روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۰ سه شنبه ۲۷ مهر - شماره 4000

دبير اتحاديه توليد و صادرات نساجي:

آمار قاچاق در حوزه پوشاک افزايش پيدا کرده است

 دبير اتحاديه توليد و صادرات نساجي و پوشاک با تأکيد بر اهميت ساماندهي واردات ته‌لنجي و مرزنشيني گفت: رويه ته‌لنجي يکي از روش‎هاي واردات قانوني است که به دليل عدم نظارت کافي به يک روزنه براي قاچاق پوشاک تبديل شده است. سعيد قديري دبير اتحاديه توليد و صادرات نساجي و پوشاک با اشاره به افزايش آمار قاچاق در حوزه پوشاک گفت: علي‌رغم اظهارات مسئولان مبني بر کاهش آمار قاچاق پوشاک، مشاهدات ميداني نشان مي‌دهد که اين پديده شوم از مبادي مختلف نظير ملواني، ته‌لنجي، تعاوني‌هاي مرزنشيني و ساير رويه‌هاي قاچاق کالا افزايش پيدا کرده است. وي افزود: ته‌لنجي يکي از رويه‌هاي واردات قانوني است که به علت عدم نظارت نهاد‌هاي متولي به يک روزنه براي قاچاق پوشاک تبديل شده است به طوري که حجم واردات تحت عنوان ته‌لنجي، معادل کل ظرفيت يک لنج است. دبير اتحاديه توليد و صادرات نساجي و پوشاک با بيان اين‌که واردات ته‌لنجي به شيوه کنوني ضربه بزرگي به صنعت پوشاک خواهد زد، گفت: تنها راه‌حل براي مبارزه با اين پديده، افزايش شفافيت، اجراي ماده 13 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنين راه‌اندازي سامانه شناسه کالا است.
برخورد با عرضه پوشاک قاچاق ادامه يابد
قديري ادامه داد: به نظر مي‌رسد برخورد در سطح عرضه بايد به صورت جدي‌تري ادامه پيدا کند. چرا که کالاي وارد شده به کشور ابتدا در سطح عمده‌فروشي و بعد در سطح خرده‌فروشي عرضه مي‌شود. از طرفي با توجه به الزامي‌بودن شناسه براي فروش پوشاک، هر کالايي که فاقد شناسه باشد، قاچاق محسوب شده و بايد جمع‌آوري شود.
سود واردات به شيوه ته‌لنجي به جيب مافياي قاچاق مي ‎ رود
وي با اشاره به آسيب واردات به شيوه ته‌لنجي و تعاوني‌هاي مرزنشيني، به ساير صنايع نظير لوازم خانگي، قطعات خودرو، دخانيات و ساير کالاها، گفت: متأسفانه عده‌اي با سوء استفاده از سهميه‌هاي مرزنشينان و ملوانان در حال واردات کالا هستند؛ متأسفانه سهم بسيار زيادي از سود اين مبادلات تجاري نيز در جيب مافياي واردات و قاچاقچيان مي‌رود؛ بنابراين به نظر مي‌رسد نظارت بر اين رويه‌ها بايد به صورت سيستماتيک و دقيق‌تر انجام بگيرد. قديري ادامه داد: البته در سامانه جامع تجارت نيز راهکاري براي اين موضوع تدارک ديده شده است و با اين پروتکل‌ها امکان نظارت بر کالا از مبدأ تا رسيدن به دست مصرف‌کننده وجود دارد اما لازمه اين موضوع ثبت و اظهار صحيح کالا‌ها در مبادي ورودي است.
ضرورت سامانه‌محور شدن تمام فرآيند‌هاي تجاري
دبير اتحاديه توليد و صادرات نساجي و پوشاک با بيان اين که فرآيندهاي سنتي بايد از سيستم نظارتي حذف شود، افزود: اگر به طور کلان به واردات در کشور نگاه کنيم، اصلي‌ترين مشکل شفافيت است. تا زماني که شفافيت در ساز و کار تجارت و توليد حاکم نشود، دور زدن تمامي رويه‌ها اعم از ته‌لنجي، کوله‌بري، مسافري و ساير روش‌هاي واردات امکان پذير خواهد بود و تحقق اين مهم نيز در گرو سامانه‌اي شدن تمامي فرآيندهاي نظارتي است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه