روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۱ ارديبهشت - شماره 4126

خانواده هايي که سه فرزند دارند بخوانند؛

واگذاري زمين و مسکن براي اين خانواده‌ها آغاز شد

 معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازي طي اطلاعيه‌اي از آغاز ثبت‌نام واگذاري زمين يا واحد مسکوني به خانوارهاي داراي 3 فرزند خبر داد.
معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازي اعلام کرد: با عنايت به تکليف قانون حمايت از خانواده و جواني جمعيت در خصوص واگذاري زمين يا واحد مسکوني به خانوارها پس از تولد فرزند سوم و بيشتر، به اطلاع مي‌رساند متقاضياني که تاريخ تولد فرزند سوم يا بيشتر آنها بعد از تاريخ 1400/08/24 باشد، مي‌توانند با مراجعه به قسمت ثبت‌نام نهضت ملي مسکن در سامانه طرح‌هاي حمايتي مسکن به‌آدرس saman.mrud.ir با انتخاب گزينه «متقاضيان داراي سه فرزند به بالا (قانون حمايت از خانواده و جواني جمعيت)» در بخش نوع سرپرستي، نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند. بديهي است پس از ثبت‌نام از متقاضيان، در صورت واجد شرايط بودن متقاضي، ساير اقدامات حسب ضوابط و مقررات مربوطه صورت خواهد پذيرفت.
ساير ملاحظات: تذکر1: آن دسته از خانوارهاي داراي سه فرزند و بيشتر (که تاريخ تولد فرزند سوم يا بيشتر آنها بعد از تاريخ 1400/08/24 باشد) مشمول استفاده از امتيازات قانون حمايت از خانواده و جواني جمعيت در حوزه مسکن مي‌شوند که علاوه بر دارا بودن شرايط لازم، نرخ باروري شهرستان محل زادگاه پدر يا فرزند بالاي 2.5 نباشد. تذکر2: متقاضياني که قبلاً در سامانه نهضت ملي مسکن ثبت‌نام کرده‌اند، امکان استفاده همزمان از امتياز طرح‌هاي حمايتي نهضت ملي و قانون حمايت از خانواده و جواني جمعيت را ندارند. متقاضياني که طبق قانون حمايت از خانواده و جواني جمعيت واجد شرايط هستند و قبلاً در سامانه نهضت ملي مسکن ثبت‌نام کرده‌اند، جهت بهره‌مندي از قانون مذکور مي‌توانند به يکي از طرق ذيل عمل کنند: الف ـ در صورتي که متقاضي به ويرايش اطلاعات خود  دسترسي دارد، وارد کارتابل خود در قسمت «مشاهده و پيگيري درخواست‌ها» شده و اطلاعات سرپرستي خود را ويرايش کند. ب ـ در صورتي که متقاضي پس از مراجعه به کارتابل خود در قسمت «مشاهده و پيگيري درخواست سامانه»، دسترسي به ويرايش اطلاعات خود را نداشته باشد، بايد از درخواست‌هاي قبلي خود انصراف داده و مجدداً نسبت به ثبت‌نام اقدام کند.

رييس خانه اقتصاد ايران و ترکيه؛
خانه در ترکيه دو برابر ايران رشد قيمت داشت
 رييس خانه اقتصاد ايران و ترکيه مي‌گويد که با وجود بالا رفتن تورم در ترکيه، دولت اين کشور حمايت‌هاي متنوع خود از بازار مسکن را ادامه مي‌دهد.
جلال ابراهيمي، اظهار کرد: در ماه‌هاي گذشته قيمت‌ها در ترکيه افزايشي شده و همين موضوع بر قدرت خريد مردم تاثير منفي گذاشته است، مسئله‌اي که در بازار مسکن نيز خود را نشان مي دهد و با توجه به بالا بودن تقاضا، کاهش قدرت خريد در اين حوزه مي‌تواند مشکل ساز شود.
وي با بيان اينکه دولت ترکيه در سال‌هاي گذشته حمايت‌هاي متنوعي را از بازار مسکن در دستور کار قرار داده است، توضيح داد: يکي از اصلي‌ترين حمايت‌ها در اين حوزه اعطاي وام‌هاي بلندمدت با سود پايين به خصوص براي کارمندان دولت است. اين در حالي است که به طور همزمان نظارت شديد و سختگيرانه‌اي بر ساخت و سازها نيز اعمال مي‌شود.
رييس خانه اقتصاد ايران و ترکيه ادامه داد: در کنار آن دولت ترکيه به پيمانکاران ساختماني وام‌هاي متعدد مي‌دهد که موجب رونق در ساخت و سازها در اين حوزه شده است. در ترکيه بيشترين تمرکز بر ساخت واحدهاي مسکوني با متراژ کم است و با توجه به کمبود مسکني که در شهرهاي بزرگ وجود دارد، اين موضوع براي دولت اهميت بسياري دارد.
ابراهيمي با بيان اينکه قيمت مسکن در ترکيه افزايشي شديد را تجربه کرده، بيان کرد: براي مقايسه مي‌توان اينطور گفت که خانه در ترکيه دو برابر ايران رشد قيمت داشته و اين موضوع چه در خريد و فروش و چه در اجاره خود را نشان داده و دولت را بر آن داشته تا برنامه‌هاي حمايتي را در دستور کار قرار دهد. در ترکيه هيچ خانه و طرحي به شکل نيمه کاره رها نمي‌شود و از انبوه سازان حمايت‌هاي ويژه‌اي صورت مي‌گيرد. وي به سهم محدود خارجي‌ها از بازار مسکن ترکيه اشاره کرد و گفت: مجموع خانه‌هايي که از سوي ايراني‌ها، عراقي‌ها، آلماني‌ها، انگليسي‌ها، سوري‌ها و شهروندان ساير کشورها خريداري شده حتي پنج درصد خانه‌هاي ترکيه نيز به شمار نمي‌رود، به اين ترتيب اين تلقي که ورود خارجي‌ها باعث افزايش قيمت خانه در ترکيه شده درست نيست و عوامل داخلي در آن تاثير داشته است.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه