روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۰ سه شنبه ۲۷ مهر - شماره 4000

ترمز شتاب افزايش قيمت مسکن کشيده شد

 بررسي آمارها نشان مي‌دهد نرخ تورم مسکن تهران در شهريورماه نسبت به مردادماه کاهشي بود و نرخ تورم ماهانه به منفي 1.2 درصد رسيده است.
دولت سيزدهم کمک به معيشت مردم را در سرلوحه اقدامات خود قرارداده است. يکي از برنامه‌هاي دولت در اين راستا ساخت ساليانه يک ميليون مسکن است. براي اين منظور برنامه‌هاي نيز تدوين شده است تا توليد تقويت شود و هزينه و تورم مسکن کاهش يابد.
وزير راه و شهرسازي نيز پس از راي اعتماد از مجلس اعلام کرد که ساخت و تکميل طرح اقدام ملي مسکن که زحمات فراواني براي آن کشيده شده در دولت سيزدهم تداوم خواهد يافت. همچنين واحدهاي نيمه‌تمام مسکن مهر نيز به اتمام مي‌رسند.
«رستم قاسمي» تاکيد کرد: مسکن محرومان و کم‌درآمدها از اولويت‌هاي دولت سيزدهم است. با ايجاد جاذبه و ارايه مشوق تلاش خواهيم کرد تا کم‌درآمدها صاحب مسکن شوند.
اگرچه چند ماهي از حضور دولت سيزدهم بر سر کار نمي‌گذرد اما نتيجه اقدامات دولت در بخش مسکن قابل تامل است. به گونه‌اي که براساس آخرين آمار منتشر شده توسط مرکز آمار نرخ تورم مسکن تهران در شهريورماه کاهشي بوده است.
مرکز آمار در گزارش خود نرخ تورم مسکن در آخرين ماه تابستان 1400 را منتشر کرد. براساس اين گزارش نرخ تورم ماهانه که درصد تغيير عدد شاخص قيمت ماه جاري، نسبت به عدد شاخص ماه قبل است، در شهريور ماه 1400 برابر منفي 1.2 درصد شد و در مقايسه با مردادماه 4.8 درصد کاهش يافت.
بررسي نمودارها نشان مي‌دهد که تورم ماهانه در تيرماه 1398 نيز منفي بود اما اين روند تنها تا آبان ماه همان سال دوام داشت و دوباره سير نزولي داشت. در فاصله بين آبان و دي ماه سال گذشته نيز تورم ماهانه مسکن در تهران کاهشي و منفي بود اما بلافاصله در مدار صعود قرار گرفت و استارت سير نزولي آن در شهريورماه 1400 زده شده است.
براساس اين گزارش نرخ تورم ساليانه مسکن شهريور ماه که درصد تغيير ميانگين اعداد شاخص قيمت در يک سال منتهي به شهريور 1400، نسبت به شاخص دوره مشابه سال قبل را نشان مي‌دهد 7.9 درصد کاهش داشت.
نرخ تروم ساليانه شهريورماه 1400 برابر 67.3 درصد شد در حاليکه اين شاخص در شهريورماه سال گذشته 75.3 درصد بود.   همچنين نرخ تورم نقطه‌اي مسکن پايتخت در شهريورماه 23.8 درصد بود که نسبت به ماه مشابه سال گذشته 9.9 درصد کاهش داشت. يعني خريداران خانه براي خريد يک واحد مسکوني در شهر تهران نسبت به شهريورماه سال گذشته بايد 23.8 درصد بيشتر پرداخت کنند.
تورم نقطه‌اي از ارديبهشت ماه 96 روند صعودي را در پيش گرفت و در ارديبهشت سال 98 به بالاترين رقم خود رسيد اما دوباره روند نزولي را تا شهريور و آبان ماه سال گذشته در پيش گرفت. اما دوباره در مدار نزولي قرار گرفته است.
بررسي جداول آماري نشان مي‌دهد که بيشترين نرخ تورم ساليانه مسکن شهر تهران در سال 98 مربوط به ماه‌هاي تير و مرداد به ترتيب با رقم 90.2 و 90.6 درصد بوده است. اين نرخ در سال 99 در ماه‌هاي نخست روند نزولي را در پيش مي‌گيرد و تا تير ماه به رقم 46.4  درصد هم مي‌رسد اما دوباره بر مدار نزولي قرار مي‌گيرد و در اسفندماه سال گذشته برابر 78.2 درصد بوده است.  نرخ تورم مسکن تهران از ابتداي سال همواره نوسان داشته است و در فروردين ماه 81.5 درصد بود و در مرداد ماه 75.3 درصد مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه