روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۱ چهارشنبه ۱۵ تير - شماره 4164

معاون وزير راه و شهرسازي:

330 هزار متقاضي مسکن در شهرهاي جديد پذيرش قطعي شدند

 مديرعامل شرکت عمران شهرهاي جديد از پالايش و پذيرش 330 هزار متقاضي مسکن در شهرهاي جديد خبر داد و گفت: در شهرهاي جديد يک ميليون و 200 هزار نفر در طرح نهضت ملي مسکن ثبت‌نام کردند.
«عليرضا جعفري»  در همايش الزامات سازوکارهاي فني، اجتماعي و اقتصادي تحقق نهضت ملي مسکن در مرکز پژوهش‌هاي مجلس اظهار کرد: بزرگ‌ترين پروژه دولت امروز نه طرح نهضت ملي مسکن که پروژه اميدآفريني در کشور است که در دولت انقلابي با توجه به همراهي دولت، مجلس و قوه قضاييه  انتظار است تا نمود بيشتري يابد.
ثبت‌نام يک ميليون و 200 هزار نفر متقاضي طرح نهضت ملي در شهرهاي جديد
مديرعامل شرکت عمران شهرهاي جديد گفت: در طرح نهضت ملي مسکن بالغ بر 5 ميليون نفر نام‌نويسي کردند. از اين تعداد در شهرهاي جديد يک ميليون و 200 هزار نفر ثبت‌نام کردند که از اين تعداد متقاضي حدود 700 هزار نفر حائز سه شرط اوليه (تاهل، عدم استفاده از امکانات دولتي و عدم مالکيت خصوصي) بودند. در بررسي شرط چهارم که شامل احراز هويت افراد و سابقه سکونت بود پالايش‌هاي متقاضيان طرح نهضت ملي مسکن به حدود 330 هزار نفر رسيد. جعفري ادامه داد: از حدود 340 هزار متقاضي موثر طرح نهضت ملي مسکن که حائز شرايط بودند افرادي که  در بانک براي طرح نهضت ملي مسکن افتتاح حساب کردند زير 20 هزار نفر است. در بسياري از شهرها متقاضيان اعلام مي‌کنند که توان تامين آورده اوليه 40 ميليون توماني را ندارند؛ بنابراين ضرورت دارد تا در خصوص آورده متقاضيان راهکارهايي انديشيده شود.
در مناطقي متقاضي مسکن زياد، اما زمين کم است
وي با تاکيد بر اينکه امروز ضرورت و ظرفيت کشور براي احداث سالانه يک ميليون واحد مسکوني در کشور وجود دارد از آغاز عمليات اجرايي 100 هزار واحد طرح نهضت ملي مسکن در ماه گذشته خبر داد و گفت: يکي از معضلاتي که هم اکنون در اجراي طرح نهضت ملي مسکن وجود دارد اين مورد است که در مناطقي که متقاضيان مسکن فراوان است زمين کم است و بالعکس که بايد براي رفع اين مشکل اقدام شود.
معاون وزير راه و شهرسازي ادامه داد: هم اکنون در حوزه ساخت يکي از معضلات موجود سنتي سازي است؛ بنابراين ضرورت دارد تا به سمت فنّاوري‌هاي نوين ساخت و صنعتي‌سازي برويم. جعفري همچنين بهره‌مندي از توان مهندسان مجرب، به‌روز و آشنا به فنّاوري و مجريان ذي‌صلاح را از الزامات توليد مسکن عنوان کرد و گفت: امروزه يکي از مشکلات ما در تامين زمين چالشي است که با مسئولان وزارت نيرو در خصوص تامين آب داريم که در اين خصوص بايد از راهبردهاي نخبگان در بحث تامين آب بهره لازم برده شود. جعفري سياست امروز دولت را توسعه جمعيت عنوان و تصريح کرد: بر اساس دستور رييس جمهوري کساني که از سياست دولت در خصوص افزايش جمعيت تبعيت نکنند از بدنه دولت کنار گذاشته مي‌شوند. وي الگوي توسعه کشور را الگوي ايراني-اسلامي عنوان کرد و افزود: گام نهادن در 40 سالگي دوم انقلاب به‌عنوان سياستي است که بايد توسط ما مسئولان پياده‌سازي مي‌شود. همچنين رويکرد سياست اقتصاد مقاومتي و انجام تکاليف در حوزه تامين مسکن و تسهيلگري در جهت تحقق اهداف کلان دولت از جمله رويکردهايي است که توسط ما مسئولان اجرايي و عملياتي خواهد شد. جعفري همچنين ايجاد صندوق ملي مسکن را به‌عنوان پشتوانه خدمات و سرانه‌ها از ضرورت‌ها برشمرد.
معاون وزير راه و شهرسازي ادامه داد: بالا بردن سطح اميد به زندگي و حس تعلق ملي يکي از بزرگ‌ترين پروژه‌هاي دولت انقلابي است. اگر در اين مسير اتفاقاتي مي‌افتد که سبب نااميدي و ايجاد مشکلات و معضلات براي مردم مي‌شود ما بايد پاسخگو باشيم.
مديرعامل شرکت عمران شهرهاي جديد با اشاره به اينکه در موضوع الزامات و سازوکارهاي فني، اجتماعي و اقتصادي طرح نهضت ملي مسکن ضمانت اجرا و چگونگي کيفيت و اجراي آن حائز اهميت است کار مجلس را در تصويب قانون جهش توليد مسکن کاري بزرگ برشمرد و افزود: ضمانت اجراي قانون جهش توليد مسکن موضوعي است که بايد موردتوجه قرار بگيرد. درعين حال در اجراي طرح نهضت ملي مسکن ايجاد سکونتگاه‌هاي مناسب و رعايت تمامي موارد شهرسازي بايد مدنظر قرار بگيرد.
جعفري تاکيد کرد: بدين معنا در ساخت 4 ميليون واحد مسکوني طي 4 سال دولت سيزدهم نه فقط احداث مسکن که توليد مسکن در شهرهاي مناسب زندگي مدنظر است.
وي با يادآوري اينکه قانون شهرهاي جديد در سال 1367 تدوين و مصوب شد بررسي حس تعلق شهروندان را در شهرهاي جديد حائز اهميت برشمرد و توضيح داد: چندي پيش نشست هياتي در لهستان برگزار و تجربيات کشورهاي مختلف در اين نشست در حوزه ايجاد مسکن مطرح شد. در آن نشست تجربه ايران در ساخت مسکن مهر و طرح نهضت ملي مسکن و احداث 4 ميليون واحد مسکوني نيز موردبحث قرار گرفت. جعفري ادامه داد: مسکن مهر نقاط قوت و ضعف‌هايي داشته است که در اجراي طرح نهضت ملي مسکن موردتوجه قرار گرفته است.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه