روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۱ شنبه ۲۸ خرداد - شماره 4150

ا‌بهام در ميزان تأمين اراضي نهضت مسکن

تراکم واحدهاي نهضت ملي‌ 2 برابر تراکم‌ پايتخت

  با توجه به اطلاعات به دست آمده از برخي آمارها درباره نهضت ملي مسکن، تراکم واقعي واحدهاي مسکوني اين طرح برابر 70 خانواده در هکتار و معادل 2 برابر تراکم تهران و 12 برابر متوسط شهرهاي بزرگ است.
وزارت راه و شهرسازي بارها بيان کرده است که طي 9 ماهه اوليه شروع دولت، در حال تامين زمين براي نهضت ملي مسکن بوده است و وزير راه و شهرسازي اخيرا در حاشيه مراسم کلنگ‌زني عمليات اجرايي 15 هزار واحد مسکوني‌ در منطقه چيتگر بيان کرد: ‌تاکنون بيش از 70 درصد زمين در طرح نهضت ملي مسکن تامين شده است.‌ با توجه به اين مسئله که بارها و بارها از مسئولان وزارت راه و شهرسازي خواسته شده تا آمار زمين را تدقيق کرده و به هکتار بيان کنند، اما همچنان اين آمار به صورت رسمي بر مبناي تعداد مسکن عنوان مي‌شود. تلاش براي اخذ آمار زمين به هکتار از اين جهت اهميت دارد که مي‌توان از هم‌اکنون آمار مرتبط با بارگذاري‌ها و تعداد طبقات مسکن در اين طرح را محاسبه کرد و از اين طريق برنامه وزارت راه و شهرسازي براي حرکت بر مبناي اهداف معين شده از جمله احياي بافت مسکوني اسلامي ايراني را صحت‌سنجي کرد. در اين راستا به منظور رسيدن از عدد عنوان شده توسط وزير راه و شهرسازي يعني «تامين زمين براي 70 درصد واحدهاي فاز اول نهضت ملي مسکن» به معادل 1.4 ميليون واحد مسکوني‌ مجبوريم از روش‌هاي مهندسي معکوس استفاده کنيم.
*پرده‌برداري از آمار زمين تامين شده با توجه به اطلاعات وزير راه و شهرسازي
گام اول براي رسيدن به عدد دقيق تامين زمين نهضت ملي مسکن بر اساس هکتار، نيازمند يک اطلاعات ديگر است. در اين راستا رستم قاسمي در مصاحبه‌اي اين اطلاعات اوليه را در اختيار قرار داد.
وزير راه و شهرسازي گفته بود:‌ ما در نهضت ملي مسکن تراکم‌ خانوار را به زير 50 خانوار در هکتار رسانديم و زمين بر اين اساس واگذار کرديم.‌
با توجه به اطلاعات بيان شده توسط وزير راه و شهرسازي با فرض اظهر من الشمس اينکه هر واحد مسکوني قرار است به يک خانواد برسد، در نهضت ملي مسکن 50 واحد مسکوني در هر هکتار ساخته خواهد شد.
در اين راستا با يک طرفين و وسطين ساده مي‌توان دريافت با رعايت تراکم 50 مسکن در هکتار، ساخت 1.4 ميليون واحد مسکوني به 28 هزار هکتار زمين نياز دارد.
به معناي ديگر تاکنون وزارت راه و شهرسازي بايد 28 هزار هکتار زمين تامين کرده باشد تا اخبار مخابره شده مبني بر تامين زمين به منظور ساخت 70 درصد واحدهاي مسکوني و همچنين رعايت تراکم 50 خانوار در هکتار صحيح باشد.
* زمين لازم براي نهضت ملي مسکن تامين نشده است
با توجه به لزوم تامين زمين 28 هزار هکتاري براي ساخت 1.4 ميليون واحد مسکوني، موضوع را از يک منبع آگاه در سازمان ملي زمين و مسکن اطلاع گرفتيم تا به طور دقيق از زمين در نظر گرفته شده مطلع شويم.
اين منبع آگاه در گفت‌گو با خبرنگار فارس گفت:‌ تاکنون مجموع زمين‌هاي در نظر گرفته شده براي ساخت 1.4 ميليون واحد مسکوني معادل 20 هزار هکتار است.‌
به گفته اين منبع آگاه، اگر منظور شما از تامين زمين، رسيدن به شرايط آماده به ساخت باشد، اين 20 هزار هکتار در اين مرحله نيستند و بعضا در مراحل مراحل مقدماتي الحاق و تعيين کاربري‌ها قرار دارند.‌
با توجه به جزئيات ياد شده به نظر مي‌رسد، اطلاعات عنوان شده توسط وزير راه و شهرسازي چندان دقيق نيست و واکاوي آمار تامين زمين و تدقيق آن مي‌تواند عملکرد دست اندرکاران نهضت ملي مسکن طي 9 ماه گذشته را مشخص کند.
* تراکم واحدهاي نهضت ملي مسکن 12 برابر متوسط شهرهاي بزرگ جهان
در حال حاضر بر اساس آخرين اطلاعات موجود، تراکم واحدهاي مسکوني در شهر تهران در هر هکتار از خاک پايتخت 37 خانواده با در نظر گرفتن بعد خانوار 3.3 زندگي مي‌کنند که اين آمار 6 برابر متوسط شهرهاي بزرگ است.
بر اين مبنا با توجه به اطلاعات عنوان شده از نهضت ملي مسکن، تراکم واقعي واحدهاي مسکوني اين طرح برابر 70 خانواده در هکتار و معادل 2 برابر تراکم تهران و 12 برابر متوسط شهرهاي بزرگ است.
طبيعتا در چنين فضاي شهرسازي متراکمي اظهارنظر پيرامون احيا بافت مسکوني اسلامي ايراني و ساخت واحدهاي مسکوني يک طبقه محلي از اثر ندارد و از طرفي به نظر مي‌رسد اطلاعات رسيده به وزير راه و شهرسازي مبني بر تامين زمين با اشکال جدي مواجه است.
نهضت ملي مسکن يکي از اصلي‌ترين وعده‌‌هاي دولت مردمي سيزدهم براي رفع يکي از بزرگترين مشکلات مردم يعني تهيه مسکن است، با بررسي‌ روند 9 ماه اخير وزارت راه و شهرسازي در تحقق اهداف نهضت ملي مسکن، به نظر مي‌رسد رستم قاسمي هنوز برنامه دقيق و مدوني براي تحقق به‌موقع وعده مسکني رئيس‌‌جمهور ندارد‌ و وزارت تحت مديريت وي، اين روزها گرفتار برخي رويه‌ها و رفتارهاي غيرتخصصي و سليقه‌اي برخي مديران اطراف وي شده است.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه