روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۱ چهارشنبه ۱۵ تير - شماره 4164

مذاکرات فشرده براي امضاي موافقت‌نامه تجارت آزاد با اوراسيا

 
 نخستين روز از پنجمين دور مذاکرات حضوري ايران و اتحاديه اقتصادي اوراسيا با مذاکرات فشرده براي امضاي موافقت‌نامه تجارت آزاد با اوراسيا همراه بود.
پنجمين دور مذاکرات حضوري ايران و اتحاديه اقتصادي اوراسيا با موضوع تبديل موافقت‌نامه فعلي تجارت ترجيحي به موافقت‌نامه تجارت آزاد با حضور هيات اوراسيايي متشکل از نمايندگاني از کشورهاي عضو اين اتحاديه و کميسيون اقتصادي اوراسيا و هيات ايراني به رياست سازمان توسعه تجارت و متشکل از نمايندگان وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هاي مختلف از روز گذشته (دوشنبه، 13 تيرماه) آغاز به کار کرد.
اين مذاکرات حضوري که از حدود يک سال و نيم پيش آغاز شده است، تا چند ماه ديگر ادامه پيدا خواهد کرد.
هدف از اين مذاکرات تبديل موافقت‌نامه فعلي تجارت ترجيحي به موافقت‌نامه تجارت آزاد است. در موافقت‌نامه تجارت آزاد 80 درصد کالاها با تعرفه صفر مبادله مي‌شوند.
مذاکرات تا فردا (15 تيرماه) ادامه پيدا خواهد کرد و دو طرف اميدوارند به‌زودي متن موافقت‌نامه و فهرست‌هاي کالايي آن را براي امضاي نهايي مقامات نهايي کنند.
موافقت‌نامه تجارت ترجيحي که از پنجم آبان 1398 اجرايي شده، تاثير مثبتي در افزايش صادرات ايران به اين اتحاديه داشته است. در نتيجه با حذف کامل تعرفه‌هاي 80 درصد کالاهاي بين دو طرف انتظار مي‌رود تجارت ايران و اتحاديه اقتصادي اوراسيا گسترش بيشتري پيدا کند.
بر اساس موافقت‌نامه فعلي که همان ترجيحي است، تعداد 504 رديف کالاي طرف اوراسيا و 390 قلم کالا از طرف ايراني در قالب موافقت‌نامه مشمول کاهش تعرفه هستند.
اتحاديه اقتصادي اوراسيا شامل پنج کشور روسيه، بلاروس، ارمنستان، قزاقستان و قرقيزستان است که از سال 2015 تشکيل شده است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه