روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۰ شنبه ۲۶ تير - شماره 3940

معاون فني گمرک ايران؛

تخصيص لاستيک دولتي به کاميونهاي کالاي اساسي، مشروط به 5سفر شد

 معاون فني گمرک ايران گفت: 2حلقه لاستيک با نرخ دولتي به کاميون‌هايي که 5سرويس کالاي اساسي از بندر امام خميني ره حمل کنند، اختصاص مي‌يابد.
مهرداد جمال ارونقي در بازديد از مجتمع بندري امام خميني (ره) افزود: از ابتداي امسال تاکنون در مجموع 4 ميليون و 858 هزار تن کالاي اساسي شامل گندم، برنج، شکر خام، روغن خوراکي، سويا، کنجاله، ذرت و جو در بندر امام خميني تخليه شده که در مقايسه با مدت مشابه پارسال 7 درصد افزايش نشان مي‌دهد.
وي ادامه داد: هم اکنون همه تشريفات اداري و گمرکي 1.4 ميليون تن کالاي اساسي در بندر امام (ره) انجام شده و آماده حمل از اين بندر است، ولي حمل کالاهايي که در فضاي غير مسقف و باز نگهداري مي‌شوند در اولويت هستند.
ارونقي خاطرنشان کرد: با کمک تمامي دستگاه‌هاي اجرايي لاستيک، روغن و سوخت کاميون داران تا حدودي حل شده و ما سپاسگزار رانندگان در اين مسير هستيم که در اين گرماي طاقت فرسا در حال خدمت رساني به هموطنان ما هستند.
معاون فني و امور گمرکات گمرکي کشور افزود: روزانه علاوه بر ناوگان بخش خصوصي، ناوگان راهداري با به کار گرفتن حدود 850 دستگاه کاميون در امر حمل و نقل کالاهاي اساسي از بندر امام خميني (ره) به نقاط کشور نقش خوبي را ايفا کرده است. وي گفت: روزانه 40 تا 50 هزار تن کالاي اساسي از اين بندر روانه اقصي نقاط کشور مي‌شود. ارونقي ابرار اميدواري کرد: طي 2 هفته آينده با گسيل تعداد بيشتري کاميون، حمل کالاهاي اساسي از بندر امام (ره) سرعت گيرد. معاون فني و امور گمرکات کشور در خصوص حل مشکلات کاميون داران در بندر امام خميني (ره) گفت: اهداي دو حلقه لاستيک به رانندگاني که 5 سرويس از بندر امام (ره) به استان‌هاي ديگر بارگيري کند، اعطاي روغن به قيمت کارخانه به کاميون داران و همچنين تهيه سوخت براي آن‌ها از جمله اقداماتي است که با انجام آن‌ها کاميون داران را نسبت به کار دلگرم‌تر کرده است. غلامرضا بلوطي ميرزا ناظر گمرکات خوزستان نيز با رد شايعه فاسد شدن بخشي از کالاهاي اساسي در بندر امام (ره) که در معرض تابش مستقيم آفتاب هستند، گفت: هم اکنون همه تشريفات اداري و گمرکي 1.4 ميليون تن کالاي اساسي در بندر امام خميني (ره) انجام شده و آماده حمل از اين بندر است، ولي حمل کالاهايي که در فضاي غير مسقف و باز نگهداري مي‌شوند در اولويت هستند.
پارسال حدود 13.7 ميليون تن غلات و نهاده‌هاي دامي وارد کشور شد، ولي امسال با توجه به خشکسالي و کاهش شديد توليد محصولات اساسي، واردات غلات و نهاده‌هاي دامي به کشور افزايش خواهد يافت.

بررسي آمارهاي منتشره معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت؛
صادرات فولاد خام در هشت سال گذشته رشد 2 هزار درصدي داشت
 بررسي آمارهاي منتشره معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکي از رشد چشمگير 2 هزار و 88 درصدي صادرات فولاد خام در بين سال‌هاي 92 تا 99 است. و برپايه اين آمارها، در مدت هشت ساله ياد شده صادرات وزني فولاد خام با ثبت رشد چشمگير سه‌هزار و 396 درصدي، از 186.3 هزار تن در سال 92 به 6 ميليون و 513 هزار و 600 تن در پايان سال 99 رسيد. ارزش دلاري اين صادرات نيز با ثبت رشد 2هزار و 88 درصدي، از 121 ميليون دلار در ابتداي دولت يازدهم به 2 ميليارد و 747 ميليون و 600 هزار دلار در پايان سال 99 رسيد.
کاهش واردات فولاد خام
ميزان تناژ واردات فولاد خام نيز در اين مدت با ثبت افت 99 درصدي از 775.6 هزار تن در سال 92 به 6هزار تن در سال گذشته و از نظر ارزشي نيز با ثبت کاهش 99 درصدي، از 489 ميليون و 800 هزار دلار در ابتداي دولت  پيشتر انجمن جهاني فولاد اعلام کرد: ايران با توليد 29 ميليون تن فولاد خام در سال 2020 ميلادي توانست در رتبه دهمين فولادساز برتر جهان قرار گيرد.
رشد 15.5 درصدي اکتشافات معدني در دولت تدبير و اميد
بررسي آمارهاي منتشره معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکي از رسيدن اکتشاف ذخاير معدني کشور (ذخاير قطعي) به 55 ميليارد تن تا پايان سال 99 و رشد 15.5 درصدي آن در مقايسه با آغاز فعاليت دولت تدبير و اميد است.
ميزان اکتشاف ذخاير معدني کشور (ذخاير قطعي) در سال 92 و زمان آغاز به کار دولت يازدهم 47 ميليارد و 600 ميليون تن بود. تعداد معادن فعال کشور در دوره زماني هفت ساله ياد شده، از 6 هزار و 165 معدن در سال 92 به 6 هزار و 130 معدن در پايان سال گذشته کاهش يافت و افت 6 دهم درصدي ثبت کرد. با اين حال، ميزان استخراج ساليانه معادن فعال در اين مدت، از 362 ميليون تن در سال 92 به 455 ميليون تن در پايان سال 99 افزايش يافت و رشدي 25.7 درصدي به ثبت رسانيد.
شمار مواد معدني اکتشافي در کشور 68 ماده است که سهم مصالح ساختماني نسبت به فلزي غالب است.

واردکنندگان مردد شدند!
10 کشتي برنج در راه ايران
 در حالي از ابتداي مردادماه ممنوعيت فصلي واردات برنج اعمال مي‌شود که نزديک به 10 کشتي حامل برنج از مبدا بارگيري شده اما رسيدن اغلب آنها به بنادر بعد از ممنوعيت خواهد بود و امکان ترخيص نخواهد داشت، مسئولان گمرک پيشنهاد کردند که جهت تامين برنج و ورود آن به کشور، ممنوعيت فصلي يک ماه به تاخير بيافتد. براساس مندرجات ذيل يادداشت هاي کتاب مقررات صادرات و واردات، هرسال جهت حمايت از محصول داخل، از ابتداي مرداد تا پايان آبان ماه، ممنوعيت فصلي واردات برنج اعمال و بعد از چهار ماه لغو مي‌شود، در اين فاصله  ترخيص آن از گمرک ممنوع است.
 شرط واردات برنج در زمان ممنوعيت فصلي  
 براي سال جاري نيز ممنوعيت واردات برنج از ابتداي مردادماه پيش بيني شده و در دستور کار قرار خواهد گرفت؛ هرچند که پيش از اين درخواست‌هايي به ويژه از سوي انجمن وارد کنندگان برنج جهت عدم اعمال ممنوعيت واردات براي امسال وجود داشت و حتي در جلسه ستاد تنظيم بازار لغو ممنوعيت براي سال جاري مورد بررسي قرار گرفته بود. در هر صورت طبق آنچه که اخيرا قبادي- معاون بازرگاني داخلي وزارت صمت- به دستگاه هاي ذيربط از جمله گمرک اعلام کرد تصريح بر اين موضوع داشت که ممنوعيت واردات برنج در سال جاري از ابتداي مردادماه تا پايان آبان ماه، اعمال مي‌شود اما تاکيد بر اين بود که براي حمايت از مصرف کننده،   امکان ترخيص براي محموله‌هاي وارداتي برنج که تا قبل از 31 تيرماه به بنادر رسيده و داراي اعلاميه ورود و يا قبض انبار مي باشند به شرط اين‌که ثبت سفارش داشته باشند، فراهم شود.
بنابراين در زمان چهار ماهه ممنوعيت فصلي واردات برنج، آن بخشي که قبل از اعمال ممنوعيت، داراي اعلاميه ورود بوده و يا قبض انبار شده باشد، امکان ترخيص دارد.
حدود 10 کشتي بارگيري شده ولي اغلب بعد از ممنوعيت مي رسد
اما اعلام ارونقي-معاون فني گمرک ايران- در اين رابطه به ايسنا از اين حکايت دارد که در حال حاضر وارد کنندگان برنج، محموله‌هايي را از کشور هاي مختلف از جمله هند خريداري کرده اند که حدود هشت تا 10 کشتي را شامل مي‌شود. اين محموله‌ها در آستانه بارگيري است و يا بارگيري شده اما زمان حرکت آنها به نحوي است که تا قبل از 31 تيرماه احتمالا فقط يک کشتي به بندر مي‌رسد و زمان ورود مابقي کشتي ها بعد از اين تاريخ يعني در زمان اعمال ممنوعيت خواهد بود.
 برنج ها بايد ماه ها بماند و واردکنندگان نگرانند
طبق گفته وي، مساله اينجاست که وقتي  کشتي‌ها بعد از 31 تيرماه به بندر رسيده و تاريخ اعلاميه ورود و يا قبض انبار آنها بعد از اين تاريخ باشد ديگر مشمول شرايط ترخيص نخواهند شد و اين برنج‌ها به مدت حداقل چهار ماه در گمرک و بنادر دپو شده و امکان اظهار و ترخيص نخواهند داشت. ارونقي گفت که در اين شرايط صاحبان کالا با مشکلاتي مواجه شده و ترجيح مي‌دهند که اگر قرار است کالاي آنها دپو شده و ترخيص نشود فعلا از حمل و ورود کالا خودداري کرده و برنج وارد نکنند. آنهم در شرايطي که در حال حاضر موجودي برنج در بنادر به کمتر از 40 هزار تن مي‌رسد و به طور حتم در اين فاصله بازار به ورود برنج نياز دارد.
ممنوعيت يک ماه ديرتر شروع شود
از پيشنهادات مطرح شده از سوي اين مقام مسئول در گمرک ايران،   تاخير يک ماهه در شروع ممنوعيت فصلي و آغاز آن از اول شهريور ماه است. اين جريان در حالي پيش آمده که در سال گذشته و زمان اعمال ممنوعيت واردات برنج، واردکنندگان با مشکلات بسياري مواجه بودند از سويي محموله هايي که ماه ها در شرايط جوي بنادر و يا داخل کانتينرها مانده و رو به فساد رفته بود و با ممنوعيت واردات مواجه گرديد و از سويي عدم به موقع تامين ارز از سوي بانک مرکزي که در مجموع به دپوي بيش از 200 هزار تني برنج انجاميد. بر اين اساس اکنون واردکنندگان برنج نگران تکرار ماجراهاي گذشته بوده و در حمل و ورود محموله هاي خريداري شده مردد مانده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه