روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۰ شنبه ۲۴ مهر - شماره 3997

معاون سازمان توسعه تجارت پاسخ داد؛

سرنوشت صادرات ايران در صورت ماندن تحريم ها چيست؟

 معاون سازمان توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت مي‌گويد ايران ضمن استقبال از لغو يا کاهش تحريم‌ها، برنامه‌هاي صادراتي خود را بر اساس وضع موجود و شرايط فعلي تدوين مي‌کند.
فرهاد نوري اظهار کرد: در اين ترديدي وجود ندارد که تحريم‌هاي آمريکا يک ناعدالتي بين المللي است که بر اقتصاد و مردم ايران تحميل شده و ما قطعا از به وجود آمدن شرايطي که در آن تحريم‌ها لغو شوند يا کاهش يابند استقبال مي‌کنيم و مقامات بلندپايه ايران نيز بارها بر اين موضوع تاکيد کرده‌اند.
وي با بيان اينکه برنامه‌هاي اقتصادي کشور را بايد بر اساس واقعيت‌ها دنبال کرد، توضيح داد: حتي در صورتي که مذاکرات از سر گرفته شده و در کوتاه مدت به يک نتيجه و جمع بندي نهايي برسد، باز هم زمان خواهد برد تا در عرصه عمل نتايج کاهش فشارها خود را نشان دهد. يعني حتي اگر طرف مقابل تعهد بدهد که به کاهش تحريم‌ها اقدام مي‌کند، اينکه در شش ماهه دوم امسال نتايج اين موضوع سريعا خود را در صادرات کشور نشان دهد قدري دور از انتظار است.
معاون سازمان توسعه تجارت با تاکيد بر اين که اين سازمان برنامه سال جاري خود براي افزايش صادرات را بر اساس تداوم وضع موجود طراحي کرده، گفت: ما سال گذشته با مشکل شيوع کرونا مواجه بوديم و اين ويروس در کنار ايران، تجارت بسياري از ديگر کشورها را نيز کاهش داد. محدوديت‌هاي تردد در مرزها و هيات‌هاي تجاري سال گذشته ميزان صادرات  ايران را پايين آورد که خوشبختانه با بهبود نسبي شرايط، بخشي از اين آمار در حال جبران شدن است و ما به آمارهاي قبل برمي‌گرديم.
نوري ادامه داد: در کنار بازگشت به آمارهاي پيش از کرونا، سازمان توسعه تجارت برنامه ريزي کرده که در شش ماهه دوم امسال، ميزان صادرات ايران پنج ميليارد دلار ديگر نيز افزايش پيدا کند و اين عدد خود را در آمار نهايي نشان دهد. براي اين موضوع برنامه ريزي دقيق بر اساس کشور به کشور، پروژه به پروژه و کالا به کالا صورت گرفته و اميدواريم که اجراي اين هدف گذاري در سال جاري ممکن شود.
وي درباره افق طولاني مدت صادرات ايران نيز بيان کرد: براورد ما اين است که در صورت استفاده از امکانات و ظرفيت‌ها، فعال کردن بازار کشورهاي همسايه و منطقه و انجام حمايت‌هاي لازم تا افق 1404، امکان رسيدن آمار صادرات غيرنفتي سالانه ايران به عدد 70 ميليارد دلار وجود دارد و سازمان توسعه تجارت در اين مسير حرکت مي‌کند.  با شيوع کرونا در سال 1399، ميزان صادرات ايران نيز مانند بسياري از ديگر کشورهاي جهان کاهش يافت. با کاهش نسبي محدوديت‌ها، امسال ميزان صادرات ايران روند صعودي خود را حفظ کرده و پيش بيني مي‌شود امکان بازگشت به آمارهاي صادراتي دوران پيش از کرونا ممکن باشد.
سازمان توسعه تجارت اعلام کرده که براي افزايش صادرات غيرنفتي برنامه ويژه‌اي براي استفاده از ظرفيت بازار کشورهاي همسايه را دنبال مي‌کند.
در حال حاضر امارات متحده عربي اصلي ترين صادرکننده کالا به ايران و عراق دومين واردکننده عمده کالا از ايران در ميان کشورهاي همسايه و منطقه هستند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه