روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۰ سه شنبه ۲۷ مهر - شماره 4000

معاون وزير صنعت:

ارتباط ضعيف صنعت و دانشگاه، ضعفي اساسي در مسير توسعه يافتگي است

معاون آموزش، پژوهش و فناوري وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: امروز ارتباط ضعيف بين صنعت و دانشگاه به معضلي اساسي فراروي صنعتي شدن کشور و دست‌يابي به توسعه تبديل شده است.
«برات قباديان» ديروز (دوشنبه) در مراسم افتتاحيه سومين جشنواره ايده‌هاي ارزش‌آفرين معدن و صنايع معدني (اينوماين 3) در دانشگاه تهران افزود: معضل ضعف ارتباط صنعت و دانشگاه از آنجا شروع شد که صنعت با دلارهاي مفت نفتي، فناوري وارد کرد و خود را بي‌نياز از دانشگاه ديد و از طرفي، دانشگاه پول اداره خود را از دولت گرفت و از صنعت روي برگرداند.
وي بيان‌داشت: وجود بيش از 500 هزار صندلي خالي در دانشگاه‌ها، گواه اين موضوع و اميدواري کم جامعه به تربيت نيروي انساني کارآمد از دل دانشگاه‌هاست.
قباديان تصريح‌کرد: اين در حالي است که در جهان، انقلاب‌هاي صنعتي بر بستر دانايي شکل گرفته و پيشرفت‌هاي حاصله از مسير دانشگاه گذشته است.
وي بر لزوم حمايت هرچه بيشتر از استارتاپ‌ها، شتاب‌دهنده‌ها و شرکت‌هاي دانش‌بنيان تاکيد کرد و گفت: دانشگاهيان نبايد تمرکز خود را بر ارائه مقاله بگذارند، در حالي که مي‌توان هم به حل مسائل پرداخت و هم مقاله داد.
معاون آموزش، پژوهش و فناوري وزارت صنعت تاکيد کرد: امروز نمي‌توان همچون گذشته به صورت سنتي کشور را اداره کرد، بلکه سرمايه‌گذراي و تحقيق و توسعه (R&D) مي‌خواهد.
وي با اشاره به استفاده کشورهاي پيشروي معدني از پهپادها در مقوله اکتشاف، يادآور شد: اين در حالي است که در کشورمان همچنان از بالگرد براي تصويربرداري استفاده مي‌شود.
قباديان با بيان اينکه اقتصاد پايدار جهان آينده، اقتصادي دانش‌پايه است، ادامه‌داد: صنعت و دانشگاه بايد براي دستيابي به اقتصاد دانش‌بنيان با هم و در کنار هم حرکت کنند و واحدهاي صنعتي بايد به سراغ نوآوري بروند.
اين مقام مسوول در ادامه با اشاره به عملکرد دانشگاه DHBW در آلمان، آن را دانشگاهي تقاضامحور معرفي کرد که بيش از 9 هزار کمپاني بزرگ جهاني با آن قرارداد دارند و با بيش از 362 هزار دانشجوي بين‌المللي، براي شرکت‌هايي همچون زيمنس، سامسونگ و غيره دانشجو تربيت مي‌کند.
وي اضافه‌کرد: در حالي که دانشگاه‌ها در جهان در حال گذار از نسل 4 (دانشگاه‌هاي مساله محور) به نسل 5 (دانشگاه‌هاي با احساس مسووليت در قبال جهان) در حال گذار هستند، اما دانشگاه‌هاي ما 1 و 2 (کارمندپرور و آموزش محور) باقي‌مانده‌اند؛ بر اين اساس ريل آموزش عالي کشور بايد تغيير کند. قباديان با اشاره به آغاز انقلاب صنعتي چهارم و انقلاب ديجيتالي در جهان از سال 2006 که نمونه‌هايي جزئي از آن در قالب تاکسي‌هاي اينترنتي، رمزارزها و ديجي‌کالا در کشورمان نمود پيدا کرده، هشدار داد: اگر در اين زمينه دير بجنبيم حتي با وجود داشتن منابع و مواهب طبيعي و خدادادي زياد، حتما زمين مي‌خوريم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه