روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۱ شنبه ۲۸ خرداد - شماره 4150

وزير نفت:

رشد 90 درصدي وصول مطالبات حاصل از صادرات گاز

  وزير نفت گفت: طي سه ماهه اخير نسبت به مدت مشابه پارسال صادرات گاز ايران به کشورهاي همسايه با 43 درصد رشد حجمي روبرو بوده است، ضمن آنکه طي همين دوره در وصول مطالبات حاصل از اين صادرات بيش از 90 درصد نسبت به مدت مشابه پارسال رشد داشته‌ايم.
جواد اوجي با بيان اينکه طلب 1.6 ميليارد دلاري گازي از کشور عراق مربوط به سال‌هاي گذشته و دولت قبل بوده است، اظهار کرد: با شروع دولت مردمي سيزدهم از همان ابتدا پول صادرات گاز به کشور عراق به صورت ماهانه و جاري دريافت شده است.
وي با تأکيد بر اينکه وزارت نفت از همان ابتداي شروع به کار دولت سيزدهم به شدت پيگير وصول مطالبات سنواتي گاز صادراتي خود به عراق بود، اظهار کرد: با برگزاري نشست‌هاي فشرده با وزيران نفت و برق عراق و همکاري خوب وزارت امور خارجه کشورمان موفق به امضا يک تفاهم‌نامه با طرف عراقي شديم که بر اساس آن عراق ضمن پرداخت هزينه‌هاي جاري واردات گاز از کشورمان متعهد به پرداخت صورت حساب‌هاي سال‌هاي گذشته نيز شد.
وزير نفت به پايداري ميزان گاز صادراتي به کشور عراق طي ماه‌هاي اخير اشاره کرد و گفت: مجلس کشور عراق در بودجه جاري اين کشور (2022) پرداخت هزينه‌هاي حاصل از واردات گاز در سال‌هاي گذشته را در نظر نگرفته بود که با مذاکرات صورت گرفته اين موضوع به صورت مجزا در مجلس اين کشور مطرح و خوشبختانه بودًجه مشخص براي اين موضوع تعيين شد.
رشد 90 درصدي وصول مطالبات حاصل از صادرات گاز
اوجي با تأکيد بر اينکه روز گذشته 1.6 ميليارد دلار مطالبات معوق صادرات گاز ايران از سوي طرف عراقي به حساب شرکت ملي گاز ايران واريز شده است، گفت: طي سه ماهه اخير نسبت به مدت مشابه پارسال صادرات گاز ايران به کشورهاي همسايه با 43 درصد رشد حجمي روبرو بوده است، ضمن آنکه طي همين دوره در وصول مطالبات حاصل از اين صادرات بيش از 90 درصد نسبت به مدت مشابه پارسال رشد داشته‌ايم.
وي تأثير وصول مطالبات دلاري حاصل از صادرات نفت، گاز و محصولات پتروشيمي را بر بازارهاي داخلي ارز و تأمين اقلام اساسي مثبت ارزيابي کرد و گفت: هم اکنون ايران هيچ‌گونه طلب گازي قديمي از کشور عراق ندارد.
وزير نفت با تأکيد بر اينکه ايران همواره براي تأمين انرژي در کنار مردم و دولتمردان عراق قرار داشته و دارد، گفت: اجازه نمي‌دهيم مردم عراق در فصل گرما نگران تأمين گاز خود باشند.
اوجي گفت: پايداري صادرات گاز به عراق همواره مورد تأکيد مقام معظم رهبري و رئيس جمهوري بوده است، از اين رو افزايش صادرات گاز به اين کشور را در برنامه‌هاي آتي خود مورد ارزيابي قرار خواهيم داد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه