روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۰ سه شنبه ۲۷ مهر - شماره 4000

وزير راه و شهرسازي:

سهم ايران از حمل و نقل جهاني را بايد پس بگيريم

 وزير راه و شهرسازي گفت: عليرغم موقعيت جغرافيايي کشور، سهم اندکي از حمل و نقل در جهان داريم.
رستم قاسمي ديروز در مراسم تکريم و معارفه مديران سابق و جديد شرکت راه آهن جمهوري اسلامي ايران با بيان اينکه اگر حمل و انتقال مناسب نباشد، صادرات و واردات به خوبي انجام نمي‌شود، گفت: حمل و نقل بنياد تحرک اقتصادي کشور است، من به حوزه حمل و نقل به واسطه فعاليتم در قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا به خصوص در زمينه ساخت آزادراه، شبکه ريلي و بنادر از نزديک آشنا هستم.
وي افزود: کشورمان از نظر ژئوپلتيک در منطقه از جايگاه منحصر به فردي برخوردار است که مي‌تواند نقش حمل و نقل را دوچندان کند. اتصال به کشورهاي همسايه، کريدورها و دسترسي به شبکه‌هاي دوردست از طريق ريل لازم است.
وزير راه و شهرسازي گفت: در آغاز راه هستيم و بايد اقدامات جهشي رخ دهد تا سهم خود را از حمل و نقل جهان کسب کنيم. همه ما به ايمن، ارزان و بزرگ مقياس بودن حمل و نقل ريلي واقفيم و در برخي از کشورها سهم حمل ريلي مسافري از 50 درصد عبور کرده است.
قاسمي بيان کرد: اگرچه مشکلات تحريم و بين‌المللي داريم اما من از نزديک زماني که مسئوليت يکي از هايتِک‌ترين صنايع کشور را در اختيار داشتم ديدم که در حدود دو تا سه ماه توانستيم کاري کنيم تمامي شرکت‌هاي خارجي فعال در آن صنعت ايران را ترک کنند چون عامل دسترسي به اين دانش، نيروي انساني است. ما در اين کشور نيروهاي نخبه و مستعد فراواني و شرکت‌هاي دانش بنيان خوبي داريم که بايد به کار گرفته شوند.
وي ادامه داد: من بارها اعلام کرده‌ام راه آهن يا پالايشگاه آهن است، آهن‌ها مهم نيستند، آدم‌ها مهم هستند و اين آهن را مي‌سازند و به حرکت در مي‌آورند.
وزير راه و شهرسازي با تاکيد بر اينکه بايد کريدورهاي مختلف ريلي برقرار شود، بيان کرد: در حال حاضر ميان شبکه راه آهن و بنادر گسست داريم که بايد رفع شود و به چشمه‌هاي بار برسيم.
وي گفت: با ديپلماسي اقتصادي بايد سهم خود را از دنيا در حمل و نقل بگيريم چون در نقطه‌اي هستيم که جايگاه مهمي در حمل و نقل جهاني محسوب مي‌شود. من آينده روشني براي حمل و نقل کشور مي‌بينم.
وزير راه به بکارگيري بخش خصوصي در راه آهن اشاره و اظهار کرد: ما کشور ثروتمندي هستيم اما بسياري از مگاپروژه‌ها با اعتبارات دولتي قابل اجرا نيست و بايد روش‌هايي به کار بگيريم تا از منابع مردم و همچنين سرمايه گذاري خارجي استفاده کنيم، مثلاً در جاهايي که آزادراه مي‌سازيم مي‌توان مجتمع‌هاي گردشگري ايجاد کرد و با در آمد همان‌ها آزادراه ساخت. قاسمي افزود: يا به جاي اينکه مردم در بانک پول خود را سپرده کنند و 25 درصد سود بگيرند طرح‌هايي اجرا شود که آي. آر.آي آن 35 درصد باشد يا اينکه عوائد بازگشت از ساخت آزادراه به جاي اينکه 25 ساله تعيين شود 23 ساله اعلام تا براي مردم جذاب‌تر شود. عقب ماندگي زيادي در حمل و نقل ريلي داريم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه