روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۱ شنبه ۲۸ خرداد - شماره 4150

وزير نيرو خبر داد؛

عزم و اراده احياي زاينده رود در دولت سيزدهم وجود دارد

 وزير نيرو تدوين برنامه جامع، تغيير الگوي کشت، اجراي پروژه‌هاي نيمه تمام، تغيير مدل تخصيص آب و جلوگيري از برداشت‌هاي غيرمجاز را به عنوان راهکارهاي احياي زاينده رود عنوان کرد.
علي‌اکبر محرابيان، اظهار داشت: در حوزه آب بيش از هشت هزار ميليارد تومان در سفر استاني به اصفهان اعتبار مصوب داريم که بالغ بر يک سوم اعتبارات کل سفر را شامل مي‌شود که براي شبکه‌هاي آب شهري و روستايي، فاضلاب استان و غيره ديده شده است.
وي با اشاره به مسئله زاينده‌رود توضيح داد: چالش زاينده رود عبارت است از چهار حوزه کلان که اولين موضوع تغييرات اقليمي و کاهش بارش‌ها در طول ادوار مختلف به ويژه در دهه اخير بوده است که ما شاهد خشکسالي شديدي در فلات مرکزي و حوزه آبريز زاينده رود بوديم. موضوع دوم افزايش چشمگير تقاضا و بارگذاري در حوزه کشاورزي، شرب و صنعت است. نکته سوم به اضافه برداشت‌ها برمي‌گردد که 1.2 ميليارد متر مکعب از سفره‌هاي زيرزميني زاينده رود برداشت شده و مشکلات متعددي نظير نشست را شاهد هستيم. در نهايت عدم اجراي به موقع پروژه‌هاي عمراني و آبي استان مشکل ديگري است که در حوزه زاينده‌رود وجود دارد. وزير نيرو افزود: از طرفي طرح‌هايي از دهه 60 و 70 در حرف و پروژه‌هاي نيمه تمام باقي مانده که يا رها شده و يا پيشرفت اندک داشته است. عدم تعادل به دليل افزايش تقاضا و کمبود عرضه در زاينده رود ديده مي‌شود که اين عدم تعادل باعث بروز مشکلات بسياري شده است.
تدوين برنامه جامع و يکپارچه حوزه زاينده رود اولين زنجيره راهکار است
محرابيان با اشاره به راهکارهاي احياي زاينده‌رود تاکيد کرد: تدوين برنامه جامع و يکپارچه حوزه زاينده رود اولين زنجيره راهکار است که در ماه‌هاي گذشته با بهره‌گيري از کارشناسان متعدد انجام شده و در حال حاضر در مرحله نظر خواهي از کارشناسان و اساتيد دانشگاه است. در مرحله دوم اجرا و تأمين اعتبار طرح‌هاي نيمه تمام اهميت دارد، اين طرح‌ها اعتبار قابل توجهي مي‌خواهد. زنده کردن زاينده رود در پي اجراي به موقع و سريع و پشتيباني کامل اين طرح‌ها است که عزم و اراده آن در دولت وجود دارد. وي اصلاح الگوي کشت را براي احياي زاينده‌رود حياتي دانست و گفت: تغيير نگاه به کشاورزي با بهره‌گيري از آبياري مدرن و حرکت به سمت کشت‌هاي پر بازده بايد انجام گيرد که تحقق آن نياز به پشتيباني تسهيلاتي از کشاورزان دارد. وزير نيرو درباره مصارف صنعتي تصريح کرد: همچنان شاهد مصرف آب توسط برخي صنايع از آب‌هاي جاري و زير سطحي هستيم. بايد در تخصيص‌ها بازنگري شود و استفاده از پساب‌ها و منابع آبي غيرمتعارف جز برنامه‌هاي وزارت نيرو براي صنايع است؛ همچنين لازم است روش آبياري فضاي سبز شهرهاي حاشيه زاينده رود تغيير يابد.
طرح‌هاي حفاظتي حاشيه زاينده رود از مبدا تا انتها بايد صورت گيرد
محرابيان خاطرنشان کرد: طرح‌هاي حفاظتي حاشيه زاينده رود از مبدا تا انتها بايد صورت گيرد، با کلام و بيان نمي‌توان شاهد قطع برداشت‌هاي غير مجاز بود. در اطراف رود بايد سيستم‌هايي اجرا شود که برداشت غير مجاز غير ممکن شود. اين مسئله در دنيا اجرا و تجربه شده است. وي گفت: براي نجات زاينده رود تنها راه پيش روي انجام مجموعه اقدامات در يک برنامه زمان‌بندي و حساب شده و زنجيروار است. اگر مدل کوهرنگ سه را دنبال کنيم جز شکست هيچ به دنبال نخواهد داشت. اگر دل خوش کرديم به تخصيص کوهرنگ سه يا طرح‌هاي مشابه در طول زمان اجرا ده‌ها برابر تخصيص اين آب را از دست داديم. احياي زاينده رود عزم و پشتيباني ملي مي‌خواهد و در قالب اعتبارات بودجه غير قابل انجام است و مشارکت سرمايه گذاران را مي‌خواهد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه