روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۰ شنبه ۲۶ تير - شماره 3940

با ساخت دو سوم مسکن مهر در دولت تدبير و اميد که معادل يک ميليون و 400 هزار واحد مسکوني

قطار مسکن مهر به ايستگاه پاياني نزديک مي‌شود

 با ساخت دو سوم مسکن مهر در دولت تدبير و اميد که معادل يک ميليون و 400 هزار واحد مسکوني است، اکنون فقط 50 هزار واحد در مراحل پاياني ساخت قرار دارد که با تکميل آنها در ماه‌هاي آتي، قطار مسکن مهر به ايستگاه پاياني مي‌رسد.
مسکن مهر که با هدف خانه‌دار شدن جمعيت ميليوني ثبت نام کنندگان آغاز شد و سه دوره رياست جمهوري را به خود ديد، حالا ديگر قرار نيست به دولت بعدي انتقال داده شود و با تکميل و تحويل بيش از دو سوم آن در دولت تدبير و اميد، پرونده آن براي هميشه بسته خواهد شد. «محمد اسلامي» وزير راه و شهرسازي در هفته‌اي که گذشت در مراسم افتتاح بخشي از مسکن ملي و مهر، در گزارشي که به رييس جمهوري ارائه مي داد،   اعلام کرد که «مسکن مهر به دولت سيزدهم انتقال پيدا نخواهد کرد» موضوعي که اشاره به تلاش هشت ساله دولت براي تکميل اين طرح داشت. حدود 13 سال پيش طرح مسکن مهر براي خانه‌دار شدن حدود 2 ميليون و 300 هزار نفر تصويب و ساخت واحدهاي مسکوني آغاز شد، اما در نهايت با گذشت 4 سال از شروع پروژه فقط 770  هزار واحد آن در دولت دهم تحويل مردم داده شد. دولت يازدهم مجبور بود ضمن تکميل وعده ساخت خانه‌هاي مهر براي واحدهاي تحويل داده شده نيز شرايط سکونت را فراهم کند.  به گفته رييس جمهوري بر همين اساس دولت يازدهم «مسووليت سنگيني را بر دوش داشت تا تسهيلات مسکن را  براي مردم فراهم کند.»
حسن روحاني چند روز پيش اعلام کرد: «وقتي کار دولت دوازدهم را شروع کرديم، تعهدي که دولت قبل انجام داده بود را ناچار بوديم انجام دهيم که يک سوم آن تعهد انجام شده بود و دو سوم آن باقي ماند.» وي با اشاره به تعهد دولت براي ساخت 2 ميليون و سيصد هزار واحد مسکن مهر، اظهار کرد: «770 هزار واحد در دولت دهم تکميل شد که در بخش خدمات ناقص بود. کار بسيار سختي بود که بتوانيم در محله‌هاي مسکوني اين تعهد را تکميل کنيم و خدمات آن که برق، گاز، جاده، مدرسه و ساير خدماتي که براي زندگي روزمره مردم نياز است را به انجام برسانيم.» پيگيري خبرنگار اقتصادي ايرنا از جزييات پروژهاي مسکن مهر در محلات هدف حاکي از اين است که دولت تدبير و اميد يک ميليون و 400 هزار واحد مسکن مهر را در اين دو سال تکميل کرده و براي 770 هزار واحد مسکوني خدمات روبنايي و زيربنايي از قبيل برق، آب، مدرسه، مسجد کلانتري و ... ساخته است. آن‌طور که مشخص است اکنون 100 هزار واحد مسکن مهر از کل تعهد 2 ميليون و 300 هزار واحد باقي مانده است. با تحويل 770 هزار واحد در دولت دهم و يک ميليون و 400 هزار واحد در دولت تدبير و اميد، تعداد باقي مانده مسکن مهر که در مراحل پاياني کار است به حدود 100 هزار واحد مي‌رسد و مديريت پروژه به وزير راه و شهرسازي قول داده است تا پايان شهريورماه واحدهاي باقي مانده مسکن مهر تکميل شود. از واحدهاي باقي مانده حدود 50 هزار واحد، مشکل حقوقي- قضايي دارد يا به عنوان مسکن مهر بدون متقاضي شناخته مي‌شود و 50 هزار واحد مسکن مهر در مراحل پاياني ساخت قرار دارد که تا پايان شهريور 1400 تکميل و به متقاضيان تحويل داده مي‌شود. اين واحدها اکنون در مراحل ساخت نهايي و تمکيل خدمات روبنايي قرار دارند تا امکان سکونت در آنها فراهم شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه