روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۵ دي - شماره 4055

صنايع فولاد ايران چقدر گاز طبيعي مصرف مي‌کنند؟

بررسي آمار روند مصرف گاز صنعت فولاد ايران نشان مي‌دهد روند گازرساني به اين صنايع در سال‌هاي اخير صعودي بوده است.
گاز طبيعي و برق حامل‌هاي انرژي اصلي مورد استفاده در صنعت فولاد هستند. براساس عملکرد توليد فولاد در سال 1398، براي توليد هر تن شمش فولاد در کوره‌هاي قوس الکتريکي، القايي و کوره بلند به ترتيب 425، 220 و 27 مترمکعب گاز طبيعي و 1135، 825 و 535 کيلووات ساعت برق در طول زنجيره ارزش مصرف شده است.
توليد آهن اسفنجي بيش از 75 درصد مصرف گاز و توليد شمش فولاد بيش از 70 درصد مصرف برق در زنجيره فولاد را به خود اختصاص مي‌دهد. زمان‌بندي مناسب توليد اين دو محصول و ذخيره آن در انبارها براي جلوگيري از وقفه در زنجيره توليد و تنظيم بازار مي‌تواند تأثير منفي محدوديت‌هاي تأمين انرژي ناشي از اوج مصارف گاز و برق را در صنعت فولاد کاهش دهد.
مصرف ويژه انرژي اوليه براي توليد فولاد در کوره‌هاي قوس الکتريکي فعال در کشور تقريباً چهار برابر فرآيند کوره بلند است. شرکت‌هاي فولاد مبارکه اصفهان و فولاد خوزستان به‌دليل توليد فولاد در کوره‌هاي قوس الکتريکي، انرژي بيشتري نسبت به شرکت ذوب آهن اصفهان مصرف مي‌کنند. توليد شمش فولاد به روش کوره بلند محدود به شرکت ذوب آهن اصفهان است. توليد فولاد در کوره‌هاي الکتريکي (القايي و قوس) به‌دليل بهره‌مندي از يارانه گاز طبيعي و انرژي برق در طول زنجيره ارزش در ايران بسيار سودده است برخلاف کوره بلند، تبديل گندله به آهن اسفنجي با مصرف گاز طبيعي در واحدهاي احياي مستقيم انجام مي‌شود.
با توجه به دسترسي به حامل‌هاي انرژي با قيمت‌هاي يارانه‌اي، قيمت تمام‌شده توليد فولاد در کوره‌هاي الکتريکي در ايران بسيار پايين است. اين موضوع سبب شده است که بهره‌مندي يک توليدکننده از يارانه انرژي، متناسب با مصارف ويژه انرژي در طول زنجيره ارزش باشد؛ به عبارت ديگر، هرچه مصرف انرژي در فرآيندهاي توليد بيشتر باشد، بهره‌مندي از يارانه انرژي نيز بيشتر خواهد بود.
روند مصرف گاز در صنايع فولاد ايران
بررسي روند مصارف گاز در صنايع فولاد از سال 1395 تا 1399 بيانگر رشد سالانه حدود 13.7 درصد است، اين در حالي است که ميانگين رشد سالانه مصرف گاز در صنايع پتروشيمي و سيمان در دوره يادشده به ترتيب 8.1 و 5.5 درصد بوده، همچنين ميانگين رشد تحويل گاز سبک به خطوط سراسري گاز 2.5 درصد بوده است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه