روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۰ يکشنبه ۳ مرداد - شماره 3945

راه‌اندازي بورس زمين و مسکن در دولت دوازدهم

  شناسايي و کاهش بروز مصاديق فساد با راه‌اندازي سامانه ملي املاک و اسکان و توسعه دولت الکترونيک، راه‌اندازي بورس زمين و مسکن و تسهيل در صدور مجوزهاي کسب و کار بخشي از اقدامات شاخص وزارت راه و شهرسازي در بخش مسکن در دولت دوازدهم است.
به گزارش وزارت راه و شهرسازي، با انتصاب محمد اسلامي به سمت وزير راه و شهرسازي در سال 97 مجموعه اقدامات زيادي در حوزه مسکن انجام شد که بخشي از آنها در حوزه برنامه ريزي و سياستگذاري براي توليد مستمر مسکن بود و بخشي ديگري نيز در زمينه سياستگذاري و شناسايي و کاهش بروز مصاديق فساد که در توسعه دولت الکترونيک عملياتي و اجرايي شد.
سامانه ملي املاک و اسکان کشور در سال 1397، راه‌اندازي شد که البته مقدمات راه‌اندازي آن از ابتداي دولت تدبير و اميد در دستور کار بود. سامانه ملي املاک و اسکان بر اساس ماده 168 قانون ماليات‌هاي مستقيم توسط وزارتخانه راه و شهرسازي در دوران اسلامي راه‌اندازي شد. اين پايگاه اطلاعاتي علاوه بر شناسايي خانه‌هاي خالي مي‌تواند با تکنيک‌هاي داده‌کاوي و شناسايي داده‌ها از مالکيت افراد و استعلام محل اقامت اشخاص، نقش موثري در کنترل و نظارت در حوزه املاک و اسکان به منظور کاهش زمينه‌هاي فساد داشته باشد.
تسهيل در صدور مجوزهاي کسب‌وکار
وزارت راه و شهرسازي همچنين براي اجراي مواد يک و 7 قانون اجراي سياست‌هاي کلي اصل 44 قانون اساسي در زمينه لغو مجوزهاي دست و پاگير و تسريع در صدور مجوزهاي ضروري در 3 سال گذشته فعاليت‌هاي فراواني را انجام داد. شناسايي و تهيه شناسنامه براي تعداد 102 مجوز در مجموعه وزارت راه و شهرسازي و سازمان‌هاي تابعه، حذف 20 مجوز در راستاي لغو مجوزهاي دست و پاگير و کاهش تعداد مجوزها به 82 مجوز، ثبت اطلاعات شناسنامه‌اي 82 مجوز کسب و کار در سامانه https://g4b.ir/ درگاه کسب و کار کشور و تعامل اخذ تاييديه از هيات مقررات زدايي مستقر در وزارت امور اقتصادي و دارايي، پيگيري به منظور الکتريکي کردن مجوزهاي کسب و کار در سطح ستاد و شرکت هاي و سازمان‌هاي تابعه بخشي از فعاليت هاي وزارتخانه در زمينه تسهيل در صدور مجوزهاي کسب و کار در دوران وزارت محمد اسلامي است.
در اين زمينه در معاونت مسکن و ساختمان، مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي و شرکت بازآفريني شهري ايران تمام مجوزها به شکل الکترونيکي و تلفيقي صادر شده  است.
راه‌اندازي بورس زمين و مسکن
با انتصاب محمد اسلامي به عنوان وزير راه و شهرسازي، تحولاتي در بخش سرمايه‌گذاري و تامين مالي در پروژه‌هاي وزارت راه و شهرسازي در بخش مسکن ايجاد شد. راه‌اندازي بورس زمين و مسکن در شرکت بورس کالاي ايران با هدف واگذاري املاک و اراضي در اختيار وزارتخانه در يک بستر شفاف و عادلانه بخشي از آن فعاليت‌هاست.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه