روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۱ چهارشنبه ۱۵ تير - شماره 4164

در سفر رييس سازمان توسعه تجارت انجام شد؛

آماده‌سازي موافقت‌نامه‌ها براي امضا ميان ايران و ازبکستان

  در جريان سفر رييس سازمان توسعه تجارت به ازبکستان، مقدمات آماده سازي موافقت‌نامه‌هاي اصل دولت کامله الوداد و تعرفه ترجيحي براي امضاي روساي جمهور ازبکستان و جمهوري اسلامي ايران فراهم شد.
به گزارش سازمان توسعه تجارت، رونق تجارت، حل مشکلات تجار در موضوعات حمل و نقلي و لجستيکي و همچنين مسائل بانکي و بررسي راه‌هاي تهاتر از موضوعات مهمي بود که در روز اول سفر عليرضا پيمان پاک رييس سازمان توسعه تجارت به تاشکند و ديدار با مقامات ازبکستان به آن پرداخته شد. در روز نخست اين سفر پيمان پاک ديداري با بدرالدين عابداف، معاون وزير سرمايه‌گذاري و تجارت خارجي ازبکستان داشت و در اين نشست راهکارهاي توسعه تجارت، سرمايه‌گذاري‌هاي مشترک و رفع مشکلات پيش روي تجار ايراني و ازبک در مسير توسعه تجارت ميان دو کشور مورد بحث و گفتگو قرار گرفت. يکي ديگر از دستاوردهاي اين نشست، به جريان افتادن موافقت‌نامه اصل دولت کامله الوداد به عنوان يک موافقت‌نامه گمرکي که امتيازات ويژه‌اي براي ايران در پي دارد، بود که بعد از مدت‌ها توقف مقرر شد تا براي انعقاد و پياده‌سازي آن اقدام شود. بررسي سازوکار تهاتر و مدل‌هاي مختلف آن نيز از جمله مواردي بود که طرفين در مورد آن به صحبت پرداختند و مقرر شد تا نشست‌هاي کارشناسي در اين خصوص برگزار شود.
از ديگر مهم‌ترين دستاوردهاي سفر به ازبکستان و ديدار با معاون وزارت سرمايه‌گذاري و تجارت خارجي ازبکستان مي‌توان به توافقات کلي براي امضاي موافقت‌نامه تعرفه ترجيحي اشاره کرد. در اين ديدار مقرر شد تا هفته آينده يک هيأت کارشناسي از ايران عازم تاشکند شوند تا موافقت‌نامه تعرفه ترجيحي آماده امضا در سفر آتي رياست‌جمهوري کشورمان به ازبکستان شود.
همکاري صندوق ضمانت و صندوق‌هاي متناظر آن در ازبکستان و ايجاد کارگروه مشترک با حضور سازمان توسعه تجارت و سازمان بنادر جمهوري اسلامي ايران، وزارت سرمايه‌گذاري و تجارت خارجي و وزارت حمل‌ونقل ازبکستان نيز از ديگر مواردي بود که طرفين در مورد آن به توافق رسيدند. همچنين مقرر شد تا هم‌زمان با اجلاس سران شانگهاي در ازبکستان، يک هيأت تجاري بزرگ نيز به اين کشور سفر کند و نشست‌هاي B2B با تجار و همتايان خود داشته باشد.
توسعه همکاري‌هاي مشترک در چابهار و فعال‌سازي کريدور شمال - جنوب براي استفاده ترانزيتي ازبکستان يکي از مواردي بود که هم در اين جلسه و هم در ديدار با چريف، معاون وزير حمل‌ونقل ازبکستان در مورد آن بحث و گفتگو شد و بر اين اساس مقرر شد تا زمان اجلاس سران شانگهاي، 2 مسير ترانزيتي ازبکستان - افغانستان - چابهار و ازبکستان - ترکمنستان - چابهار فعال و مورد بررسي قرار گيرند تا مسير نهايي مشخص و توسعه داده شود. موضوع ايجاد شرکت حمل‌ونقل مشترک نيز از جمله مواردي بود که در ديدار با چريف، معاون وزير حمل‌ونقل ازبکستان مطرح شد. در اين ديدار طرفين در خصوص ورود واگن‌ها و سير اين واگن‌ها در ازبکستان، حل مشکلات حمل‌ونقلي و لجستيکي گفتگو کردند و مقرر شد تا با ايجاد کميته مشترک حمل و نقل و ترانزيت بين دو کشور که در چهاردهمين کميسيون مشترک توافق شده است، اين مشکلات بررسي و حل شوند.
همچنين هم‌زمان با سفر پيمان پاک به ازبکستان، اولين کاميون ترانزيتي ايران بعد از سال‌ها از مسير ترکمنستان وارد ازبکستان شد که اين مهم با پيگيري‌هاي رئيس‌جمهور دولت سيزدهم محقق شد.
ديدار با تجار ايراني مقيم ازبکستان و بررسي مشکلات اين تجار در راه توسعه تجارت با ازبکستان از ديگر برنامه‌هاي پيمان پاک بود که در آن تجار به بيان مشکلاتي از قبيل اختلاف ارز نيمايي با ارز آزاد، هزينه‌هاي ورود خودروهاي ايراني به ازبکستان، صدور و مهلت ويزاي تجار و زيرساخت‌هاي گمرکي پرداختند.
در اين ديدار تجار خواستار تسهيل صدور رواديد مدت‌دار تجار و حذف آن شدند. همچنين موضوع فعال‌سازي بانک‌هاي ايراني در ازبکستان، صدور ضمانت‌نامه‌هاي لازم براي خدمات فني و مهندسي، ضرورت فعال‌سازي اتاق مشترک ايران و ازبکستان، توجه ويژه به لجستيک و ايجاد بارانداز و هاب منطقه‌اي در ازبکستان و توسعه زيرساخت‌ها در گمرک سرخس و توسعه انبارهاي اين گمرک از ديگر مواردي بود که در ديدار با تجار ايراني مقيم ازبکستان مطرح شد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه