روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۱ سه شنبه ۲۴ آبان - شماره 4250

نماينده مردم ساري و مياندورود در مجلس شوراي اسلامي:

اقتصاد مردمي راه برون رفت از مشکلات است

 نماينده مردم ساري و مياندورود در مجلس شوراي اسلامي گفت: مردمي شدن اقتصاد و حمايت از سرمايه‌گذاران مهمترين راه برون‌رفت کشور از مشکلات است.
علي بابايي کارنامي در نخستين همايش فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري ساري و مياندورود به ظرفيت‌هاي سرمايه‌گذاري از جمله زمين، سرمايه و تکنولوژي اشاره کرد و افزود: بايد با معرفي فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري به سرمايه‌گذاران به رشد 8 درصدي استان دست پيدا کرده و با مردمي کردن اقتصاد به اين حوزه کمک شاياني کنيم.
وي به ارز 4200 توماني اشاره و بهره‌مندي از آن را فرصت مهم دانست و گفت: با اين وجود ما نتوانستيم از اين فرصت ملي به نفع مردم مازندران استفاده کنيم؛ عدم انجام اين مهم به وادادگي سياسي بر مي‌گردد و يا مسئولاني که مي‌توانستند از اين فرصت به خوبي استفاده کنند و، اما استفاده نکردند. نماينده مردم ساري و مياندورود در مجلس شوراي اسلامي، علم، دانش، فرهيختگي و جهت‌دهي همه جانبه را از شاخص‌هاي مهم رشد اقتصادي دانست و آن‌ها را شاخص‌هايي برشمرد که حکمرانان بايد زمينه انجام آن را به خوبي فراهم کنند. بابايي کارنامي با ابراز تأسف از اينکه «اقتصاد مردمي درر مازندران تاکنون شعار بود»، افزود: واگذاري اقتصاد به مردم هنوز نمايان نشده است، اما اينک شروع کار است و بايد با سرعت روز افزون حرکت کرده و شرايط را براي سرمايه‌گذاران فراهم کنيم. وي يادآور شد: آناني که در صدد اين بودند مازندران را به تفرجگاه خود تبديل کنند؛ آن تفکر ديگر تعطيل شده است چرا که معتقديم مازندران به تنهايي مي‌تواند نياز بسياري از استان‌هاي ديگر کشور را در بخش توليد فراهم کند.
بابايي کارنامي گفت: اين خطه سبز از شمال کشور و زير ساخت‌هايي که دارد را بايد در اوراسيا و کشور‌هاي منطقه و به دنيا معرفي کنيم.
وي با بيان اينکه بيش از 70 درصد صنايع MDF در استان مازندران توليد مي‌شود که نياز به حمايت ويژه دارد، افزود: اين فرصت مي‌تواند به اشتغال تبديل شود.
نماينده مردم ساري و مياندورود در خانه ملت، صنايع تبديلي را نيز بهترين فرصت سرمايه‌گذاري و ايجاد اشتغال عنوان کرد و گفت: بايد به دانش بنيان کردن صنايع در استان مازندران توجه ويژه هم شود. بابايي کارنامي عنوان کرد: استان مازندران مي‌تواند در حوزه قطعه سازي خودرو 2 هزار اشتغال ايجاد کند؛ امروز بايد تصميم‌گيري درست داشته باشيم و نبايد تصميمات مهم را به فردا واگذار کنيم. وي افزود: آناني که مي‌گويند ايران در ناامني اقتصادي قرار دارد؛ کور خواندند، امروز کسي جرات ندارد در مقابل بخش خصوصي بايستد و مقابله کند.

وضعيت توليد غلات جهان در سال 2023؛
پيش بيني فائو از کاهش 2.4 درصدي توليد برنج در جهان
 فائو پيش بيني کرد: توليد گندم دنيا در سال 2023 با رشد 0.6 درصدي به بيش از 783 ميليون تن برسد اما توليد برنج جهان 2.4 درصد کاهش يابد و به حدود 512 ميليون تن برسد.
سازمان جهاني خواروبار و کشاورزي ملل متحد (فائو) در گزارش جديد خود پيش‌بيني کرده است، توليد گندم جهان در سال 2023 به 783. 8 ميليون تن برسد. فائو انتظار دارد توليد گندم جهان در اين سال 0. 6 درصد افزايش يابد. در سال گذشته توليد گندم در جهان به 779. 3 ميليون تن رسيده بود. با وجود رشد 0. 6 درصدي توليد گندم جهان پيش‌بيني شده است تجارت جهاني گندم در اين سال 1 درصد کاهش يابد و به 193. 7 ميليون تن برسد. اختلال در مسير‌هاي تجاري به دليل جنگ اوکراين، کاهش تقاضاي برخي کشور‌ها به دليل افزايش توليد داخل و اعمال محدوديت‌هاي صادراتي از سوي کشور‌هايي مثل هند از جمله عوامل افت تجارت گندم جهان در سال 2023 خواهد بود. ذخاير گندم جهان نيز که در سال قبل از آن 293. 7 ميليون تن اعلام شده بود در سال 2023 با رشد 2 درصدي مواجه خواهد شد و به 299. 6 ميليون تن خواهد رسيد.
افت 2. 4 درصدي توليد برنج دنيا در سال 2023
با وجود رشد توليد گندم، توليد برنج دنيا در سال 2023 با کاهش 2. 4 درصدي مواجه مي‌شود و از 525. 1 ميليون تن در سال قبل از آن به 512. 6 ميليون تن در اين سال خواهد رسيد. خشکسالي و افزايش هزينه‌هاي توليد از جمله دلايلي هستند که توليد برنج را طي اين سال و براي نخستين بار طي سه سال گذشته کاهش مي‌دهند. با کاهش توليد، برنج کمتري نيز در بازار جهاني عرضه خواهد شد و تجارت اين محصول با افت 1. 6 درصدي نسبت به سال 2022 به 52. 9 ميليون تن خواهد رسيد. قيمت جهاني برنج طي يک سال گذشته 12. 1 درصد رشد داشته است. کل ذخاير برنج دنيا در سال 2022 برابر با 196. 9 ميليون تن بوده و انتظار مي‌رود اين رقم با افت 1. 8 درصدي در سال 2023 به 193. 4 ميليون تن برسد.
بر اساس پيش‌بيني فائو توليد ساير غلات در سال 2023 با افت 2. 8 درصدي مواجه خواهد شد و از 1509 ميليون تن در سال قبل از آن به 1467 ميليون تن در اين سال خواهد رسيد. تجارت جهاني ساير غلات نيز 3. 4 درصد کاهش مي‌يابد و به 222. 3 ميليون تن مي‌رسد.
دانه‌هاي روغني وضعيت بهتري در سال 2023 خواهند داشت و پيش‌بيني شده است توليد اين محصولات در سال 2023 با رشد 7 درصدي نسبت به سال قبل مواجه شود و به 255. 4 ميليون تن برسد که بالاترين رقم توليد سالانه اين محصولات طي سال‌هاي گذشته خواهد بود.
تجارت دانه‌هاي روغني طي سال 2023 نيز 8. 5 درصد افزايش خواهد يافت و به 136. 3 ميليون تن خواهد رسيد. فائو همچنين پيش‌بيني کرده است توليد شکر در دنيا طي سال 2023 با رشد 2. 6 درصدي نسبت به سال 2022 مواجه شود و به 179. 6 ميليون تن برسد. توليد شکر دنيا در سال قبل از آن به 175. 1 ميليون تن رسيده بود.

يک مقام مسئول خبرداد؛
تردد در 3 مرز از 4 مرز ايران و ترکمنستان
 مديرکل ترانزيت و حمل و نقل بين‌المللي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي کشور از ساري و جاري بودن تردد در 3 مرز از 4 مرز ايران و ترکمنستان خبرداد.
جواد هدايتي افزود: ايران و ترکمنستان داراي چهار مرزي مشترک مانند سرخس، لطف‌آباد و باجگيران در خراسان رضوي و اينچه برون در گلستان است.
وي همچنين اظهار داشت: در حال حاضر غير از مرز باجگيران با ترکمنستان در سه مرز ديگر تردد ساري وجاري است و امروز نيز همه شاهد ورود ناوگان ترکمن به قلمروي جمهوري اسلامي ايران براي ترانزيت به سمت ترکيه بودند. مديرکل ترانزيت و حمل و نقل بين‌المللي سازمان راهداري وحمل و نقل جاده‌اي کشور گفت: اين يک افق جديدي را دوباره براي همکاري‌هاي منطقه‌اي در قالب هم کريدور عشق آباد و هم کريدور شمال – جنوب فراهم مي‌کند.  وي در ادامه افزود: ترکمنستان و در ادامه قزاقستان و روسيه کريدور شاخه شرقي درياي خزر و کريدور شمال –جنوب محسوب مي‌شود. هدايتي اظهار داشت: ايران مي‌تواند هم بحث کريدور شمال -جنوب و هم کشورهاي ديگر آسياي ميانه محصور در خشکي و همچنين بحث کريدور شرق به غرب که بحث چين به آسياي ميانه و در نهايت از قلمروي ايران به اروپا را در اين مسير داشته باشد. وي عنوان کرد: يکي از مهمترين زمينه‌هاي قابل بهره برداري براي ايران در قالب پيمان شانگهاي فرصت‌هاي ترانزيتي و حمل و نقل بين المللي است چون کشورهاي عضو اين پيمان از طريق جمهوري اسلامي ايران به آب‌هاي آزاد اقيانوسيه بويژه خليج فارس متصل مي‌شوند. مديرکل ترانزيت و حمل و نقل بين‌المللي سازمان راهداري وحمل و نقل جاده‌اي کشور يادآورشد: جدا از اين در قالب پيمان شانگهاي و توافق‌هاي بين کشورهاي عضو به يقين تسهيلات و شرايط يکپارچه‌تري براي استفاده از فرصتهاي سرزميني يکديگر فراهم خواهد شد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه