روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۰ سه شنبه ۲۷ مهر - شماره 4000

با اجراي طرح جهش توليد در ديمزارها پيش بيني مي شود؛

افزايش توليد 10 ميليون تني محصولات زراعي

 يک مقام مسئول گفت: افزايش توليد حداقل 10 ميليون تن محصولات زراعي با اجراي طرح پنج ساله جهش توليد در ديمزارهاي کشور مورد انتظار است.
به گزارش وزارت جهاد کشاورزي، رئيس مؤسسه تحقيقات کشاورزي ديم با اعلام اين مطلب گفت: برآورد مي‌کنيم در پايان اين طرح پنج ساله با احتساب حداقل 30 درصد افزايش بهره وري در سطح فعلي و افزايش سطح کشت برخي محصولات جايگزين به افزايش حداقل 10 ميليون تن محصولات غلات، حبوبات، علوفه و دانه‌هاي روغني در اراضي ديم دست يابيم.
خشنود عليزاده پيش بيني کرد تا پايان اين طرح، سطح زير کشت اراضي ديم از حدود 5 ميليون و 600 هزار هکتار فعلي بر اساس آمارنامه رسمي سال 98 به حدود 8.5 ميليون هکتار برسد.
وي با بيان اين که طرح جهش توليد در ديمزارهاي کشور از سال گذشته در شش استان به طور محدود آغاز شده است، اظهار داشت: امسال گام دوم اين طرح با همراهي و پشتيباني ستاد اجرايي فرمان امام (ره) و مشارکت 300 هزار بهره بردار در 15 استان ديم خيز و در سطح 2.6 ميليون هکتار اجرا مي‌شود.
عليزاده با اشاره به اين که در حال حاضر بيش از 3 ميليون هکتار از اراضي ديم به صورت آيش رها مي‌شود، گفت: در اين طرح از فضاي آيش براي کشت جو و محصولات جايگزين که در تناوب با غلات هستند، استفاده مي‌شود.
وي درباره جزئيات طرح جهش توليد در ديمزارهاي کشور شرح داد: ما در قالب اين طرح به دنبال افزايش بهره وري تمام محصولات زراعي ديم و نيز افزايش سطح زيرکشت بعضي از محصولات مانند جو و محصولات جايگزين در تناوب با غلات هستيم.
رئيس مؤسسه تحقيقات کشاورزي ديم افزود: سطح زير کشت گندم در اين طرح افزايش نخواهد داشت، اما بر اساس برنامه ريزي ها، 500 هزار هکتار به سطح فعلي کشت جو با توجه به قابليت‌هاي اين گياه و تحمل آن به خشکي اضافه مي‌شود.
وي سطح فعلي کشت جو در اراضي ديم را حدود 900 هزار هکتار عنوان کرد.
عليزاده ادامه داد: حداقل 3 ميليون هکتار اراضي ديم که تحت آيش بودند به تدريج و ظرف پنج سال زير کشت جو و محصولات جايگزين رفته و عملياتي مي‌شود.
وي معرفي يک الگوي کشت مناسب و قابل اجرا را از اهداف طرح جهش توليد در ديمزارهاي کشور دانست و تصريح کرد: در گذشته اکثر محصولات زيرکشت در اراضي ديم محدود به غلات بود به طوري که در سال 98 حدود 86 درصد سطح کشت اراضي ديم به گندم و جو اختصاص داشت و ادامه اين روند مي‌توانست وضعيت خطرناک و ناپايداري را در اين اراضي ايجاد کند.
عليزاده افزود: براي توليد پايدار در درازمدت، سهم کشت غلات در ديمزارها ظرف پنج سال بايد حدود 60 درصد شود و مابقي اراضي ديم نيز به کشت محصولاتي همچون دانه‌هاي روغني، حبوبات و علوفه اختصاص پيدا کند.
وي خاطر نشان کرد: کشت متوالي غلات موجب طغيان آفات و بيماري‌ها و فرسودگي خاک مي‌شود، زيرا غلات از عمق و عناصر محدودي از خاک استفاده مي‌کند.
رئيس مؤسسه تحقيقات کشاورزي ديم درباره عملکرد اقتصادي توليد در ديمزارها گفت: چنانچه کشاورزان از ارقام زراعي جديد بر اساس بسته‌هاي زراعي و دستورالعمل‌هاي فني مؤسسه تحقيقات کشاورزي ديم استفاده کنند، حتي در شرايط سخت خشکسالي نيز عملکرد کاملاً اقتصادي خواهند داشت.
وي در همين حال پيش بيني کرد در پروژه جهش توليد در ديمزارهاي کشور با بکارگيري توصيه‌هاي فني اين مؤسسه، عملکرد تمام محصولات زراعي حداقل 300 کيلوگرم در هر هکتار افزايش يابد.
عليزاده با اشاره به تدوين 10 دستورالعمل جديد محصولات زراعي ديم از سوي مؤسسه تحقيقات کشاورزي ديم گفت: اين دستورالعمل‌هاي فني در مورد کشت انواع غلات، حبوبات، گياهان علوفه‌اي و دانه‌هاي روغني در مناطق مختلف اقليمي تحت شرايط ديم و همچنين آبياري تکميلي براي ارقام گندم و جو ديم است.
وي اضافه کرد: علاوه بر اين، بروشورهاي ترويجي از دستورالعمل‌ها براي دسترسي آسان و راحت کارشناسان و مروجان، آماده و در اختيار معاونت امور زراعت و سازمان‌هاي جهاد استان‌ها خواهد گرفت.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه