روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۰ شنبه ۲۶ تير - شماره 3940

محمد اسلامي در مراسم بهره برداري از طرح هاي ملي؛

کاهش چشمگير معطلي کشتي ها در لنگرگاه ها جابه جايي 500ميليون تن بار در جاده هاي کشور

  اسلامي گفت: قبلاً اگر کشتي‌ها براي تخليه کالا‌هاي اساسي دو هفته در لنگرگاه‌ها معطل مي‌ماندند، حالا 6 تا 7 روز معطل مي‌شوند. محمد اسلامي وزير راه و شهرسازي در مراسم بهره برداري از طرح‌هاي ملي وزارت راه و شهرسازي که با دستور ويدئوکنفرانسي رئيس جمهور برگزار شد، گفت: بنادر ما به سمت بنادر نسل سوم تجهيز شده‌اند و ظرفيت پهلوگيري، بارگيري و تخليه را با مکانيزاسيوني که داشته‌ايم به حداقل کاهش داده‌ايم به گونه‌اي که قبلاً اگر کشتي‌ها براي تخليه کالا‌هاي اساسي دو هفته در لنگرگاه‌ها معطل مي‌ماندند الان 6 تا 7 روز معطل مي‌شوند.
وزير راه و شهرسازي ادامه داد: از ديگر اقداماتي که در بنادر داشته‌ايم ايجاد صنايع در محوطه‌هاي بندري بوده که به افزايش ترانزيت، تخليه و بارگيري کمک مي‌کند. 17 هزار ميليارد تومان سرمايه گذاري در اين خصوص در بنادر داشته‌ايم که 14 هزار ميليارد تومان آن در دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم اتفاق افتاده است.
او  از ديگر پروژه‌هاي مورد بهره برداري در اين مراسم را، افتتاح نرم افزار نظام جامع حمل و نقل و لجستيک دانست و گفت: اگر دو بازوي برند و لجستيک در صنعت حمل و نقل شکوفا شود، سهم ما از ترانزيت افزايش مي‌يابد. در بخش لجستيک مطالعات گسترده‌اي داشته‌ايم و نظام جامعي را طراحي کرده‌ايم که به راحتي مي‌توان با استفاده از اين نظام جامع، سرمايه گذاري‌ها در بخش حمل و نقل را افزايش داد.
 55 هزار ناوگان بالاي 45 سال داريم
اسلامي به موضوع نوسازي ناوگان حمل و نقل اشاره کرد و ادامه داد: 55 هزار ناوگان بالاي 45 سال داريم که علاوه بر مخاطرات ايمني و افزايش مصرف سوخت سبب کاهش راندمان حمل و نقل شده است. اميدواريم همه دستگاه‌هاي مرتبط با نوسازي ناوگان تحرک بيشتري داشته باشند تا بتوانيم عمليات نوسازي را سريع‌تر نهايي کنيم.
وزير راه و شهرسازي تصريح کرد: در سال گذشته 500 ميليون تن بار در جاده‌ها جابه‌جا کرديم که نسبت به سال قبل از آن (1398) رشد 8 درصدي داشته است. از ابتداي سال تاکنون نيز نسبت به مدت مشابه سال گذشته 8 درصد در حمل و نقل جاده‌اي افزايش حمل کالا را شاهد بوده‌ايم. او  تاکيد کرد: دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم توانسته‌اند 60 درصد به کل تاريخ بزرگراه‌هاي کشور اضافه کنند و ظرفيت اسکله‌ها و بنادر نيز در اين دو دولت 100 ميليون تن افزايش داشت.
افزايش ظرفيت بندر چابهار به 8.5 ميليون تن
اسلامي به افزايش ظرفيت بندر چابهار به 8.5 ميليون تن در دولت دوازدهم اشاره کرد و گفت: فاز 3 طرح توسعه بندر شهيد رجايي و اسکله اين بندر افتتاح مي‌شود. او  در پايان درباره لايروبي بنادر تصريح کرد: با لايروبي‌هايي که انجام داده‌ايم و همچنين خريد دو فروند کشتي لايروب 4 هزار و 300 متر مکعبي بعد از 50 سال مي‌توانيم آبخور اسمي پاي اسکله را همواره ثابت نگه داريم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه