روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۱ سه شنبه ۲۴ خرداد - شماره 4148

بخشي از واحدهاي نهضت ملي مسکن تا پيش از تابستان افتتاح مي شود

 معاون مسکن و ساختمان وزير راه و شهرسازي گفت: بيش از يک ميليون و 350 هزار واحد مسکوني در مراحل مختلف اجرا قرار دارد.
نشست بررسي روند پيشرفت اجراي طرح نهضت ملي مسکن که با حضور معاونان وزير راه و شهرسازي (سازمان ملي زمين و مسکن، شرکت عمران شهرهاي جديد، شرکت بازآفريني شهري ايران)، نماينده بانک مسکن، رئيس بنياد مسکن و مديران کل راه و شهرسازي استان‌ها به شکل وبيناري برگزار شد.
«محمود محمودزاده» معاون مسکن وزير راه وشهرسازي در اين جلسه بر اجراي بهينه طرح نهضت ملي مسکن و تلاش براي تأمين اراضي و تعيين تکليف متقاضيان تا پايان خردادماه تاکيد کرد.
معاون مسکن و ساختمان با اشاره به اينکه هم‌اکنون بيش از يک ميليون و 350 هزار واحد در مراحل مختلف اجرا قرار دارد، اعلام‌کرد: واحدهاي در حال اجراي طرح نهضت ملي مسکن پيشرفت‌هاي مناسبي دارد و در صدد هستيم تا قبل از پايان تابستان تعداد واحدهاي قابل ملاحظه‌اي از پروژه‌هاي طرح نهضت افتتاح شوند و به بهره‌برداري برسند.
الزام استان‌ها در بهره‌مندي از ظرفيت ماده 10 قانون جهش توليد
معاون وزير راه و شهرسازي از آمادگي کامل بخش‌هاي ستادي، شرکت‌ها و سازمان‌هاي تابعه وزارتخانه از جمله معاونت مسکن و ساختمان، شرکت عمران شهرهاي جديد، شرکت بازآفريني شهري ايران براي رفع مشکلات احتمالي استان‌ها در اجراي طرح نهضت ملي مسکن خبر داد.
وي تاکيد کرد: در خصوص ماده 10 قانون جهش توليد مسکن (بهره‌مندي از توان ساير وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها در تأمين اراضي توليد مسکن) هيچ مانعي وجود ندارد و پيگيري‌هاي ويژه استان‌ها مي‌تواند در اجرا مؤثر باشد. محمودزاده گفت: در حوزه تأمين زمين عدد قابل ملاحظه‌اي تأمين شده است و استان‌ها براي تأمين بقيه اراضي طرح نهضت ملي مسکن مي‌توانند از موضوع ماده 10 کمک بگيرند.
وي در خصوص سندهاي دفترچه‌اي و الزام سازمان ثبت و اسناد مبني بر پذيرش آنها در قراردادهاي مشارکت مدني، اعلام کرد: جلسه‌اي با حضور سازمان ثبت اسناد و املاک در خصوص رفع اين مشکل براي پذيرش اسناد دفترچه‌اي انجام شد که اين کار بايد انجام بشود. بدين معنا و بر اساس مصوبه شوراي مسکن، اسناد دفترچه‌اي در تمامي قراردادهاي سازمان ملي و ساير قراردادهاي دولتي علاوه بر اسناد دفترچه‌اي شهرهاي جديد بايد موردپذيرش قرار بگيرد و اين مصوبه شوراي عالي مسکن است و لازم‌الاجراست.
احتمال افزايش تسهيلات نهضت ملي در برخي پروژه‌ها
اين مقام مسؤول درباره تسهيلات نهضت ملي مسکن توضيح داد: در خصوص پروژه‌هايي که به دليل فني هزينه ساخت افزايش مي‌يابد، به‌طور حتم به ستاد وزارتخانه اعلام شود تا رفع مشکلات افزايش وام براي آن واحدهاي اعلام شده در دستور قرار بگيرد.
محمودزاده تاکيد کرد: هم اکنون اراضي يک ميليون و 384 واحد طرح نهضت ملي با کاربري مسکوني تأمين شده و آماده بارگذاري است که در اين خصوص استان‌ها بايد همکاري مناسب را داشته باشند.
کدام واحدهاي نهضت ملي بدون آورده متقاضي ساخته مي‌شود؟
معاون وزير راه و شهرسازي يادآور شد: براي اجراي طرح نهضت ملي مسکن در پروژه‌هايي که با همکاري بنياد مسکن، کميته امداد و بهزيستي انجام مي‌شود، نياز به آورده اوليه متقاضيان وجود ندارد و واحدهاي اين نهادها و سازمان مي‌تواند بلافاصله در همکاري ادارات‌کل راه و شهرسازي و کميته امداد شروع شود. در ماده 10 قانون جهش توليد مسکن آمده است همه وزارتخانه‌ها، مؤسسات و دستگاه‌هاي دولتي و همچنين شرکت‌هايي که 100 درصد سرمايه و سهام آنها متعلق به دولت است، مکلفند نسبت به واگذاري و تحويل رايگان اراضي در اختيار خود که در چارچوب مکان‌يابي موضوع ماده (6) قانون ساماندهي و حمايت از توليد و عرضه مسکن قرار مي‌گيرند (به استثناي اراضي تبصره (2) ماده (9) اين قانون)، در مدت دو ماه از تاريخ لازم الاجراء شدن اين قانون بنا به درخواست وزارت راه وشهرسازي اقدام کنند. ادارات ثبت اسناد و املاک مکلفند پس از اعلام وزارتخانه يادشده در مدت يک ماه نسبت به تفکيک و ثبت انتقال ملک در دفتر املاک و صدور سند مالکيت به نام دولت با نمايندگي وزارت راه و شهرسازي اقدام کنند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه