روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۱ شنبه ۳۱ ارديبهشت - شماره 4132

مديرعامل پالايشگاه نفت لاوان آخرين وضع پتروپالايشگاه را تشريح کرد:

آغاز مطالعات مهندسي پتروپالايشگاه 150 هزار بشکه‌اي لاوان

 مديرعامل پالايشگاه نفت لاوان از آغاز مطالعات مهندسي پتروپالايشگاه 150 هزار بشکه‌اي نفت لاوان از سوي شرکت ملي مهندسي و ساختمان نفت ايران و مذاکره با بانک‌ها براي تأمين منابع مالي مورد نياز اين طرح خبر داد.
به گزارش شرکت پالايش نفت لاوان، محمدعلي اخباري درباره آخرين وضع ساخت پتروپالايشگاه 150 هزار بشکه‌اي لاوان، گفت: لاوان يکي از نخستين شرکت‌هاي پالايشي بوده که به موضوع ساخت پتروپالايشگاه با هدف تکميل زنجيره ارزش، اشتغال‌آفريني پايدار و متنوع‌سازي سبد محصولات پالايشي و پتروشيمي کشور ورود کرده است.
وي خواستار مساعدت وزارت نفت و شرکت ملي نفت ايران براي تخصيص زمين شد و اعلام کرد: برخي مجوزها اخذ شده و مقدمات لازم به منظور ساخت اين پتروپالايشگاه در حوزه تأمين دانش فني و برگزاري مناقصات در حال پيگيري و انجام است.
مديرعامل شرکت پالايش نفت لاوان با اشاره به حمايت سازمان تأمين اجتماعي و سهامداران براي ساخت اين پتروپالايشگاه از مذاکره با بانک‌ها براي تأمين بخشي از منابع مالي و اعتباري موردنياز ساخت اين پتروپالايشگاه در دو فاز خبر داد و افزود: در حاشيه برگزاري بيست‌وشششمين نمايشگاه بين‌المللي نفت، تفاهم‌نامه‌اي با شرکت ملي مهندسي و ساختمان نفت براي انجام مطالعات مهندسي اين پتروپالايشگاه آغاز شده است که اين تفاهم‌نامه نيز در ادامه و تکميل طرح مطالعات قبلي براي ساخت پالايشگاه صورت گرفته است.
اخباري تأکيد کرد: چنانچه شرکت ملي نفت ايران، پيرو دستور وزير نفت، مجوز تخصيص زمين را صادر کند، در کوتاه‌ترين زمان و پس از آماده‌سازي زمين، عمليات ساخت و اجراي اين پتروپالايشگاه آغاز مي‌شود.
وي درباره تکميل زنجيره ارزش در اين پتروپالايشگاه اظهار کرد: خوراک اين پتروپالايشگاه نفت خام بوده که در فاز اوليه و در مرحله نخست، محصولات نفتي و در فاز دوم، محصولات و فرآورده‌هاي پتروشيمي توليد خواهد شد.
مديرعامل پالايشگاه نفت لاوان با اشاره به اينکه با توجه به مطالعات بازار براي مصارف داخلي و تقاضاهاي بين‌المللي، نسبت به انتخاب الگوهاي پالايشي و پتروشيمي پس از تأييد شرکت ملي پالايش‌وپخش و شرکت ملي صنايع پتروشيمي اقدام و محصولات و فرآورده‌هاي پالايش و پتروشيمي پيش‌بيني شده در طرح از جمله کک اسفنجي مورد نياز صنعت آلومينيوم‌سازي، نهايي مي‌شود.
آمادگي پالايشگاه نفت لاوان براي استفاده از ميدان عظيم گازي جزيره لاوان
اخباري با اشاره به وجود يک ميدان عظيم گازي در لاوان، از آمادگي اين شرکت براي استفاده از گاز اين ميدان به منظور تکميل زنجيره ارزش محصولات پايه نفتي و گازي در قالب پتروپالايشگاه لاوان خبر داد و اظهار کرد: در عين حال پالايشگاه لاوان تابع تصميم‌هاي کلان وزارت نفت و شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي براي تکميل زنجيره‌ها خواهد بود.
وي درباره تنفس خوراک پتروپالايشگاه 150 هزار بشکه‌اي لاوان هم توضيح داد: تنفس خوراک يک قانون ابلاغ شده و يک فرصت براي توسعه است که در شرايط تحريم‌هاي ظالمانه، پالايشگاه لاوان با توجه و شناخت ظرفيت‌هاي منطقه و با هدف استفاده از همه ظرفيت‌هاي داخلي، خنثي‌سازي تحريم‌ها و تحقق رهنمودهاي مقام معظم رهبري و پيگيري‌هاي مجلس و دولت، عملياتي کردن اين طرح را مدنظر قرار داده است.
مديرعامل شرکت پالايش نفت لاوان هدف از ساخت پتروپالايشگاه لاوان را تکميل زنجيره ارزش، توقف خام‌فروشي، ايجاد اشتغال، توسعه پايدار، جلوگيري از خروج ارز، استفاده حداکثري از توانمندي‌ها و ظرفيت‌هاي داخلي و کسب بازارهاي هدف در اقتصاد بين‌المللي بيان کرد و گفت: مقدمات لازم براي پيشبرد اين طرح انجام شده و منتظر تخصيص زمين براي ادامه فرآيند عمليات اجرايي هستيم.

ظرفيت PVC پتروشيمي اروند به 640 هزارتن خواهد رسيد
طرح توسعه بزرگترين توليد کننده پي‌وي‌سي خاورميانه براي توسعه صنايع پايين‌دستي
 سرپرست شرکت پتروشيمي اروند گفت: با اجراي طرح توسعه بزرگترين توليد کننده پي‌وي‌سي خاورميانه حجم توليد سالانه پي‌وي‌سي اين شرکت به بيش از 640 هزارتن مي‌رسد که مي‌تواند زمينه توسعه صنايع پايين‌دستي را فراهم کند.
به گزارش شرکت پتروشيمي اروند، افشين کياني با تشريح طرح‌هاي توسعه پتروشيمي اروند اظهار کرد: براي توسعه پتروشيمي اروند 2 طرح عمده را در دستور کار داريم که مطالعات اوليه آن به سرانجام رسيده است و اين طرح‌ها واحد VCM، واحد اکسيد و يک واحد پي‌وي‌سي 300 هزار تني را شامل مي‌شود که با اجرايي کردن آن، ظرفيت توليد پي‌وي‌سي شرکت به 2 برابر ظرفيت فعلي خواهد رسيد و سالانه 640 هزارتن پي‌وي‌سي وارد بازار خواهيم کرد.
وي ادامه داد: با اجرايي شدن اين طرح‌ها ظرف 2 سال، افزون بر رفع نياز صنايع داخل، خوراک مورد نياز توسعه صنايع پايين‌دستي نيز فراهم خواهد شد و مازاد آن به منظور ارزآوري و تعهدات ارزي به بانک مرکزي وارد کشور خواهد شد. سرپرست پتروشيمي اروند در ادامه با اشاره به عرضه تمامي محصولات اين شرکت در بورس کالا به منظور پايداري بازار داخل گفت: با توجه به نياز بازار داخل، تصميم گرفته شد تا زمان پايداري بازار داخل و عرضه و تقاضا، محصولات خود را در اختيار شرکت‌هاي پابين‌دست داخلي قرار دهيم و مازاد آن را با هدف ارزآوري براي کشور و تعهد به بانک مرکزي، از طريق رينگ بين‌الملل به بازار خارج صادر کنيم. شرکت پتروشيمي اروند به‌عنوان بزرگترين زنجيره کلر دنيا و يکي از بزرگترين توليدکنندگان زنجيره پي‌وي‌سي خاورميانه، بالاترين ظرفيت توليد کاستيک در کشور را دارد و تنها توليد کننده EPVC، گريدهاي خاص SPVC و Medical Grades در کشور است.

معاون گردشگري ميراث فرهنگي:
تعرفه گاز تاسيسات گردشگري
 از شمول تعرفه صنعتي خارج شد
 معاون گردشگري وزارت ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي از ابلاغ اجرايي شدن قانون حمايتي تعرفه مصرف گاز طبيعي تاسيسات گردشگري، آب‌درماني و هتل‌ها از ابتداي سال خبر داد.
علي‌اصغر شالبافيان گفت: پس از تصويب قانون بودجه و مکاتبه وزير گردشگري با وزير نفت مبني بر اعلام مصاديق تاسيسات گردشگري موضوع جزء 2 بند م تبصره 9 قانون بودجه سال 1401 تعرفه گاز طبيعي تاسيسات گردشگري، صنايع دستي و آب درماني و هتل‌ها از ابتداي امسال مشابه تعرفه بخش تجاري معادل 1495 ريال محاسبه خواهد شد و از شمول تعرفه صنعتي خارج شده‌اند. بديهي است مشمولان قانون با ارائه تاييديه از ادارات کل ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي مي‌توانند از مزاياي قانوني موجود استفاده کنند. او افزود: بر اساس قانون بودجه سال 1401 تصويب محاسبه تعرفه گاز مصرفي تاسيسات گردشگري و صنايع‌دستي و آب‌درماني مشابه «خدمات اجرايي» شد و پيرو آن موضوع اعلام مصاديق تاسيسات گردشگري کشور براي دريافت مشوق‌هاي حمايتي بند فوق بر اساس آيين‌نامه ايجاد، اصلاح، تکميل، درجه‌بندي و نرخ‌گذاري تاسيسات گردشگري مصوب سال 1394 هيأت وزيران به منظور خدمات‌رساني مناسب به گردشگران در دستور کار قرار گرفت. طبق گفته شالبافيان بر اساس مصوبه هيأت وزيران همه مصاديق تأسيسات گردشگري در آيين‌نامه ايجاد اصلاح تکميل و درجه‌بندي تأسيسات گردشگري مي‌توانند مشمول طرح حمايتي از تعرفه مصرف گاز شوند. معاون گردشگري همچنين تاکيد کرد: حمايت از فعالان گردشگري و بخش خصوصي از اصلي‌ترين اولويت‌هاي اين حوزه به شمار مي‌آيد. براساس قانون بودجه 1400 تعرفه گازبهاي واحدهاي مذکور براساس متوسط نرخ خوراک پتروشيمي محاسبه مي‌شد که اين موضوع موجب افزايش چشمگير هزينه گازبهاي اين واحدها شده بود. سال گذشته هتل‌ها با اعتراض به افزايش يکباره تعرفه گاز، تهديد به گراني نرخ اقامت در ايران کرده بودند.

روش جالب روس‌ها
براي دور زدن تحريم‌هاي صادرات نفت
 شرکت‌هاي نفتي روسيه به منظور دور زدن تحريم‌هاي غرب، صادرات نفت خود را کشتي به کشتي انجام مي‌دهند.
به گزارش کشتيراني جمهوري اسلامي ايران، رويترز گزارش داد: بر اساس اطلاعات دريافتي از مؤسسه refinitiv بخش عمده‌اي از نفت کوره روسيه در آب‌هاي ساحلي بندر کالاماتاي يونان به صورت کشتي به کشتي بارگيري شده و به مقاصد بندر فجيره، چين و هند حمل مي‌شود. گزارش رويترز حاکي است در ماه آوريل واردات نفت کوره روسيه توسط يونان به سطح بي‌سابقه‌اي يعني دو برابر مارس رسيد.
بندر فجيره نيز از شرکاي اصلي نفت کوره روسيه در دوران جنگ به شمار مي‌رود که در اين مدت واردات نفت کوره اين بندر به 2.5 ميليون تُن افزايش يافت. کوره اين بندر به 2.5 ميليون تُن افزايش يافت.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه