روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۱ چهارشنبه ۱۵ تير - شماره 4164

وزير صمت: 28 درصد معادن کشور غيرفعال است

 وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: 10 هزار معدن در کشور داريم اما از نظر ذخاير و ظرفيت 28 درصد از اين تعداد غيرفعال است که عمدتا معادن مصالح و سنگ هاي ساختماني است.
رضا فاطمي امين روز سه شنبه در آيين بهره برداري از خط سوم کنستانتره گهرزمين در سيرجان با بيان اينکه 500 ميليون تن استخراج مواد معدني در کشور وجود دارد افزود: اما سال گذشته در خام فروشي فقط 4.5 ميليون تن صادرات داشتيم اما گرفتار نيمه خام فروشي هستيم.
وي اظهار داشت: بيش از هفت ميليون تن فولاد نيمه خام از کشور صادرات کرديم در حالي که شرکت هايي داريم که ورق فلزي وارد مي کنند، پس زنجيره توليد در کشور ناقص است.
وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينکه اولويت ما تکميل زنجيره هاي تامين و توزيع مناسب در مناطق جغرافيايي و متناسب ارزش افزوده است اظهار داشت: در تکميل زنجيره توليد فولاد نقص داريم و بيکاري، مهاجرت، آلودگي و انباشتگي نيز وجود دارد و سودهاي زنجيره معادن نيز بالا و پايين است. وي تصريح کرد: در حوزه معدن و صنايع معدني از نيروي توانمندي برخورداريم و خوشبختانه قدرت مالي اين شرکت ها بسيار افزايش پيدا کرده و از مسير فرصت بلوغ صنعت و توانمندي مالي بايد مسائل و مشکلات را رفع کنيم.
فاطمي امين افزود: شرکت هاي بزرگ علاوه بر طرح هاي توسعه خود به توسعه صنعت در ساير مناطق هم توجه داشته باشند.
وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: دانش بنيان کردن شرکت ها هم اولويت ما است و شرکت ها بايد پس از بزرگ شدن، ساير رشته فعاليت ها را به حرکت درآورند و مساله اصلي با ايجاد تقاضا در شرکت هاي بزرگ اتفاق مي افتد. وي ابراز داشت: شرکت هايي در کشور 70 هزار ميليارد تومان در سال سود خالص دارند لذا يک شرکت ما سود خالصي بيش از بودجه عمراني کل کشور دارد. وي ادامه داد: قانون معادن الزام کرده که 15 درصد از ماليات در منطقه معدني هزينه شود و 65 درصد وزارت صمت نيز به زيرساخت هاي صنعتي و معدني بيايد. فاطمي امين افزود: قانون بازگشت 15 درصد را در دولت مطرح کرديم و دولت براي نخستين بار آن را در لايحه بودجه 1401 به مجلس فرستاد که مصوب شد و اين 15 درصد از امسال قانونا نمي تواند در جاي ديگري هزينه شود. وي تصريح کرد: مردم خيلي از وضعيت گستردگي و عمق صنعت و معدن کشور مطلع نيستند و يکي از اين راههاي ارتباطي گردشگري صنعتي و معدني است که جذابيت ويژه اي دارد، بايد 2 واژه صنعت‌گردي و معدن‌گردي را به ادبيات مردم اضافه کنيم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه