روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۱ شنبه ۲۸ خرداد - شماره 4150

معاون ايميدرو اعلام‌کرد؛

ايران دوازدهمين توليدکننده آلومينيوم جهان است

 معاون طرح‌هاي توسعه معادن و صنايع معدني ايميدرو گفت: پروژه بوکسيت گينه يکي از طرح‌هاي تضمين کننده زنجيره تامين صنعت آلومينيوم ايران است.
«حسام مقدم‌علي» با اشاره به رتبه دوازدهم ايران در توليد آلومينيوم در جهان و ظرفيت توليد 800 هزار تني کشورمان، تصريح کرد: پروژه بوکسيت گينه يکي از طرح‌هاي تضمين کننده زنجيره تامين صنعت آلومينيوم ايران است.
وي اظهار داشت: ماده اوليه اصلي آلومينيوم، پودر آلومينا با نسبت مصرف 2 به يک است که داراي بازاري بسيار متلاطم و حساس به عرضه است؛ بنابراين ايجاد اطمينان از دسترسي به پودر آلومينا از طريق احداث پالايشگاه‌هاي آلومينا بسيار ضروري است. در حال حاضر ساليانه حدود يک ميليون تن آلومينا توسط اسملترهاي آلومينيوم داخلي وارد کشور مي‌شود.
اين مسوول يادآور شد: در همين راستا، بايد تامين ماده معدني بوکسيت که با نسبت حدود سه به يک به‌ازاي هر تن آلومينا مصرف مي‌شود نيز تضمين شود. معادن بوکسيت گينه در قالب مشارکتي با دولت اين کشور متعلق به دولت جمهوري اسلامي ايران است که شرکت مشترک بوکسيت‌هاي دابولا و توگه SBDT حاصل اين مشارکت است.
 مقدم‌علي افزود: پروانه بهره‌برداري يا امتيازنامه معدني در اختيار اين شرکت، حداقل 15 معدن در نواحي دابولا و توگه را شامل شده و در فاصله 400 کيلومتري از ساحل قرار دارد. گينه در حال حاضر نخستين صادرکننده بوکسيت جهان بوده و شرکت‌هاي خارجي فعال در اين کشور ساليانه بيش از 86 ميليون تن توليد و صادرات  محصول دارند که پيش‌بيني مي‌شود در کوتاه‌مدت به بيش از  100 ميليون تن نيز افزايش يابد.
 وي خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترين شرکت‌هاي فعال در گينه به‌طور عمده براي تامين بازار هدف چين يا انحصاراً براي پالايشگاه‌هاي خود در کشورهايي خارج از گينه صادرات را انجام مي‌دهند که ازجمله آنها مي‌توان شرکت‌هايي همچون  SMB، ريوتينتو، روسال روسيه و چالکو را نام برد.
وي افزود: هدف از اين فراخوان، امکان هم افزايي قابليت‌هاي مالي و سرمايه‌اي کشور است و با توسعه بخش معدن و زيرساخت امکان برداشت 8 تا 10 ميليون تن استخراج در سال قابل حصول خواهد بود.
معاون طرح‌هاي توسعه معادن و صنايع معدني ايميدرو خاطرنشان کرد: اين مرحله از فراخوان شامل ارزيابي کيفي براي انجام سرمايه‌گذاري است که شرکت‌هاي علاقه‌مند با ارسال درخواست، اسناد را دريافت کرده و تا 21 تيرماه فرصت دارند تا اسناد تکميل‌شده را ارسال کنند. اين در حالي است که  امکان مشارکت در پروژه آلوميناي پارسيان که ايميدرو نيز در آن سهامدار است و همچنين مشارکت SBDT در تامين هزينه‌هاي زيرساخت نيز قابل بررسي است.
مقدم‌علي ادامه داد: همچنين شرکت بوکسيت گينه راسا پروژه‌هاي اکتشاف سه معدن موردنظر در اين مشارکت در قالب فراخوان اخير را شامل معادن «لگه ترا»، «کنکو» و به‌تازگي «تکلوگورال» را با شرکت‌هاي برتر اکتشافي بين‌المللي مستقر در گينه تکميل کرده است تا سرمايه‌گذاران با اطمينان خاطر بيشتري بررسي‌هاي خود را براي پيوستن به اين همکاري دنبال کنند.
وي گفت: نتيجه مطالعات اخير بيانگر افزايش قابل توجه ذخيره و کيفيت پايدار مواد معدني قابل دسترس بوده، به‌گونه‌اي که در اسناد نهايي امکان تداوم حضور سرمايه‌گذار تا زمان دستيابي به ذخيره قابل استخراج و توجيه‌پذير نيز لحاظ شده است.
ايميدرو سکاندار هدايت بوکسيت گينه
مقدم علي اظهار کرد: ذخاير بوکسيت شرکت SBDT براي توسعه صنعت آلومينيوم کشور و تضمين زنجيره توليد اين فلز استراتژيک اهميت اساسي دارد،  بنابراين ايميدرو از سال 2005 ميلادي سکان هدايت آن را به‌عنوان نماينده دولت در دست گرفته است.
وي گفت: براي آغاز فعاليت اجرايي بهره‌برداري در اين معادن با توجه  به اهميت آنها و نيز افزايش ظرفيت توليد صنعت آلومينيوم که احداث واحدهاي آلومينا و در نتيجه نياز به بوکسيت را با اضطرار بيشتري مطرح مي‌کند، با موافقت دولت گينه به‌عنوان شريک 49 درصدي، به‌روزآوري مطالعات قبلي حمل ريلي بوکسيت و به‌موازات برگزاري فراخوان، جذب سرمايه‌گذار براي توسعه تعدادي از معادن اکتشاف شده  با ذخاير مشخص، توافق شده است. به گفته مقدم علي، در اين راستا مذاکراتي با سرمايه‌گذاران احتمالي انجام‌شده و از سوي شرکت‌هاي معدني معتبر داخلي و خارجي براي مشارکت در توسعه اين پروژه، ابراز علاقه‌مندي شده است. در حال حاضر مطالعات اکتشافي جديدي نيز با استقرار شرکت‌هاي مشاور داخلي و خارجي در گستره پنج هزار و 600 کيلومترمربعي پروانه بهره‌برداري معدن در دست اقدام است که نويد ظرفيت‌هاي معدني ديگر نيز دارد. معاون طرح‌هاي توسعه معادن و صنايع معدني ايميدرو عنوان کرد: در خصوص به‌روزآوري مطالعات ريلي قبلي، مشاور پروژه، مستقرشده و اقداماتي ازجمله  جمع‌آوري داده‌هاي منطقه‌اي، محيطي و محلي، تعرفه‌ها و موقعيت سنجي و مسيريابي ريل و نيز تجهيز و توسعه  بندر انجام‌شده که نتايج آن در حال تلفيق و طراحي اوليه است.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه