روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۱ سه شنبه ۲۴ خرداد - شماره 4148

شناسايي انبار بزرگ لوازم خانگي تقلبي و قاچاق

جزئيات کشف لوازم خانگي قاچاق در امين حضور

 سخنگوي ستاد مرکزي مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: طي عملياتي در خيابان امين حضور تهران دو انبار بزرگ کالاهاي لوازم خانگي قاچاق و جعلي کشف و ضبط شد.
حميدرضا دهقاني‌نيا در رابطه با کشف انبارهاي لوازم خانگي قاچاق در بامداد جمعه در خيابان امين‌حضور تهران، گفت: دولت مصمم به برخورد قاطع و مستمر با عرضه کالاهاي قاچاق به ويژه در گلوگاهي مشابه سطح عرضه و انبارها است. به اين منظور با هماهنگي معاون اول رئيس جمهور و تاکيد وي در جلسه هيات دولت و همچنين هماهنگي  و محوريت  ستاد مبارزه با کالاي قاچاق و ارز اين اقدام در قالب قرارگاه مقابله با عرضه و انبارش کالاي قاچاق 5 کميته ذيل قرارگاه عملياتي را در نيمه شب جمعه در فاصله زماني 12 نيمه شب تا 3 بامداد انجام دادند.
سخنگوي ستاد مرکزي مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: در عمليات مذکور در خيابان امين‌حضور تهران از يک انبار فقط 43 ميليارد ريال کالاي محرز قاچاق کشف شد که اين رقم ارزش اوليه غيرکارشناسي شده است و ممکن است به مراتب ارزش اين کشفيات بيشتر باشد.
* کشف 13 کاميون کالاي جعلي لوازم خانگي
وي اظهار داشت: از انبار ديگر نيز در خيابان امين حضور نزديک به 13 کاميون کالاي قاچاق خارج شد و اين کشفيات تحويل سازمان جمع‌آوري فروش اموال تمليکي شد.
دهقاني‌نيا با بيان اينکه براساس قانون مبارزه با قاچاق و ضوابط ابلاغي از قبيل تبصره 4 ماده 8 گروه‌هاي کالايي هدف بايد داراي شناسه کالايي باشند، اظهار داشت: با توجه به اينکه لوازم خانگي کشف شده در اين انبارها فاقد شناسه کالا بوده به ظن قاچاق کشف و تحويل املاک سازمان جمع‌آوري فروش اموال تمليکي شدند تا اقدام مقتضي در اين باره صورت گيرد.
سخنگوي ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: هدف از اين گونه عمليات و اقدامات اين است که به قاچاقچي بفهمانيم، سطح عرضه جولانگاهي براي کالاهاي قاچاق نيست و اين محل آماج هدف مبارزه با قاچاق کالا قرار مي‌گيرد و اين سطح خطرپذيري براي نگهداري و عرضه کالاهاي قاچاق خواهد بود.
وي بيان داشت: بنابراين اين قبيل اقدامات در راستاي مبارزه با کالاي قاچاق در سطح عرضه با محوريت هماهنگي ستاد مبارزه با کالاي قاچاق و ارز و اجراي فرماندهي کل نيروهاي انتظامي، پليس امنيت انتظامي و فرماندهي تهران بزرگ به عنوان بازوان اجرايي عمليات ادامه خواهد داشت.
* واردات لوازم خانگي قاچاق از رويه‌هاي ملواني، کوله‌بري و ته‌لنجي
سخنگوي ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پاسخ به اين سوال که لوازم خانگي قاچاق چگونه وارد شده است، گفت: يک سري استثنائات تجاري وجود دارد از قبيل واردات کالا به رويه ملواني، کوله‌بري، ته‌لنجي که اين کالاها معمولا از اين طريق وارد مي‌شود، لذا لازم است تا اين استثنائات تجاري تعيين تکليف شود.
وي با اشاره به اينکه در انباره دوم متاسفانه علاوه بر کالاي قاچاق با جعل کالاي لوازم خانگي نيز مواجه شديم، گفت: جعل کالاي لوازم خانگي خيانتي به مراتب بدتر از آنچه که در حوزه قاچاق با آن مواجه هستيم است.
* فروش لوازم خانگي دست دوم با برندهاي خارجي
دهقاني نيا اظهار داشت: در اين انبار با کابينت‌هاي دست دوم  يخچال، ماشين لباس‌شويي و ... مواجه شديم که در اين انبار اين کابينت‌هاي دست دوم رنگ مي‌شد که در داخل آن موتور يک نشان تجاري در قالب يک نشان تجاري ديگر تعبيه مي‌شد و نشان تجاري ثالثي هم با دستگاه‌هاي موجود بر روي آن لوازم خانگي جعلي نصب مي‌شد.
وي با بيان اينکه اين کالاهاي جعلي با عنوان يک برند خارجي روانه بازار مي‌شود و با قيمت‌هاي گزاف به مردم فروخته مي‌شود، اظهار داشت: بنابراين تاکيد مي‌شود که خريداران لوازم خانگي در هنگام خريد حتما اصالت کالا را از شيوه‌هاي موجود کسب کنند و بعد از اطمينان از اصالت کالا نسبت به پرداخت وجه و خريد آن اقدام کنند.
وي با بيان اينکه واردات لوازم خانگي ممنوع است، اظهار داشت: بنابراين کالاهاي با اصالت کالاهايي هستند که داراي شناسه کالا، شناسه رهگيري و شناسه خدمات پس از فروش باشند و اين کالاها نيز لوازم خانگي توليد داخل است.
* لزوم احصا اصالت کالا قبل از پرداخت وجه
سخنگوي ستاد مرکزي مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: روش‌هاي مختلفي از جمله مراجعه به وبگاه سامانه جامع تجارت براي کسب اصالت کالا وجود دارد. همچنين خريداران مي‌توانند با مراجعه به وبگاه irangs.ir و وارد کردن کد دستوري سامانه #7777*4* نسبت به احصا اصالت کالاي خريداري شده خود اقدام کنند.  وي اظهار داشت: بنابراين توصيه مي‌شود خريداران کالاي لوازم خانگي بعد از احصا اصالت کالاي مورد معامله حتما فاکتور از فروشنده اخذ کنند ضمن اينکه توجه داشته باشند که  شناسه کالا در فاکتور  ثبت شود و مهر فروشگاه نيز بر روي فاکتور درج شود و سپس نسبت به پرداخت وجه اقدام کنند.
دهقاني نيا با تاکيد بر اينکه واردات کالاي لوازم خانگي ممنوع است، گفت: وقتي واردات اين کالاها ممنوع است بنابراين مردم اين ظن را داشته باشند که لوازم خانگي که در بازار با برندهاي معتبر خارجي عرضه مي‌شود جعلي و تقلبي و اصل نيست و پول خود را صرف خريد اين کالاهاي جعلي نکنند و در مقابل با خريد کالاي ايراني هم از اصالت کالاي خريداري شده خود مطمئن باشد و هم به تقويت توليد ملي کمک کنند.
وي بيان داشت: کشفيات  اخير لوازم خانگي قاچاق و جعلي طبق قانون تحويل سازمان جمع‌آوري اموال تمليکي مي‌شود و پرونده‌اي براي آن تشکيل و در مراجع صالحه رسيدگي خواهد شد.  دهقاني نيا ضمن تشکر از فراجا اظهار داشت: در خصوص کشف اين انبارها کميته شناسايي با همکاري اطلاعات نسبت به شناسايي محل‌هاي انبارش و محل‌هاي عرضه کالاهاي قاچاق اقدام کرده بود و اين اطلاعات در اختيار کميته عمليات و پشتيباني در ستاد و همچنين فراجا قرار گرفته و پليس امنيت اقتصادي با همکاري پليس‌هاي تخصصي نسبت به جمع‌آوري اين کالاهاي محرز قاچاق اقدام کردند.

دستگاه‌هاي دولتي زمين‌ها را دودستي چسبيده‌اند!
 با وجود آن‌که قانون جهش توليد و تامين مسکن، دستگاه‌هاي دولتي را مکلف کرده زمين‌هاي مازاد خود را براي اجراي طرح نهضت ملي مسکن اختصاص دهند، پس از گذشت 10 ماه از تصويب قانون تنها 4 درصد اين اراضي اختصاص يافته است.
مطابق ماده 10 قانون جهش توليد و تامين مسکن که مردادماه 1400 تصويب و مهرماه همان سال به دستگاه‌هاي دولتي ابلاغ شده، تمامي وزارتخانه‌ها، موسسات و دستگاه‌هاي دولتي مکلفند نسبت به واگذاري و تحويل رايگان اراضي در اختيار خود ظرف دو ماه از تاريخ لازم‌الاجرا شدن اين  قانون بنا به درخواست وزارت راه و شهرسازي اقدام کنند. ادارات ثبت  اسناد و املاک مکلفند پس از اعلام وزارتخانه ياد شده ظرف يک ماه نسبت به تفکيک و ثبت انتقال ملک در دفتر املاک و صدور سند مالکيت به نام دولت با نمايندگي وزارت راه و شهرسازي اقدام کنند.
اما ظاهرا دستگاه‌هاي دولتي تمايلي به واگذاري زمين‌هاي خود ندارند. آن‌طور که عضو هيات مديره سازمان ملي زمين و مسکن گفته است تاکنون 7000 هکتار از اراضي دولتي شناسايي و درخواست انتقال سند آنها مطرح شده اما تنها 4 درصد از اين زمين‌ها در اختيار طرح نهضت ملي مسکن قرار گرفته است. ارسلان مالکي مي‌گويد که با مقاومت دستگاه‌ها در اين موضوع مواجه شده‌ايم. يکي از مشکلات طرح مسکن مهر که به طولاني شدن اين پروژه و نارضايتي متقاضيان منجر شد، عدم وجود زيرساخت‌هاي ناشي از دور بودن آن از محيط‌هاي شهري بود. به همين دليل مجلس و دولت تصميم گرفتند اين نقيصه را در طرح نهضت ملي مسکن برطرف کنند. استفاده از زمين‌هاي شهري موجود در اختيار ادارات و دستگاه‌هاي دولتي، راهکاري است که مي‌تواند تا حد زيادي به حل اين معضل کم کند. تا پايان خردادماه به استان‌ها براي تامين اراضي، پالايش متقاضيان و اجراي طرح فرصت داده شده اما طبق آماري که  مالکي ارايه داده چندان نمي‌توان روي زمين‌هاي شهري حساب کرد. اراضي شناسايي شده موجود عمدتا در داخل محدوده شهر قرار گرفته و از لحاظ زيرساختي و هزينه‌ها براي طرح نهضت ملي مسکن بسيار به صرفه و مفيد است. سکونت متقاضيان نهضت ملي مسکن در محدوده شهرها مي‌تواند تا حد بسياري از تحميل هزينه‌هاي سنگين ايجاد خدمات و امکانات شهري مثل انشعابات، امکانات تجاري، آموزشي، درماني، ورزشي و بسترهاي رفت و آمد متقاضيان بکاهد.
چالش‌هاي موجود در مسير اجراي طرح نهضت  ملي مسکن، انتقاد رئيس‌جمهوري را نيز در سومين جلسه شوراي عالي مسکن دولت سيزدهم در پي داشته و قرار است در چهارمين جلسه که چند روز  ديگر برگزار خواهد شد استانداران در خصوص وضعيت اجراي اين طرح گزارش دهند. اين در حالي است که پروژه با معضلاتي همچون عدم همکاري بانک‌ها در پرداخت تسهيلات و مقاومت ادارات دولتي در واگذاري زمين‌هاي مازاد دست و پنجه نرم مي‌کند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه