روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۰ شنبه ۲۶ تير - شماره 3940

معاون وزير صنعت در گفت و گو با ايرنا مطرح کرد:

بازار ارمنستان، فرصتي ويژه براي بنگاه‌هاي کوچک ايراني

 معاون وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: بازار ارمنستان فرصتي ويژه براي بنگاه‌هاي کوچک و متوسط ايراني به‌ويژه در عرصه صنايع غذايي، لوازم‌خانگي و خشکبار است.
«علي رسوليان» با اشاره به امضاي تفاهم‌نامه همکاري بين سازمان صنايع کوچک و شهرک‌هاي صنعتي ايران و مرکز حمايت از سرمايه‌گذاري جمهوري ارمنستان در هفته جاري، افزود: ارمنستان جزو کشورهاي اتحاديه اوراسيا است که مي‌تواند به عنوان مسير حمل و نقل کالاهاي ايراني به روسيه و با توجه به تحريم‌ها، حتي به کشورهاي اروپايي مد نظر قرار گيرد. وي با تاکيد بر لزوم استفاده از اين فرصت، بيان داشت: از اين مسير مي‌توان به صادرات کالا، عرضه فناوري‌ها و همچنين ماشين‌آلات و خدمات فني و مهندسي پرداخت. مديرعامل سازمان صنايع کوچک و شهرک‌هاي صنعتي ايران با اشاره به سفر سال گذشته خود به اين کشور و ديدار با وزير بازرگاني ارمنستان، خاطرنشان‌کرد: در آن ديدار در خصوص مکان‌يابي، طراحي و ساخت شهرک‌هاي صنعتي در اين کشور از سوي اين سازمان اعلام آمادگي شد. وي به تجربه مشابه ساخت شهرک صنعتي از سوي ايراني‌ها در هرات افغانستان در سال‌هاي گذشته اشاره کرد و ادامه‌داد: اين مهم سبب شد تا سرمايه‌گذاري در اين منطقه افغانستان به‌طور عمده مبتني بر فناوري ايراني باشد و نقش خوبي در توسعه صادرات کشورمان داشته باشد. رسوليان همچنين به برگزاري نخستين نمايشگاه توانمندي‌هاي توليدي و صنعتي ايران در ايروان در حدود دو ماه گذشته اشاره کرد که با حضور قوي شرکت‌هاي ايراني همراه شد و گفت: در آن نمايشگاه، تفاهم‌نامه‌اي براي توسعه تبادلات تجاري، توسعه همکاري صنايع کوچک و اعلام نيازمندي‌هاي صنعتي از سوي طرف ارمني تفاهم شد که در هفته جاري به امضا رسيد. وي تاکيد کرد: صنعت ارمنستان به‌شدت نيازمند صنعت کشورمان است و مي‌توان از اين مسير منافع خوبي براي کشور تعريف کرد.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت تاکيد کرد: بايد از فرصت‌ها به موقع استفاده کرد زيرا در صورت استفاده نکردن به موقع از فرصت‌ها، ساير کشورها و رقبا جايگزين ما در اين کشور همسايه خواهند شد. وي ابراز اميدواري‌کرد: بتوان شرايط را براي حضور شرکت‌هاي ايراني به‌ويژه بنگاه‌هاي کوچک و متوسط که توان رقابت دارند در بازار اين کشور فراهم کرد تا ضمن کسب بازار و حضوري دائمي در ارمنستان، به ساير بازارهاي جهاني از طريق اين کشور ورود کرد.
لزوم ارتقاي کيفي و استاندارد کالاهاي ايراني
در اين زمينه، «حسن مرتجي» برگزارکننده نمايشگاه‌هاي بين‌المللي در کشورهاي عضو اتحاديه اوراسيا و CIS به خبرنگار اقتصادي ايرنا گفت: امسال از نخستين نمايشگاه بين‌المللي ايران در ارمنستان که حدود يک ماه و نيم پيش برگزار شده بود، استقبال خوبي شد و علاوه بر مسوولان اقتصادي اين کشور، اتاق‌هاي بازرگاني ارمنستان، ايروان و ساير استان‌هاي اين کشور، اتحاديه تجاري- صنعتي و همچنين سنديکاي کارآفرينان و صاحبان صنايع اين کشور در آن حضور يافتند. وي که يکي از برگزارکنندگان نمايشگاه محصولات ايراني در ارمنستان بود، بيان‌داشت: تجارت ايران و ارمنستان از حدود 80 ميليون دلار در سال‌هاي گذشته، اکنون به حدود 500 ميليون دلار افزايش يافته و توانايي دارد تا در رتبه بالاتري از تجارت با روسيه قرار بگيرد. مرتجي، محصولات صنعت ساختمان از جمله سيمان، آجر، سنگ، کاشي، سراميک، درب و پنجره، بالابر و آسانسور، همچنين محصولات و تجهيزات کشاورزي و مواد غذايي، لوازم و تجهيزات نرم‌افزاري و سخت‌افزاري پزشکي، لوازم‌خانگي و پنل‌هاي خورشيدي را از جمله محصولات ايراني برشمرد که مي‌توانند بازار خوبي در ارمنستان براي خود دست و پا کنند. وي با اشاره به اينکه تعرفه تجاري ارمنستان با کشورهايي مانند کانادا چهار درصد است، اظهار داشت: مي‌توان از اين شرايط براي عرضه کالاهاي ايراني به ديگر کشورها و حضور در بازار آمريکاي شمالي بهره برد. اين فعال اقتصادي، مناقشه سياسي و نظامي بين ارمنستان و جمهوري آذربايجان را يادآور شد که در پي آن واردات حدود 2 هزار و 250 قلم از کالاهاي ترکيه‌اي به اين کشور تحريم شد و گفت: هرچند اين مساله فرصتي مناسب براي تجار، بازرگانان و توليدکنندگان ايراني است، اما ايراني‌ها ابتدا بايد با بهبود کيفي و کمي محصولات و توليدات استاندارد، جايگاه خود را در تجارت جهاني محکم کنند. پيشتر رييس اتاق بازرگاني مشترک ايران و ارمنستان گفت: تجارت ايران و ارمنستان در سال‌هاي گذشته تا 500 ميليون دلار در نوسان بوده است. «هرويک ياريجانيان»  اظهار داشت: با راه‌اندازي منطقه آزاد «مقري» در ارمنستان در جوار منطقه آزاد ارس در ايران، مي‌توان حجم مبادلات دو کشور را افزايش داد. وي افزود: اين همجواري شرايط آزادانه تري را براي هر دو کشور براي تسهيل مبادلات فراهم مي‌کند و مي‌تواند در کمتر از يک سال تجارت دو کشور را به يک ميليارد و 200 ميليون دلار ارتقا دهد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه