روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۰ يکشنبه ۳ بهمن - شماره 4067

تورم دي ماه با يک درصد کاهش، 42 درصد شد

  مرکز آمار ايران اعلام کرد: نرخ تورم سالانه دي ماه 1400 براي خانوارهاي کشور به 42.4 درصد رسيده که نسبت به همين اطلاع در ماه قبل يک واحد درصد کاهش نشان مي‌دهد.
مرکز آمار ايران اعلام کرد: نرخ تورم سالانه دي ماه 1400 براي خانوارهاي کشور به 42.4 درصد رسيده که نسبت به همين اطلاع در ماه قبل يک واحد درصد کاهش نشان مي‌دهد.
افزايش نرخ تورم نقطه‌اي خانوارهاي کشور
منظور از نرخ تورم نقطه‌اي، درصد تغيير عدد شاخص قيمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل مي‌باشد. نرخ تورم نقطه‌اي در دي ماه 1400 به عدد 35.9 درصد رسيده است؛ يعني خانوارهاي کشور به طور ميانگين 35.9 درصد بيشتر از دي 1399 براي خريد يک «مجموعه کالاها و خدمات يکسان» هزينه کرده‌اند.
نرخ تورم نقطه‌اي دي ماه 1400 در مقايسه با ماه قبل 0.7 واحد درصد افزايش يافته است. نرخ تورم نقطه‌اي گروه عمده «خوراکي‌ها، آشاميدني‌ها و دخانيات» با افزايش 1.1 واحد درصدي به 42.6 درصد و گروه «کالاهاي غيرخوراکي و خدمات» با افزايش 0.6 واحد درصدي به 32.4 درصد رسيده است.
اين در حالي است که نرخ تورم نقطه‌اي براي خانوارهاي شهري 35.8 درصد مي‌باشد که نسبت به ماه قبل 0.8 واحد درصد افزايش داشته است. هم‌چنين اين نرخ براي خانوارهاي روستايي 36.5 درصد بوده که نسبت به ماه قبل 0.3 واحد درصد افزايش داشته است.
افزايش نرخ تورم ماهانه خانوارهاي کشور
منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغيير عدد شاخص قيمت، نسبت به ماه قبل مي‌باشد. نرخ تورم ماهانه دي 1400 به 2.4 درصد رسيده که در مقايسه با همين اطلاع در ماه قبل، 0.7 واحد درصد افزايش داشته است. تورم ماهانه براي گروه‌هاي عمده «خوراکي‌ها، آشاميدني‌ها و دخانيات» و «کالاهاي غيرخوراکي و خدمات» به ترتيب 1.7 درصد و 2.7 درصد بوده است.
اين در حالي است که نرخ تورم ماهانه براي خانوارهاي شهري 2.5 درصد مي‌باشد که نسبت به ماه قبل 0.9 واحد درصد افزايش داشته است. هم‌چنين اين نرخ براي خانوارهاي روستايي 1.9 درصد بوده که نسبت به ماه قبل 0.1 واحد درصد افزايش داشته است.
کاهش نرخ تورم سالانه خانوارهاي کشور
منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغيير ميانگين اعداد شاخص قيمت در يک سال منتهي به ماه جاري، نسبت به دوره مشابه قبل از آن مي‌باشد. نرخ تورم سالانه دي ماه 1400 براي خانوارهاي کشور به 42.4 درصد رسيده که نسبت به همين اطلاع در ماه قبل يک واحد درصد کاهش نشان مي‌دهد.
هم‌چنين نرخ تورم سالانه براي خانوارهاي شهري و روستايي به ترتيب 41.8 درصد و 45.8 درصد مي‌باشد که براي خانوارهاي شهري 0.9 واحد درصد کاهش و براي خانوارهاي روستايي 1.2 واحد درصد کاهش داشته است.
‬ برنج و اجاره‌بها افزايشي؛ مرغ و برق‌بها کاهشي
در گروه عمده «خوراکي‌ها، آشاميدني‌ها و دخانيات» بيشترين افزايش قيمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «دخانيات»، گروه «نان و غلات» شامل انواع برنج ايراني و گروه «ادويه و چاشني» شامل زعفران و رب گوجه فرنگي مي‌باشد. در گروه عمده «کالاهاي غيرخوراکي و خدمات» اجاره بهاي واحد مسکوني، در گروه «هتل و رستوران» هزينه اقامت در هتل و مسافرخانه و در گروه «پوشاک و کفش» انواع پوشاک بيشترين افزايش قيمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.
هم‌چنين در ماه جاري گروه «انواع گوشت» گوشت مرغ و متوسط قيمت يک کيلو وات برق مصرفي خانوار نسبت به ماه گذشته کاهش قيمت داشته‌اند.
درصد تغييرات شاخص قيمت در دهک‌هاي هزينه‌اي کل کشور در ماه جاري
دامنه تغييرات نرخ تورم سالانه در دي ماه 1400 براي دهک‌هاي مختلف هزينه‌اي از 41.6 درصد براي دهک نهم تا 45.2 درصد براي دهک اول است.

گمرک و بندر کالاهاي متروکه را اعلام نمي‌کنند
افزايش 230 درصدي بازگشت کالا به صاحبانش
 رئيس سازمان اموال تمليکي با بيان اينکه کالا چند سال در بندر و گمرک مي ماند و به ما اعلام نمي‌شود، گفت: استراد کالا به صاحبان آنها 230 درصد رشد دارد.
عبدالمجيد اجتهادي با اشاره به آخرين وضعيت رسوب کالا در انبارهاي اين سازمان اظهارداشت: با مديريتي که صورت گرفت و هماهنگي انجام شده با تعزيرات و دادگستري آراء قضايي بسياري از پرونده‌ها صادر شده و در اختيار اين سازمان قرار گرفت. پيشتر برخي آراي صادر شده به دليل آنکه سيستم ارتباطي بين تعزيرات و اين سازمان بر قرار نبود معطل مانده بودند.
مديرعامل سازمان جمع‌آوري و فروش اموال تمليکي تاکيد کرد: 20 سال کالايي در انبارهاي تمليکي وجود داشت که تعيين تکليف نشده بود و اين کالا انهدامي است.
وي يادآور شد: طي دو تا سه ماه اخير انهدام کالاها در انبارهاي تمليکي 300 درصد افزايش يافته است. در صورتي که پرونده‌ها به موقع رسيدگي شود، نيازي به اين انهدام وجود ندارد. برخي کالاها به دليل شکل بهداشتي که دارند دانشگاه‌هاي علوم پزشکي موافق ورود آنها به چرخه مصرف نيستند، اما خيلي از کالاها در صورت تعيين تکليف به موقع مي‌تواند براساس رويه‌هايي که وجود دارد، صادرات يا به نحوي تعيين تکليف شود.
اجتهادي با اشاره به انبارهاي تمليکي استان کرمان و شهر سيرجان افزود: دستگاه‌هاي ام‌آر‌آي يا دستگاه‌هاي ديگر 15 سال در گمرک مانده است.
معاون وزير اقتصادي با تاکيد بر اينکه در حال حاضر 230 استرداد کالا به صاحبان آنها افزايش يافته است، تصريح کرد: توجه به افزايش فروش، حراج‌ها و مزايده‌ها حجم عظيمي از کالاهاي موجود در انبارها خالي شده و موضوع چينش انبار و استاندارد‌سازي مطرح است که روند خوبي دارد.
وي با بيان اينکه برخي از کالاها نياز به دريافت مجوز و استعلام دارد، بيان داشت: با ورود رئيس جمهور و وزير اقتصاد به اين موضوع روند در حال بهبود است. برخي دستگاهها نگاه جزيره‌اي دارند و مانع حل شدن مشکل هستند.
چند سال است که کالا در بندر و گمرک مانده و به سازمان اموال تمليکي اعلام و تحويل نشد. با دستگاه‌هاي جلسات و هماهنگي‌هاي انجام شده تا هر چه سريعتر به نقطه مطلوب برسيم. رئيس سازمان اموال تمليکي ادامه داد: مزايده سراسري 254 سازمان اموال تمليکي از تاريخ 4 بهمن ماه تا تاريخ 10 بهمن به در تمام نمايندگي اموال تمليکي استان‌ها برگزار و امکان رويت کالا وجود دارد کالاهاي آن شامل موبايل، قطعات الکترونيکي، خودرو و ساير اقلام مي‌شود.

رئيس انجمن وارد کنندگان سم و کود:
بخش عمده سموم آماده مصرف
 از کشورهاي اروپايي وارد مي‌شود
  رئيس انجمن واردکنندگان سم و کود با بيان اينکه سموم وارداتي کشور از سلامت و استاندارد لازم برخوردار است، گفت: بخش عمده سموم آماده مصرف نسل جديد از کشورهاي اروپايي همچون آلمان، انگلستان، اسپانيا و ايتاليا تامين و وارد کشور مي‌شود.
«سيد مهدي حسيني يزدي» درباره وضعيت سموم وارداتي به ايران، افزود: از سموم وارداتي 75 درصد سموم تکنيکال و 25 درصد سموم آماده مصرف نسل جديد هستند که طبق استانداردهاي جهاني تامين و وارد مي‌شوند. وي بيان‌داشت: اکنون اکثر سموم تکنيکال مصرفي جهان در هند و چين توليد و عرضه مي‌شود و ايران از تهيه و خريد آن مستثني نيست، اما بخش عمده سموم آماده مصرف نسل جديد از کشورهاي اروپايي همچون آلمان، انگلستان، اسپانيا و ايتاليا تامين و وارد کشور مي‌شود. رئيس انجمن واردکنندگان سم و کود با بيان اينکه مصرف سموم کشور 30 هزار تن در سال است که ايران يکي از کمترين مصرف‌کنندگان آن است، اظهار داشت: کشاورز براي توليد محصول سالم و کيفي براي کود، سم و بذر باکيفيت هزينه مي‌کند، اما به دليل خشکسالي‌هاي پي در پي توليدکنندگان ما نيازمند حمايت‌هاي دولتي در اين بخش هستند تا سم و کود سالم به دست‌شان برسد. وي اضافه‌کرد: اکنون علاوه بر افزايش قيمت جهاني سموم در جهان، در کشور ما 9 درصد ماليات بر ارزش افزوده و افزايش عوارض گمرکي ناشي از ارز نيمايي به کشاورزان و توليدکنندگان تحميل مي‌شود که از محل ماليات بر ارزش افزوده 13 درصد و از عوارض گمرکي بين چهار تا پنج برابر افزايش قيمت سموم را در پي دارد که مي‌تواند که در کاهش بيشتر مصرف سموم تاثيرگذار باشد. حسيني يزدي با بيان اينکه کاهش مصرف سم در کشور مي‌تواند در کاهش توليدات اثرگذار باشد، افزود: کشاورزان ما بايد بدانند که از مصرف سموم تقلبي، غيرمجاز، پرخطر و تاريخ مصرف گذشته استفاده نکنند و در عين حال براي سلامت توليدات خود از سموم مجاز و کم‌خطر بهره ببرند. وي با تاکيد بر اينکه کشاورزان ما بايد نسبت به رعايت دوره کارنس سموم آگاهي لازم را پيدا کنند، گفت: رعايت دوره کارنس براي توليدات کشاورزي از اهميت ويژه‌اي برخوردار است که اين مهم به ترويج و آموزش کشاورزان توسط دستگاه‌هاي دولتي برمي‌گردد.
اين مقام صنفي درباره سلامت سموم تکنيکال و آماده مصرف وارداتي، خاطرنشان‌کرد: سموم وارداتي به‌دليل نمونه‌برداري و آزمايشات متعدد با تاييديه و گواهي وارد کشور مي‌شوند، بنابراين از سلامت لازم برخوردارند و نگراني در اين خصوص وجود ندارد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه