روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۱ شنبه ۳۱ ارديبهشت - شماره 4132

ظرفيت نيروگاه‌هاي تجديدپذير به 938 مگاوات رسيد

رشد 11 درصدي توليد برق نيروگاه‌هاي برقآبي

  ظرفيت نيروگاه‌هاي تجديدپذير کشور که در دي‌ماه پارسال 904.07 مگاوات بود با رشد روبرو شده و به رقم 938.72 مگاوات رسيد.
ساخت 10 هزار مگاوات نيروگاه انرژي‌هاي تجديدپذير يکي از برنامه‌هايي است که «علي‌اکبر محرابيان» وزير نيرو تحقق آن را در دولت سيزدهم اعلام کرده بود.
چندي پيش وي با بيان اينکه دولت برنامه‌اي چهار ساله براي افزايش 10 هزار مگاواتي انرژي‌هاي تجديدپذير دارد، خاطرنشان کرد: بازار توسعه انرژي‌هاي تجديدپذير ايران، با اتکا به پتانسيل بالاي منابع انرژي‌هاي تجديدپذير اعم از خورشيدي، بادي، زيست‌توده و زمين‌گرمايي، از طريق امکان عقد قراردادهاي بلندمدت با نرخ‌هاي تشويقي، بازار بسيار جذابي براي سرمايه‌گذاران است.
محرابيان محوري‌ترين برنامه در وزارت نيرو را حمايت از انرژي‌هاي تجديدپذير دانست و صيانت از منابع و محيط‌زيست با تمرکز بر احداث نيروگاه‌هاي تجديدپذير را متناسب با رشد تقاضا، به‌عنوان يک سياست اصلي برشمرد.
روز 6 بهمن‌ماه سال گذشته هم «محمود کماني» رييس سازمان انرژي‌اي تجديدپذير و بهره‌وري برق هم گفته بود: تنوع‌بخشي به توسعه انرژي‌هاي تجديدپذير، يکي از اصولي‌ترين سياست‌هاي دوران جديد سازمان ساتبا است.
با نگاهي به آمارهاي تازه سازمان انرژي‌هاي تجديدپذير و بهره‌وري برق ايران مشخص مي‌شود که تلاش براي افزايش ميزان ظرفيت نيروگاه‌هاي تجديدپذير آغازشده و جاي اميدواري است که به‌زودي بخشي از اين نيروگاه‌ها به بهره‌برداري برسند.
آمار سازمان انرژي‌هاي تجديدپذير و بهره‌وري برق ايران همچنين بيانگر آن است که از مجموع 938.72 مگاوات نيروگاه‌هاي تجديدپذير، نيروگاه‌هاي خورشيدي در فروردين‌ماه امسال با توليد 489.90 مگاوات برق سهمي 52 درصدي را به خود اختصاص داده‌اند.
نيروگاه‌هاي بادي نيز در فروردين‌ماه امسال با توليد 324.18 مگاوات برق سهم 34 درصدي از کل ظرفيت منصوبه انرژي‌هاي تجديدپذير را دارا است.
جايگاه بعدي متعلق به نيروگاه‌هاي برقآبي کوچک است که با توليد 100.62 مگاوات برق در فروردين‌ماه سهم 11 درصدي از ظرفيت منصوبه نيروگاه‌هاي تجديدپذير را به خود اختصاص دادند.
نيروگاه‌هاي توربين انبساطي نيز در دي‌ماه با توليد 9.6 مگاوات برق سهم 10 درصدي و نيز نيروگاه‌هاي زيست‌توده با توليد 14.42 مگاوات سهم 1.6 درصدي از کل ظرفيت منصوبه تجديدپذيرها را دارد.
انرژي‌هاي تجديدپذير از پاک‌ترين انرژي‌هايي است که بشر امروزه مي‌تواند از آن براي توليد انرژي الکتريکي استفاده کرده و ضمن حفاظت از محيط‌زيست زندگي بهتري براي خود رقم بزند.
ايران داراي حدود 300 روز آفتابي است و علاوه بر آن شدت تابش آفتاب در کشورمان از بسياري کشورها بيشتر است که همين موضوع استفاده از نيروگاه‌هاي خورشيدي براي توليد برق را مقرون به‌صرفه‌تر خواهد کرد. چندي پيش هم وزير نيرو گفت: احداث نيروگاه‌هاي جديد تجديدپذير در کشور 46 درصد پيشرفت دارد و 500 مگاوات نيروگاه تجديدپذير تا اوج بار مصرف تابستان امسال وارد مدار مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه