روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۱ شنبه ۳۱ ارديبهشت - شماره 4132

مديرعامل شرکت ملي نفت ايران عنوان کرد

شتاب‌بخشي در اجراي طرح توسعه 28 مخزن عمل به تمام تعهدات مسئوليت اجتماعي در مناطق نفت‌خيز

 مديرعامل شرکت ملي نفت ايران بر ضرورت شتاب‌بخشي در اجراي طرح توسعه 28 مخزن تأکيد کرد: نفت علاوه بر اجراي پروژه‌هاي توسعه‌اي، به تمام تعهدات خود در زمينه مسئوليت‌هاي اجتماعي مناطق نفت‌خيز عمل مي‌کند.  محسن خجسته‌مهر در نشست بررسي مشکلات شهر مسجدسليمان که با حضور رئيس و اعضاي کميسيون انرژي مجلس در محل دانشگاه آزاد اسلامي شهرستان مسجدسليمان برگزار شد، با تأکيد بر شتاب‌بخشي به اجراي پروژه‌هاي EPD و EPC، در قالب طرح توسعه 28 مخزن، اظهار کرد: ارزش سرمايه‌گذاري که براي توسعه پنج مخزن کبود، بالارود، لالي آسماري، لالي بنگستان و زيلايي که در حوزه فعاليت شرکت نفت و گاز مسجد سليمان است، حدود 5 هزار ميليارد تومان است که بخشي از آن انجام شده است.
وي افزود: در نشست‌هايي که با مديرعامل شرکت ملي مناطق نفت‌خيز جنوب برگزار شد، موانع و مشکلات پيش‌روي پيمانکاران در حوزه‌هاي مختلف از جمله تأمين کالا و پرداختي‌ها مورد بحث و بررسي قرار گرفت. اميدواريم با مرتفع شدن موانع شاهد شتاب در اجراي پروژه‌هاي EPD و EPC باشيم.
اجرايي شدن فاز دوم ميدان مسجدسليمان
معاون وزير نفت با اشاره به توافق‌نامه امضا شده با بنياد مستضعفان و شرکت انرژي گستر به منظور توسعه فاز دوم ميدان نفتي مسجدسليمان به ارزش 400 ميليون دلار، گفت: هم‌اکنون مطالعات اين طرح توسعه‌اي و تهيه نقشه آن در حال انجام است، حفر 15 حلقه چاه، بازسازي و نوسازي برخي تأسيسات و انجام لرزه‌نگاري سه‌بعدي از ويژگي‌هاي اين طرح است. به گفته خجسته‌مهر، طرح توسعه فاز دوم ميدان مسجدسليمان از جمله طرح‌هايي است که ظرفيت‌هاي جديدي از نوع مسئوليت‌هاي اجتماعي و آباداني را به همراه دارد و از جمله طرح‌هاي اولويت‌دار و جدي نفت به شمار مي‌رود.  وي اظهار اميدواري کرد که طرح توسعه‌اي مسجدسليمان حداکثر تا پايان امسال وارد فاز اجرايي شود. با اجراي اين پروژه، ضمن نگهداشت توان توليد فعلي، بخشي از ميدان موسوم به يال شمالي که از گذشته تاکنون توسعه نيافته است، توسعه مي‌يابد.
بيمارستان نفت در مسجدسليمان
معاون وزير نفت با بيان اينکه شرکت ملي نفت ايران تخصيص 700 ميليون يورو اعتبار را براي بازسازي و نوسازي تأسيسات پيش‌بيني کرده است، تصريح کرد: بخش عمده‌اي از اين اعتبار به مناطق نفت‌خير جنوب تعلق مي‌گيرد که با برنامه‌ريزي مديرعامل اين شرکت به طور قطع اجراي پروژه‌هاي مرتبط با ميدان مسجد سليمان و نوسازي تأسيسات قديمي شتاب مي‌گيرد.
خجسته‌مهر توضيح داد: بازسازي و نوسازي صرفا به معناي تغيير تأسيسات نيست بلکه به منظور کاهش آلايندگي‌هايي است که به دليل قديمي‌بودن اين تأسيسات وجود دارد از اين رو در کنار بازسازي و نوسازي  رسيدگي به مباحث زيست محيطي نيز مطرح است. وي با بيان اينکه هيچ مشکلي براي تخصيص منابع مالي مورد نياز براي تکميل بيمارستان مسجدسليمان وجود ندارد، اظهار کرد: مصوبه هيئت مديره اخذ شده و مطالعات نيز از سوي سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در حال انجام است.  مدير عامل شرکت ملي نفت ايران افزود: براي تکميل بيمارستان مسجدسليمان هر منبعي لازم باشد تخصيص مي‌دهيم کما اينکه بخشي نيز تخصيص داده شده است. در ضمن با توجه به پيشرفت کار و مطالعات انجام شده به نظر مي‌رسد بتوانيم از مهرماه امسال فعاليت‌هاي اجرايي را آغاز کنيم.
عمل به تمام تعهدات
خجسته‌مهر با بيان اينکه شرکت ملي ايران به تمامي تعهدات خود از جمله تعهدات مربوط به سفر رئيس جمهوري، تعهدات حوزه مسکن و مسئوليت‌هاي اجتماعي عمل مي‌کند، اظهار کرد: شرکت نفت مکلف به تأمين منابع مالي اين تعهدات است، ضمن اينکه درخواست مي‌شود که پروژه‌ها و ريزپروژه‌هاي مرتبط به اين تعهدات شتاب بگيرند.  وي با تأکيد بر اين موضوع که سهم اشتغال بومي نبايد ناديده گرفته شود، اظهار کرد: در زمان اجراي پروژه‌ها حداکثر اشتغال در هر استاني بايد متعلق به بومي‌هاي منطقه باشد مگر در مواردي که مشاغل تخصصي است تنها در اين صورت به کارگيري نيروهاي غيربومي قابل درک و بلا اشکال است.  معاون وزير نفت افزود: نه تنها در اشتغال بايد از نيروهاي بومي منطقه استفاده کرد بلکه هر جا نياز به خدمت، تجارت، فعاليت‌هاي عمراني و ... هم بود بايد استفاده از اين نيروهاي انساني در اولويت باشد؛ حتي لازم است که اين موارد در قراردادهايي که با پيمانکاران منعقد مي‌شود لحاظ شود و عدول از آن با اعمال جريمه براي پيمانکاران همراه باشد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه