روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۱ ارديبهشت - شماره 4126

وزير رفاه خبر داد؛

يارانه بگيران جديد کي ثبت نام کنند؟

 وزير امور تعاون، کار و رفاه اجتماعي گفت:به زودي سامانه سازمان هدفمندي يارانه‌ها کار خود را دوباره شروع مي‌کند و همه به هر دليلي که يارانه نمي‌گيرند مي‌توانند در اين سامانه ثبت نام کنند.
حجت الله عبدالملکي درخصوص ثبت نام افراد واجد شرايط دريافت يارانه افزود: بعضا ممکن است افراد، متمول و از دهک دهم باشند که وضع مالي شان خوب است ، آنها جواب مثبت دريافت نخواهند کرد ولي کارگران اگر يارانه بگير نيستند، يارانه شان برقرار خواهد شد.
وي درخصوص ثبت نام افراد واجد شرايط دريافت يارانه گفت: به زودي سامانه سازمان هدفمندي يارانه‌ها کار خود را دوباره شروع مي‌کند و همه به هر دليلي که يارانه نمي‌گيرند مي‌توانند در اين سامانه ثبت نام کنند.
افزايش حقوق بازنشستگان کي اعمال مي شود؟
وي از اعمال افزايش حقوق بازنشستگان در فيش حقوقي ارديبهشت خبر داد و گفت: اگر هم به هر دليل به ارديبهشت نرسد، قطعا معوقات از ابتداي فروردين پرداخت خواهد شد و حتما در حقوق خرداد لحاظ خواهد شد.
وي گفت: براساس ماده 96 قانون تامين اجتماعي حداقل سالي يکبار بايد مستمري يا همان حقوق بازنشستگي توسط هيات مديره سازمان تامين اجتماعي تصويب شود و براي تصميم گيري نهايي به هيات دولت يا هيات وزيران ارسال شود.
عبدالملکي درباره وام قرض الحسنه بازنشستگان نيز يادآور شد: سال گذشته 40 درصد وام قرض الحسنه بازنشستگان را افزايش داديم و در بازنشستگي کشوري وام‌هاي ازدواج فرزندان اين افراد متجمع شده بود همه را يکجا پرداخت کرديم و تصويب کرديم و امسال هم حتما ثبت نام‌هايي که شده است تلاش مي‌کنيم در اسرع وقت پرداخت کنيم.
وي افزود: در ساير حوزه‌هاي رفاهي مثل خريد اقساطي از مراکز فروشگاهي ديگر هم يک سامانه‌هايي شکل گرفته که بخشي اش کار مي‌کند و بخشي اش در آينده نزديک، کار خودش را شروع خواهد کرد.
عبدالملکي درباره مسکن کارگري نيز گفت: در حوزه مسکن کارگري يکي از مصوبات شوراي عالي کار که البته بايد در جلسه هيات دولت هم مطرح بشود افزايش تقريبا 200 هزار توماني حق مسکن کارگران است و مساله تفاهم نامه‌اي که با وزارت راه و شهرسازي پنج شش ماه قبل براي ساخت 400 هزار واحد مسکوني کارگري امضا کرديم.
وي افزود: تقريبا 400 هزار نفر از جامعه کارگري در سامانه نهضت ملي توليد مسکن ثبت نام کردند که عمدتا شناسايي شدند و بخشي از زمين‌ها شناسايي شده و اختصاص يافته است و کار بعضي شروع شده و بقيه هم به مرور شروع خواهد شد. اين مرحله اول کار از سالانه يک ميليون واحد مسکوني است که در مرحله اول توانستيم 400 هزار واحد را براي کارگران درنظر بگيريم.
وزير امور تعاون، کار و رفاه اجتماعي با اشاره به اينکه درحال حاضر بيش از 35 مدل قرارداد کار داريم که بخشي از آن قرارداد‌ها سفيد امضاء هستند، گفت: اين يکي از مشکلات جامعه کارگري است و رئيس جمهور هم دستور ويژه براي اين قضيه دادند و امروز هم حضرت آقا تاکيد کردند، اين موضوع ِ قرارداد‌هاي موقتي و بسيار کوتاه مدت يا قرارداد‌هاي سفيد امضاء بايد رسيدگي ويژه شود.
وي با تاکيد بر تامين امنيت شغلي کارگران افزود: در اين خصوص کميته‌اي باحضور نمايندگان کارگري و کارفرمايي تشکيل داديم تا با رعايت اصل سه جانبه گرايي، موضوع قرارداد‌هاي موقتي و بسيار کوتاه مدت يا قرارداد‌هاي سفيد امضاء رسيدگي ويژه شود، به نحوي که نظم و انضباط بهم نريزد، يعني کارفرما را خيلي در مضيقه نگذارد، امنيت شغلي هم براي کارگر ايجاد کند و دو ماه هم به آن‌ها فرصت داديم که به راهکار عملياتي برسند.
عبدالملکي با اشاره به غيرقانوني بودن قرادادهاي سفيدامضاء گفت: همه اين قرارداد‌هاي سفيد امضاء قانونا ممنوع است، درپي راهکار عملياتي هستيم که اين چيزي که قانون رويش صحه گذاشته بتوانيم با ضمانت اجرايي عملياتي کنيم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه