پزشکي و برنامه ريزي براي تامين و توزيع  و رصد کالاهاي مورد نياز در کشور، پاسخي در اين خصوص در اين برنامه ارائه نشد و صرفا با مطرح کردن موضوع فرعي  ورود کالا به گمرک،  موضوعات اصلي مطرح نشد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه