روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۱ شنبه ۲۸ خرداد - شماره 4150

سخنگوي وزارت برق عراق خبر داد؛

تا 2 روز آينده واردات گاز از ايران افزايش مي يابد

  سخنگوي وزارت برق عراق، گفت: عراق در حال حاضر بين 50 تا 55 ميليون مترمکعب گاز در روز نياز دارد و طرف ايراني متعهد شده است مقادير گاز وارداتي به عراق را افزايش دهد و انتظار داريم تا 2 روز آينده اين مقادير افزايش يابد.
وزارت برق عراق با  اعلام اينکه  اين کشور به روزانه بيش از 50 ميليون متر مکعب در روز گاز نياز دارد، از آغاز واقعي روند بازپرداخت بدهي گاز ايران خبر داد.
«احمد موسي» سخنگوي وزارت برق عراق گفت: دولت عراق پرداخت بدهي معوقه گاز ايران مربوط به سال 2020 را آغاز و اين هزينه را از طريق اخذ تسهيلات از بانک تجارت عراق تامين کرده است.
و ي افزود: اين پول توسط وزارت دارايي عراق در صندوق اعتباري واريز شده است و ما همچنان روي قانون حمايت فوق العاده از امنيت غذايي و توسعه براي بازپرداخت مبلغ وام حساب مي‌کنيم.
وي افزود: به موازات آن، جلسات و ديدارهايي با وزارت نيرو و شرکت گاز ايران برگزار شده است تا سطح پمپاژ گاز به عراق بالاتر رفته و ظرفيت و توانمندي نظام ملي تقويت شود.
موسي تاکيد کرد: عراق در حال حاضر بين 50 تا 55 ميليون مترمکعب گاز در روز نياز دارد و طرف ايراني متعهد شده است با شروع فرآيند پرداخت، مقادير گاز وارداتي به عراق را افزايش دهد و انتظار داريم تا دو روز آينده اين مقادير افزايش يابد. عراق براي تأمين يک سوم نيازهاي بخش انرژي خود از ايران گاز و برق خريداري مي‌کند. سال‌ها درگيري در عراق موجب شده اين کشور در تأمين نيازهاي انرژي جمعيت 40 ميليون نفري خود با مشکلاتي مواجه شود. دولت آمريکا در دوران رياست‌جمهوري «دونالد ترامپ»، در راستاي تشديد تحريم‌ها عليه ايران صنعت انرژي عراق را در فهرست تحريم‌ها قرار داد اما با اعطاي چند معافيت موقت از بغداد خواست وابستگي خود به ايران براي تأمين انرژي را برطرف کند. پارلمان عراق، چهارشنبه هفته گذشته متن پيشنهادي قانوني موسوم به «حمايت فوق‌العاده از امنيت غذايي و توسعه» را تصويب کرد.
در حالي کليات بودجه کشور عراق در سايه عدم تشکيل دولت جديد تعيين نشده است، تصويب اين قانون به عراق اين امکان را مي‌دهد که بدهي‌هاي خود به‌ويژه در زمينه برق و امنيت غذايي را پرداخت کند. طبق اين قانون عراق اين امکان را خواهد يافت تا بدهي‌هاي گازي ايران را پرداخت کند.
سخنگوي وزارت برق عراق پيش‌تر هم گفته بود که ميزان دقيق بدهي برقي اين کشور به ايران معادل 1 ميليارد و 642 ميليون دلار است. موسي پيش از اين هشدار داده بود که قطع شدن گاز ايران، بر روي عراق تأثير خواهد گذاشت زيرا برق کشور تا حدود 7000 تا 8000 مگاوات متکي به گاز ايران است و توقف گاز به معناي توقف يک سوم شبکه برق کشور خواهد بود.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه