روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۰ شنبه ۲۴ مهر - شماره 3997

چيني‌ها مسکن را ارزان مي‌کنند؟

 اخبار مبهم از حضور چيني‌ها در بازار ساخت و ساز ايران مطرح شده است. اقبال شاکري، عضو شوراي عالي مسکن گفته بود رايزني‌هايي با شرکت‌هاي چيني در جريان است که براي ساخت مسکن حمايتي به ايران بيايند اما او امروز حرف خود را پس گرفته و گفته بحث استفاده از کشورهاي ديگر در ساخت مسکن حمايتي مطرح نيست و وزارت راه و شهرسازي براي کارهاي خودش با چيني‌ها مذاکره کرده است! اما چه اتفاقي در جريان است؟
چيني‌ها براي ساخت مسکن حمايتي به ايران مي‌آيند. اين موضوعي است که اقبال شاکري، عضو شوراي عالي مسکن اعلام کرده و به تسنيم توضيح داده بود که رايزني‌هايي با انبوه‌سازان چيني در جريان است تا آنها براي ساخت مسکن دولتي به ايران بيايند. او با انتقاد از تاخير در تحويل مسکن مهر و مسکن ملي گفته است که علت اين تصميم عرضه سريع و بدون تاخير واحدهاي مسکوني به مالکان‌شان است اما او امروز دوباره با تسنيم مصاحبه کرده و در ادعايي عجيب گفته است که وزارت راه و شهرسازي براي کارهاي خودش با چيني‌ها مذاکره کرده است.
اينکه درست در آستانه ثبت نام مسکن حمايتي، محور مذاکره وزارت وزارت راه و شهرسازي با چيني‌ها چيست، دقيقا مشخص نشده اما اگرچيني‌ها وارد بازار مسکن شوند، مي‌توانند اتفاق تازه‌اي در بازار مسکن ايران رقم بزنند؟
حضور چيني‌ها در بازار ساخت و ساز ايران در حالي مطرح شد که مردم ايران سابقه ذهني چندان مثبتي به حضور چيني‌ها در بازار ايران ندارند. چندي پيش و در جريان بحران آب خوزستان، اخباري درباره نقش چيني‌ها در خشک کردن تالاب هورالعظيم شنيده شد و پيش از آن مزارع بيت‌کوين چيني‌ها در کرمان خبرساز شده بود.
استفاده از برق ارزان ايران براي استخراج بيت‌کوين در مزارع چيني در شرايطي رخ مي‌داد که برق مشترکان خانگي و صنايع بارها قطع مي‌شد. گذشته از اين چيني‌ها در اجراي پروژه‌هاي زيرساختي و عمراني، هرگز شرکاي خوش‌قولي براي ايران نبوده‌اند و رها کردن آزادراه تهران-شمال و خروج از پروژه قطار برقي از جمله مصاديق اين موضوع به شمار مي‌آيند.
حالا اقبال شاکري، عضو شوراي عالي مسکن به تسنيم گفته است که دولت بنا دارد براي تحويل به موقع مسکن حمايتي، چيني‌ها را وارد بازار ساخت و ساز ايران کند. اتفاقي که دولت محمود احمدي‌نژاد هم تجربه آن را در مسکن مهر داشته است. حضور شرکت ترکيه‌اي کوزو براي ساخت مسکن مهر نه تنها بدون نتيجه خاصي به پايان رسيد که اخباري درباره تخلف کوزو در مسکن مهر و دستگيري يکي از مديران دولتي منتشر شد. با تمام اين اتفاقات آيا حضور چيني‌ها در بازار مسکن به تسريع پروژه‌هاي انبوه‌سازي و افزايش عرضه مسکن و در نتيجه کاهش قيمت‌ها کمکي مي‌کند؟
احتمال بروز فساد وجود دارد
ايرج رهبر، نائب رييس انجمن صنفي انبوه‌سازان در واکنش به اين موضوع به اقتصاد آنلاين مي‌گويد که نمي‌داند واقعيت اين ماجرا چيست؟ اما اگر چيني‌ها قرار بود سرعت ساخت مسکن دولتي در ايران را بالا ببرند که آزادراه تهران-شمال را رها نمي‌کردند و پروژه آن همه روي زمين نمي‌ماند! او ادامه مي‌دهد: در ايران قراردادهاي کلاني که با شرکت‌هاي خارجي امضا مي‌شود، شفافيت لازم را ندارد و نه تنها احتمال بروز فساد را تشديد مي‌کند که اصولا مشکل عدم تحويل به موقع مسکن، مساله نقدينگي است، نه اينکه چيني‌ها توان فني و مهندسي بالاتري دارند. نائب رييس انجمن صنفي انبوه‌سازان تاکيد مي‌کند: وقتي دست دولت خالي است و توان تسويه بدهي خود را با پيمانکاران ندارد، چه پيمانکار ايراني باشد و چه چيني، هر دو کار را رها مي‌کنند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه