روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۱ ارديبهشت - شماره 4126

رييس سازمان دامپزشکي کشور اعلام کرد؛

حذف ارز ترجيحي تاثيري بر قيمت دارو، واکسن و مواد بيولوژيکي دامي ندارد

 رييس سازمان دامپزشکي کشور، از عدم افزايش قيمت قيمت دارو، واکسن و مواد بيولوژيکي دامي با حذف ارز ترجيحي خبر داد و گفت: برنامه هايي در دست داريم که قيمت دارو و واکسن را کاهش نيز خواهد داد.
آقاميري رييس سازمان دامپزشکي کشور، در نشستي خبري پايان طرح ملي تشديد کنترل و نظارت بهداشتي با بيان اينکه دولت در اجراي سياست حذف ارز ترجيحي جدي است، اظهار کرد: دامداران و مرغداران نگران افزايش قيمت دارو، واکسن و مواد بيولوژيکي دامي با حذف ارز ترجيحي نداشته باشند چرا که افزايش قيمت رخ نخواهد داد.
وي ادامه داد: سازمان پزشکي برنامه هاي در دست اقدام دارد که حتي موجب کاهش قيمت دارو و واکسن نيز خواهد شد. آقاميري از معافيت از پرداخت ماليات بر ارزش افزوده در برخي از داروها و واکسن هاي دامي خبر داد و گفت: واردکنندگان دارو و واکسن دامي که مشابه داخلي ندارند از پرداخت ماليات بر ارزش افزوده معاف خواهند شد تا علاوه بر کاهش قيمت، تامين نيز به خوبي انجام گيرد. وي توضيح داد: معافيت ماليات بر ارزش افزوده براي واردات داروها و واکسن هاي مشابه داخلي باهدف کنترل قيمت‌ها و حمايت از توليد انجام مي‌شود. آقاميري اطمينان داد که، در حال حاضر نه تنها کمبودي در مواد اوليه، دارو و واکسن در کشور نداريم بلکه، در برخي از زمينه‌ها ما حتي بيش از نياز توليد داريم. به گفته وي، بخشنامه مربوط به اين معافيت به گمرک ابلاغ شده و قابليت اجرا دارد و هم اکنون فقط سه درصد عوارض گمرکي به اين نوع واردات تعلق مي‌گيرد. رييس سازمان دامپزشکي کشور در ادامه سخنان خود همچنين از تصميم براي براي افزايش کشورهاي مبدا واردات گوشت قرمز خبر داد و گفت: ورادات گوشت قرمز کشور به برزيل محدود شده بود، ما براي حذف انحصار، افزايش امکان رقابت و توسعه امنيت غذايي کشور در حال توافق با کشورهاي ونزوئلا و نيکاراگوئه براي واردات اين کالا هستيم.
آقاميري ميزان نياز کشور به گوشت را ساليانه بين 900 تا 950 هزار تن اعلام کرد که، حدود 800 تا 850 هزار تن گوشت در داخل توليد  و 100 هزار تن آن را وارد مي‌شود.
وي ميزان توليد گوشت مرغ را نيز 2.5 ميليون تن و متوسط سرانه مصرف آن را بيش از 29 کيلوگرم عنوان کرد.
رييس سازمان دامپزشکي کشور در بخش ديگري از سخنان خود به ارائه گزارشي از طرح ملي تشديد کنترل و نظارت بهداشتي پرداخت و گفت: در سال هاي گذشته به اين صورت بود که طرح تشديد نظارت از ابتداي نوروز شروع و تا انتهاي آن ادامه پيدا مي کرد اما، امسال از نيمه اسفند شروع شد و در ايام ماه مبارک رمضان ادامه داشت.
آقاميري يکي از اقدامات انجام شده در اين طرح را ضبط و معدوم سازي گوشت قرمز، گوشت طيور و آلايش هاي دامي آلوده برشمرد که از نمونه هاي آن ضبط 220 تن آلايش دامي بود که از اين ميزان 200 تن آن به طور کامل معدوم شده است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه