روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۵ دي - شماره 4055

صديقي زاده در بازديد از شرکت پرگاسيران:

پروژه هايکو پتروشيمي کارون، نمادي از توانمندي داخلي است

  مديرعامل پتروشيمي کارون با اشاره به توانمندي‌هاي کم‌نظير شرکت داخلي مجري طرح توسعه‌اي هايکو در پتروشيمي کارون تاکيد کرد که تمامي ظرفيت‌ها براي راه‌اندازي اين پروژه تا اسفند 1401 به کار گرفته شود.
عليرضا صديقي‌زاده و تيمي از مديران اين پتروشيمي از شرکت پرگاسيران بازديد کردند و از نزديک در جريان روند ساخت تجهيزات موردنياز اين پروژه در کارگاه اين شرکت قرار گرفتند.
رئيس هيئت‌مديره اين شرکت با اشاره به تأسيس پرگاسيران در سال 1360 گفت: اين شرکت در حوزه دريايي، پتروشيمي و نفت و گاز فعاليت‌هاي فراواني کرده است، در حوزه دريايي ساخت ناوشکن جماران در اين شرکت از افتخارات ماست و در صنعت نفت بيش از 860 پروژه از سکوي پارس جنوبي تا فلات قاره، ميادين نفتي و پتروشيمي‌ها پروژه‌هاي مختلفي را اجرا کرده‌ايم.
مهندس انصاري با اشاره به اجراي 35 پروژه در حال حاضر توسط اين شرکت در اين صنعت، اظهار داشت: ما شش اختراع ثبت شده داريم و باتوجه‌به سابقه خوب همکاري که پيش‌ازاين با پتروشيمي کارون داشتيم توانستيم اين همکاري را به پروژه هايکو تعميم دهيم.
وي با تاکيد بر اهميت اجراي پروژه هايکو براي اين شرکت گفت: در اين پروژه توانستيم رآکتورها را براي اولين‌بار بومي‌سازي کنيم و بيش از نيمي از قرداد را تحويل داده‌ايم و شبانه‌روزي در تلاش هستيم تا در زمان مقرر اين پروژه را به اتمام برسانيم.
مديرعامل پتروشيمي کارون در اين بازديد با بيان اينکه استفاده حداکثري از توانمندي‌هاي داخلي جزو اصول اصلي ما در پتروشيمي کارون و گروه صنايع پتروشيمي خليج‌فارس است، اظهار داشت: علي‌رغم اينکه قرارداد پروژه هايکو ارزي بود با همکاري شرکت پرگاسيران بخشي از اين قرارداد ريالي شده و تاور، تانک ها، رآکتور و استاتيک پروژه با تکيه بر توانايي داخل ساخته خواهد شد.
عليرضا صديقي‌زاده تصريح کرد: در دهه هفتاد به ياد دارم حتي ميز و صندلي مجتمع‌هاي پتروشيمي را از آلمان مي‌آورديم اما امروز شرکتي مانند پرگاسيران کارهاي بزرگي در صنعت دريايي و نفت و پتروشيمي انجام مي‌دهم که همکاري با اين شرکت‌ها مايه مباهات ماست و معتقدم همين شرکت‌ها هستند که مي‌توانند در صنعت پتروشيمي و نفت و گاز ارزش افزوده و اشتغال ايجاد کنند.
وي خاطرنشان کرد: من اميدوار هستم که مسير توسعه با دولت جديد شتاب پيدا کند و معتقدم در اين دولت توسعه صنعت پتروشيمي هم شتاب مي‌يابد و اگر قرار است صنعت پتروشيمي توسعه پيدا کند، لازمه‌اش اين است که شرکت‌هاي توانمند داخلي مانند پرگاسيران توسعه پيدا کنند.
گفتني است در اين ديدار بر به‌کارگيري همه ظرفيت‌ها براي راه‌اندازي اين پروژه تا پايان اسفند 1401تاکيد شد و مديران پتروشيمي کارون از بخش‌هاي مختلف کارگاهي اين شرکت بازديد کردند.

جريمه 50 درصدي در قبض گاز ادارات دولتي
 مدير گازرساني شرکت ملي گاز گفت: سال گذشته هر اداره دولتي که ميزان مصرف گاز خود را حداقل 20 درصد کاهش نداده باشد، مشمول جريمه 50 درصدي در قبض گاز شده و اين جريمه سال جاري نيز اعمال شده است.
*2 الزام قانوني براي کنترل مصرف در ادارات دولتي
*جريمه 50 درصدي در قبض گاز ادارات دولتي پرمصرف
*گاز بيش از 1000 اداره دولتي پرمصرف قطع شده است
*شرکت گاز در موضوع رعايت الگوي مصرف با هيچ سازماني مماشات نمي‌کند
*دولت مصرف بهينه گاز را از خودش آغاز کرده تا مردم نيز همراهي کنند
طبق آمار در 4 ماه سرد سال 1400، بين 60-70 درصد از توليد گاز کشور در بخش خانگي و تجاري مصرف مي‌شود. تشديد مصرف گاز در بخش خانگي و تجاري موجب شده است که صنايع عمده مانند سيمان و فولاد، پتروشيمي‌ها و نيروگاه‌ها با کمبود سوخت مواجه شوند و اين موضوع عدم‌النفع 20 ميليارد دلاري براي کشور در پي داشته است.
*2 الزام قانوني براي کنترل مصرف در ادارات دولتي
ادارات دولتي که ذيل بخش خانگي و تجاري تعريف مي‌شوند از جمله بخش‌هايي هستند که هدررفت گاز در آنها قابل ملاحظه است و ضرورت دارد دولت فکري به حال مصرف غيربهينه گاز در آن کند.
به طور کلي تاکنون دو الزام قانوني مهم براي کنترل مصرف گاز در ادارات دولتي تعبيه شده است که نظر مي‌رسد، در دولت دوازدهم به هيچ يک از آنها عمل نشده و تازه در دولت سيزدهم، شرکت ملي گاز گام‌هاي رو به جلويي را براي اجراي قانون برداشته است. اين دو الزام قانوني عبارت‌اند از:
ادارات دولتي که مصرف گاز خود را 5 ماه سرد سال جاري به 80 درصد مصارف سال گذشته نرسانند، مشمول جريمه 50 درصدي در قبوض گاز خود مي‌شود.
ادارات دولتي موظف هستند در 4 ماه سرد سال حداقل 10 درصد مصرف گاز خود را کاهش دهند.
*جريمه 50 درصدي در قبض گاز ادارات دولتي پرمصرف
سيدجلال نورموسوي مدير هماهنگي امور گازرساني شرکت ملي گاز ايران با اشاره به اقدامات اين شرکت براي کنترل مصرف گاز در ادارات دولتي گفت: جريمه 50 درصدي در قبض گاز آن دسته از ادارات دولتي که سال گذشته مصرف گاز خود را نسبت به ميانگين مصرف در سال‌هاي 96 و 97 حداقل 20 درصد کاهش نداده بودند، اعمال شده است و اينکه گفته مي‌شود، ادارات دولتي متخلف جريمه نشده‌اند، صحت ندارد.
وي افزود: طبق قانون تمامي ادارات دولتي از سال گذشته ملزم به کاهش 20 درصدي مصرف گاز شده‌اند و ما نيز طبق قانون با ادارات متخلف برخورد کرده‌ايم. سال گذشته ادارات دولتي که مصرف گاز خود را 20 درصد کاهش ندادند، در مجموع 96 ميليارد تومان در قبوض گاز خود جريمه شدند.
نورموسوي گفت: اين قانون در سال جاري نيز در حال اجراست و شرکت ملي در گاز در انتهاي سال رقم کل جريمه ادارات دولتي را اعلام خواهد کرد. يعني ادارات دولتي حواسشان به مصرف گاز باشد، زيرا در صورت رعايت نکردن الگوي مصرف، جريمه سنگيني در انتظار آنها خواهد بود.
*گاز بيش از 1000 اداره دولتي پرمصرف قطع شده است
مدير هماهنگي امور گازرساني شرکت ملي گاز افزود: اما در سال جاري شرکت ملي گاز علاوه بر جريمه 50 درصدي، يک اقدام ديگر نيز انجام داده است و طبق قانون آن دسته از ادارات دولتي که مفاد بخشنامه معاون اول رييس جمهور مبني بر حفظ دماي استاندارد بين 18-21 درجه، کاهش 10 درصدي مصرف و ... را رعايت نمي‌کنند، براي بار اول اخطار دريافت مي‎کنند و در صورت دريافت اخطار دوم، گاز آنها تا موعد اصلاح رفتار مصرفي‌‌شان قطع خواهد شد.
وي تاکيد کرد: تاکنون گاز بيش از 1000 اداره دولتي به دليل تخلف توسط شرکت ملي گاز قطع شده است. ماموران شرکت ملي گاز در تمامي ادارات استاني روزانه از بيش از 4 هزار اداره دولتي بازديد مي‌کنند و در صورت عدم رعايت استانداردهاي مصرف با اين ادارات طبق قانون برخورد مي‌شود.
*شرکت گاز در موضوع رعايت الگوي مصرف با هيچ سازماني مماشات نمي‌کند
نورموسوي اظهار داشت: تاکنون بيش از 12 هزار اخطار به ادارات و سازمان‌هاي دولتي داده شده است که مشاهدات نشان مي‌دهد، ادارات دولتي پس از دريافت اخطار رفتارشان را اصلاح مي‌کنند. بيشترين دليل اين اخطارها مربوط به خاموش نکردن سيستم گرمايشي يک ساعت قبل از اتمام وقت رسمي اداري بود.
مدير هماهنگي امور گازرساني شرکت ملي گاز گفت: سازمان‌هايي که از حضور مامور شرکت گاز ممانعت به عمل آورند، بدون هيچ ملاحظه‌اي اخطار دريافت مي‌کنند و در صورت دريافت اخطار دوم گاز آنها قطع مي‌شود. ولي شکر خدا حتي سازمان‌هاي نظارتي نيز همکاري خوبي با شرکت گاز داشته‌اند.
*دولت مصرف بهينه گاز را از خودش آغاز کرده تا مردم نيز همراهي کنند
وي اشاره کرد: اما ممانعت از بازرسي مصرف گاز در ويلاها و خانه‌باغ‌ها به صورت پرتعداد مشاهده شده است که شرکت ملي گاز بدون هيچ گونه مماشاتي گاز تمامي آنها را قطع کرده است.
نورموسوي در پايان اظهار داشت: در حال حاضر شرکت ملي گاز با حمايت مجموعه دولت پاي کار آمده است تا از هدررفت مصرف گاز در ادارات دولتي جلوگيري کند. به موازات اين کارها بنده از مردم عزيز تقاضا دارم تا جاي ممکن با حساسيت در مصرف بهينه گاز اهتمام کنند تا انشاالله در تامين گاز موردنياز کشور در فصل سرما دچار مشکل نشويم.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه