روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۰ يکشنبه ۳ بهمن - شماره 4067

معاون وزير صمت خبر داد:

وجود آب کارستي در 30 تا 35 درصد از مساحت کشور

 معاون وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: بررسي‌هاي انجام شده از وجود آب کارستي در 30 تا 35 درصد از مساحت کشور خبر مي‌دهد و در کل جهان از آب کارستي به عنوان يک آب شرب با کيفيت استفاده مي‌شود، اما از اين ظرفيت موجود در کشور استفاده نمي‌شود.
به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، سيستان و بلوچستان يکي از کم‌برخوردارترين استان‌هاي کشور از نظر منابع مالي است. خشکسالي‌هاي پي‌درپي و کمبود منابع آبي، بسياري از روستاهاي اين استان را خالي از سکنه کرده است. تامين آب در اين استان در شرايطي به بهاي دادن جان تمام مي‌شود که معاون وزير صمت در اين زمينه مي‌گويد حجم زيادي از آب‌هاي کارستي اين استان در حال مهاجرت به پاکستان است که با حفر چاه مي‌توانيم مانع آن شويم.
به گفته «عليرضا شهيدي»، به فاصله پنج کيلومتر از مرز ايران، پاکستاني‎ها با تکيه بر آب‌هايي که منبع اصلي آن ايران است، تفرجگاه و پارک آبي ايجاد کرده‌اند. مشهد ديگر شهري است که قرار بوده بخشي از تامين آبش از محل آب‌هاي کارستي انجام شود، اما معلوم نيست که چرا چندان به مذاق برخي از مسوولان خوش نمي‌آيد. رييس سازمان زمين شناسي و اکتشافات معدني ايران با اشاره به اين‌که از مدت‌ها پيش اين سازمان شناسايي و مطالعه درمورد آب‌هاي غيرمتعارف مثل کارست را شروع کرده، تصريح کرد: شناسايي آب‌هاي کارستي بر عهده سازمان زمين‌شناسي است و در مقياس ملي نقشه پتانسيل آب‌هاي کارستي تهيه شده است. شهيدي درخصوص اينکه چرا با وجود کيفيت بالاي آب‌هاي کارستي، دولت‌ها روي آن تمرکز نمي‌کنند و از آن به عنوان يکي از راه‌حل‌هاي مقابله با کم آبي ياد نمي‌کنند، خاطرنشان‌کرد: آب‌هاي کارستي يک مزيت مهم نسبت به آب‌هاي آبرفتي دارد و آن تجديدپذير بودن آنها است و در سال‌هايي که بارندگي در کشور وجود دارد آب کارستي غني‌تر مي‌شود.
وي افزود: در حالي‌که برداشت بيش از اندازه از آب دشت‌ها حتي در ترسالي‌ها باعث افزايش فرونشست و از بين رفتن آبخوان مي‌شود، اما در آب‌هاي کارستي هيچ‌گاه مخزن از بين نمي‌رود و هر وقت بارندگي بيشتر باشد، آب بيشتري دارد و وقتي بارندگي کمتر باشد، آب کمتري دارد.
معاون وزير صمت درباره شهرهاي ايران که قابليت استفاده از آب‌هاي کارست را دارند، گفت: در شهرهايي که تامين بخشي از آب از طريق چشمه‌ها انجام مي‌شود، مي‌توان از آب کارستي استفاده کرد. وي تصريح کرد: شهر شيراز از ديرباز از پتانسيل آب کارستي استفاده مي‌کرده و در طبس، اصفهان و برخي ديگر از نقاط کشور نيز سابقه استفاده از اين نوع آب وجود دارد و اين در حالي است که نزديک به 25 درصد جمعيت جهان و بيش از نيمي از کشورهاي اروپايي تامين آب خود را از آب کارستي انجام مي‌دهند و ما هم پتانسيل خيلي بالايي در حوزه آب کارستي داريم، اما زيرساخت‌هاي لازم براي استفاده از اين پتانسيل وجود ندارد. رئيس سازمان زمين‌شناسي و اکتشافات‌معدني کشور ادامه‌داد: همين مساله موجب شده که بخش عمده‌اي از ظرفيت آب‌هاي کارستي ما روانه رودخانه‌ها، درياها شده و بخشي هم تبخير شوند.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه