روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۱ شنبه ۳۱ ارديبهشت - شماره 4132

وزير نفت؛

گاز پرمصرف ها طي يک تا دو ماه آينده غيريارانه اي مي شود

  اوجي گفت: از سال 96 تا آذر پارسال هيچگونه افزايش قيمتي در تعرفه گاز اعمال نشده بود که براي مشترکان پرمصرف گاز، افزايش قيمت از آذر پارسال رقم خورد. بخشي از اين افزايش تعرفه‌ها را براي جلوگيري از تکانه‌هاي اقتصادي، به امسال منتقل کرديم. طبق قانون بودجه 1401، تعرفه گاز مشترکان پرمصرف بايد بدون يارانه باشد. طي يک تا دو ماه آينده آيين نامه مربوط به تغيير تعرفه‌ها به دولت مي‌آيد تا براي مشترکان پرمصرف گاز رقم بخورد.
جواد اوجي وزير نفت با حضور در برنامه صف اول ضمن اشاره به حضور 1200 شرکت داخلي و خارجي در نمايشگاه بين‌المللي نفت گفت: در اين نمايشگاه در بخش بالادست و پايين دست تمرکز فراواني به دانش بنيان‌ها شد و تفاهم نامه‌ها و قراردادهاي زيادي در بخش‌هاي مختلف، مثل بحث بهينه‌سازي مصرف سوخت يا احياي چاه‌هاي کم بازده منعقد شد.
وي افزود: در حال حاضر 65 تا 70 درصد صنعت نفت داخلي است و باقي واردات مي‌شود و براي تأمين و داخلي سازي اين بخش‌ها آن شرکت‌هاي مختلفي اعلام آمادگي کردند.
وي تصريح کرد: در بحث ماشين‌هاي دوار و توربين کمپرسورها تا چند سال گذشته وارد کننده بوديم ولي امسال توليد داخلي داريم و حتي مي‌توانيم صادرات داشته باشيم. در صنعت پتروشيمي 65 تا 70 درصد کاتاليست ها توسط دانشمندان خودمان توليد مي‌شود و صادرات به مقاصد مختلفي مخصوصاً اروپا داريم.
وي با اشاره به افزايش صادرات نفت گفت: 70 الي 80 درصد ارزش صادرات را به صورت نقد دريافت مي‌کنيم بخشي هم به صورت تهاتر با دارو و کالاهاي اساسي دريافت مي‌شود.
وي افزود: تمام هم و غم ما پس از آغاز دولت سيزدهم افزايش فروش و شناسايي بازارهاي جديد و انعقاد قراردادهاي جديد و تزريق ارز است که در اين زمينه موفق هم بوديم. فقط در صنعت پتروشيمي 12 و نيم ميليارد دلار ارز تزريق شد.
وزير نفت با بيان اينکه اگر با همان دست فرمان دولت قبل از فروش نفت انجام مي‌شد معلوم نبود وضعيت تورم چگونه خواهد بود گفت: در بحث صادرات گاز بيش از 4 برابر سال 99 وصول درآمدهاي ارزي داشتيم که اين درآمدها کمک زيادي در تأمين کالاهاي اساسي کرد.
وي با اشاره به نقش درآمدهاي نفتي در کنترل نرخ ارز تاکيد کرد: برخلاف تصورها قيمت ارز در ماه‌هاي گذشته کنترل شد اگر افزايشي هم اتفاق افتاد به دليل افزايش قيمت‌هاي جهاني بود خوشبختانه ما افزايش قيمتي در بخش انرژي نداشتيم.
وزير نفت با تاکيد بر اينکه دولتي هيچ‌گونه برنامه‌اي براي افزايش قيمت بنزين را ندارد گفت: به منظور کاهش تقاضاي مصرف بنزين برنامه دوگانه سوز کردن خودروهاي عمومي را به صورت رايگان شروع کرديم و تا پايان امسال برنامه داريم 200 هزار خودرو را گازسوز کنيم.
وي در رابطه با افزايش ظرفيت پالايشي کشور گفت: خود وزارت نفت در قانون بودجه مجوز يک پالايشگاه 300 هزار بشکه‌اي را کنار پالايشگاه ستاره خليج فارس اخذ کرده است همچنين براي پتروپالايشگاه هاي بخش خصوصي هم بحث تنفس خوراک در دولت و صندوق توسعه راه حل کرديم و هر دو سه ماه يکبار جلسه براي پيگيري آنها مي‌گذاريم.
وي افزود: همچنين ارتقا ظرفيت کيفي و کمي پالايشگاه‌هاي تهران اصفهان تبريز و شيراز و آبادان را در برنامه خواهيم داشت.
جواد اوجي ادامه داد: انشالله تا پايان امسال يکي از پتروپالايشگاه هاي کوچک 60 هزار بشکه‌اي به بهره برداري مي‌رسد و پنج سال آتي بيش از يک ميليون به ظرفيت پالايشي اين کشور افزوده مي‌شود.
اوجي خاطرنشان کرد: يکي از بحث‌هاي پتروپالايشگاه ها مجوز تنفس خوراک بود که ما با اصلاح آئين نامه در هيئت دولت امکان تأمين تنفس خوراک در چند فاز را مهيا کرديم که به نفع سرمايه گذار باشد.
وي در رابطه با رايگان کردن گاز خانواده‌هاي محروم گفت: بيش از 650 هزار خانواده در الگوي مصرف هستند گاز رايگان دريافت مي‌کنند به هر تعداد خانوار ديگري که باشد وزارت نفت آمادگي دارد.
وي با اشاره به مشکل عدم سرمايه گذاري نفت در سال‌هاي گذشته گفت: در وزارت نفت نيازهاي و مشکلات اين صنعت را بررسي و اولويت بندي کرديم. اخيراً هم پروژه‌هاي نيمه تمام را به رئيس جمهور دادم که 40 پروژه با ارزش 13 ميليارد دلار بود که تا پايان سال به بهره‌برداري مي‌رسد در سال جديد هم بيش از 22 پروژه کلام و اولويت دار با ارزش 30 ميليارد دلار را شروع خواهيم کرد.
وي در رابطه با ميدان گازي آرش گفت: مطالعات لرزه نگاري‌هاي اين ميدان انجام شده و توليد از آن به زودي آغاز مي‌شود.
وزير نفت افزود به منظور جمع‌آوري ميادين غرب و شرق کارون 28 ميليارد دلار قرارداد بسته شده که عمدتاً توسط پتروشيمي‌ها و پالايشگاه‌ها است طبق قولي که به آقاي رئيسي داديم تا پايان دولت سيزدهم تکليف گازهاي مشاغل را مشخص مي‌کنيم.
وي در پاسخ به برنامه‌هاي افزايش توليد گاز گفت انشالله تا پايان سال بخشي از فاز 11 پارس جنوبي تکميل مي‌شود و شرکت ملي نفت واحد داده که چهل ميليون مترمکعب به ظرفيت گاز کشور افزوده شود.
وي در رابطه با دستاوردهاي سفر به آمريکاي لاتين با بيان اينکه مجموعه کشورهاي آمريکاي لاتين 20 درصد منابع نفتي دنيا را در اختيار دارند به طور مشخص کشور ونزوئلا بزرگترين ميادين نفتي و پالايشگاه‌ها را در اختيار دارد، افزود: در اين سفر فروش نفت و ميعانات گازي فرآورده‌هاي نفتي و پتروشيمي و حتي تهاتر در اقلام و کالاهاي اساسي مورد بحث قرار گرفت و در مورد شناسايي ظرفيت‌هاي پالايشي جديد توسعه ميادين نفتي و ر خدمات فني مهندسي تفاهم‌نامه‌هاي امضا شد.
وي افزود: يکي از دستاوردهاي اين سفر عقد قرارداد براي پالايشگاه‌هاي فرا سرزميني است پالايشگاه‌هايي که به دليل تحريم کارشناس هايشان رفته‌اند و با کمتر از ظرفيت اسمي شأن کار مي‌کنند که با تعميرات ساده اي مي‌توان افزايش ظرفيت پالايشي داد. اين امر مي‌تواند موجب افزايش صادرات نفت ما مي‌شوند.
وزير نفت ادامه داد: توسعه ميادين نفتي و گازي و توانمندي‌هاي جمهوري اسلامي ايران نيز دارد از جمله اين تفاهم نامه‌ها بود بخشي از اين ظرفيت را در راستاي تهاتر با کالاهاي اساسي مثل ذرت روغن و شکر استفاده مي‌کنيم.
وي افزود با روند فعلي انشاالله وزارت نفت تا پايان سال ظرفيت فروش نفت خود را تکميل مي‌کند.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه