روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۱ شنبه ۳۱ ارديبهشت - شماره 4132

رئيس سازمان ملي بهره‌وري خبر داد؛

دورريز محصولات کشاورزي، 30 درصد کل توليدات

  رئيس سازمان ملي بهره‌وري گفت: سالانه 130 ميليون تن محصولات کشاورزي توليد مي شود که در طول زنجيره توليد تا مصرف، 30 درصد آن تلف مي شود.
ميرسامان پيشوايي در سخنراني به مناسبت روز ملي بهره‌وري گفت: اول خرداد هر سال روز ملي بهره‌وري تعيين شده؛ بهره‌وري و بهينه سازي به اين معناست که از منابع کم، خروجي بيشتري خلق کنيم و با مصرف کم اقتصاد را رونق دهيم.
وي با اشاره به پيام نوروزي رهبر معظم انقلاب که روي بهره‌وري تاکيد جدي داشتند و آن را دغدغه خود دانستند، گفت: به گفته مقام معظم رهبري يکي از مشکلات کشور کاهش بهره‌وري است يعني بسيار بيشتر آنچه هزينه مي‌کنيم بهره برداري نمي‌کنيم؛ بهره‌وري در کشور کم است.
پيشوايي با اشاره به اهميت بالاي بهره‌وري در کشور افزود: به طور مثال مصرف سرانه آب شهروندان تهراني روزانه 250 ليتر است اين در حالي است که در کشورهاي ديگر خصوصاً کشورهاي توسعه يافته 70 تا 80 ليتر سرانه مصرف روزانه آب آنهاست يعني ما سه برابر کشورهاي توسعه يافته آب مصرف مي‌کنيم. در بخش انرژي هم شاخص شدت انرژي نشان مي‌دهد وضع مطلوبي نداريم.
رئيس سازمان بهره‌وري ايران به کم بودن بهره‌وري در بخش‌هاي کشاورزي و صنعت اشاره و اظهار کرد: سالانه در کشور 125 تا 130 ميليون تن محصول کشاورزي توليد مي‌کنيم که 25 تا 30 درصد آن معادل 39 ميليون تن در زنجيره توليد تا مصرف تلف مي‌شود به اين معنا که از زمان برداشت تا بسته بندي، حمل و نقل و مصرف در خانوار بين 25 تا 30 درصد محصولات کشاورزي هدر مي‌رود. براي اين ميزان هدررفت 9 ميليارد متر مکعب آب مصرف مي‌شود. يعني 9 ميليارد متر مکعب آب را به محصول تبديل مي‌کنيم و آن را هدر مي‌دهيم.
وي با تاکيد بر اينکه اين کار نه با ميراث اسلامي و نه با ميراث ايراني تطبيق دارد، به هدررفت انرژي در ساخت و سازها و معماري ساختمان‌ها اشاره کرد و گفت: در قرآن فرد «مُبَذّر» به معناي فرد ريخت و پاش کننده برادر شيطان که نسبت به رب خود کافر است شناخته شده است.
پيشوايي به نقش همه آحاد جامعه در کاهش بهره‌وري اشاره کرد و گفت: در صنعت نيز بهره‌وري پايين است از آنجايي که سرمايه خارجي زيادي براي تزريق به صنعت نداريم بنابراين تنها راهي که براي ما باقي مي‌ماند رشد بهره‌وري است.
رئيس سازمان بهره‌وري ايران، بهره‌وري را نه يک انتخاب بلکه يک ضرورت در حال حاضر دانست و گفت: براي آنکه اين اتفاق بيفتد بايد از خانه‌هايمان شروع کنيم و در مصرف آب، انرژي و حتي لحظه به لحظه عمرمان کوشا باشيم.
وي با بيان اينکه بهره‌وري در دولت سيزدهم از يک حرکت ملي آغاز مي‌شود، تصريح کرد: زماني در قيمت گذاري منابع درست عمل نکرديم امروز عزم دولت آن است که جلوي قاچاق منابع را از طريق قيمت گذاري واقعي بگيرد اما در طول اجراي آن براي اقشاري که دچار آسيب مي‌شوند منابعي در نظر مي‌گيرد با اين حال گريزي نيست که به سمت ايجاد نظام بهره‌وري در خانه و جامعه برويم. بايد اين موضوع را به صورت جهاد ببينيم.
پيشوايي يادآور شد: يکي از اهداف نظام اسلامي ايجاد عدالت است، هر وقت از عدالت صحبت مي‌کنيم صرفاً به عدالت درون نسلي مي‌پردازيم و منابع را ميان خودمان به خوبي توزيع مي‌کنيم در حالي که يک موضوع بسيار مهم، عدالت بين نسلي است. چه کسي گفته نفتي که در اختيار ماست فقط متعلق به نسل ماست؟ قطعاً به فرزندان ما و آيندگان هم تعلق دارد.
وي افزود: اگر اين منابع را خرج امور جاري کنيم بايد به عدالت بين نسلي پاسخگو باشيم لذا هدف اين است اين منابع را صرفاً خرج امور مولد کنيم تا براي آينده ايجاد ارزش کند. اين اتفاق به بهره برداري در منابع هم مي‌انجامد.
وي تاکيد کرد: عزم دولت سيزدهم اين است که اين اتفاق رخ بدهد و ديگر منابع زيرزميني را خرج بودجه جاري نکنيم بلکه در بودجه‌هاي عمراني و پروژه‌هايي که خلق ارزش براي نسل‌هاي آتي دارد خرج شود.
رئيس سازمان ملي بهره‌وري ايران بيان کرد: يکي از مواردي که دشمنان به آن طمع کرده است مسائل اقتصادي است لذا در موقعيت فعلي هدف جدي دولت اين است که از امتحاني که در حوزه اقتصادي داريم سربلند بيرون بيايد.

 

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه