روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۰ شنبه ۲۶ تير - شماره 3940

دبيرکل انجمن صنايع لوازم خانگي خبر داد؛

رشد 34درصدي صادرات لوازم خانگي

 دبيرکل انجمن صنايع لوازم‌خانگي ايران از صادرات 54ميليون دلاري انواع لوازم‌خانگي از ابتداي امسال تا پايان ارديبهشت‌ماه و رشد 34درصدي آن در مقايسه با مدت مشابه پارسال خبر داد.
«عباس هاشمي» افزود: عراق، افغانستان، حوزه CIS، شمال آفريقا و حوزه خليج‌فارس، عمده کشورها و مقاصد صادراتي لوازم‌خانگي ايراني در اين مدت را تشکيل داند.
وي خاطرنشان‌کرد: برخي محصولات ايراني نظير آبگرمکن ديواري به اتحاديه اروپا به ويژه ايتاليا نيز صادر شده است.
پيشتر «کيوان گردان» مديرکل صنايع برق، فلزي و لوازم خانگي وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: پارسال 200 ميليون دلار صادرات لوازم‌خانگي محقق شد که اين رقم در سال جديد 600 ميليون دلار هدف‌گذاري شده است.
مطابق آمارها، سال‌هاي گذشته ارزش صادرات محصولات لوازم‌خانگي به‌طور متوسط ساليانه 170 ميليون دلار بوده است، اما در برخي سال‌ها تا 240 ميليون دلار نيز به ثبت رسيده است.
توليد کمپرسور لوازم‌خانگي
هاشمي در ادامه درباره توليد کمپروسور اينورتر لوازم‌خانگي به عنوان يکي از تجهيزات کليدي توسعه اين صنعت، بيان‌داشت: علاوه بر کمپروسور لوازم‌خانگي برودتي، کمپروسورهاي صنعتي، چيلرها، کمپروسورهاي کوچک براي اسپليت يونيت‌ها و غيره مطرح هستند و بر اين اساس، صنعتي متفاوت از لوازم‌خانگي در جهان براي آن تعريف شده است.
دبيرکل انجمن صنايع لوازم‌خانگي تصريح کرد: امروز در جهان هيچ توليدکننده‌اي در عرصه لوازم‌خانگي به توليد کمپروسور ورود نمي‌کند، زيرا وابسته به مقياس اقتصادي شرکت‌ها است. وي ادامه‌داد: با توجه به نياز ساليانه 2.5 ميليون دستگاهي کشور به کمپروسور، توليد آن زماني مي‌تواند توجيه داشته باشد که مشارکت طرف‌هاي خارجي در توليد و همچنين صادرات آن نيز مد نظر باشد. مطابق اظهار نظر کارشناسان، در سال‌هاي گذشته به‌طور متوسط 1.5 ميليون دستگاه کمپروسورهاي برودتي مورد استفاده در چيلرها، يخچال‌ها، سردخانه‌ها و غيره به کشور وارد مي‌شد که ساليانه حدود 85 تا 90 ميليون دلار صرف آن مي‌شود.
اين در حالي است که نزديک به سه دهه پيش کارخانه کمپروسورسازي با همکاري ايتاليايي‌ها در شيراز آغاز به‌کار کرد و ظرفيت در نظر گرفته شده براي آن ساليانه يک ميليون دستگاه بود، اما در عمل کمتر از 40 هزار دستگاه توليد کرد.
همچنين بعدها کارخانه مشابه ديگري در استان قزوين ايجاد شد و هرچند در مجموع بيش از 150 ميليون دلار براي راه‌اندازي اين کارخانه‌ها سرمايه‌گذاري شد، اما به دليل در نظر گرفته نشدن ظرفيت‌هاي اقتصادي، در مجموع با کمتر از نيم ميليون دستگاه توليد، تعطيل شدند.
هاشمي در اين زمينه تصريح‌کرد: اين در حالي است که کارخانه مشابهي در کشور چين با ظرفيت توليد ساليانه 38 ميليون دستگاه کمپروسور برودتي، نيازهاي بخش بزرگي از کشورهاي جهان را پوشش مي‌دهد، بر اين اساس در نظر گرفتن مقياس اقتصادي در توليد بسيار مهم است.
 سال گذشته بيش از 15 ميليون دستگاه لوازم‌خانگي در کشور توليد شد که اين ميزان توليد در مقايسه با سال 98 رشد 78 درصدي داشته است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه