روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۰ يکشنبه ۳ مرداد - شماره 3945

در بهار امسال 365 ميليون دلار کالا به افغانستان صادر شد

رشد 8 درصدي صادرات به افغانستان

  رايزن سابق بازرگاني ايران در افغانستان با اشاره به رشد 8 درصدي صادرات ايران به افغانستان گفت: در 3 ماهه ابتداي امسال 365 ميليون دلار کالا به افغانستان صادر شد.
رشد 8 درصدي صادرات به افغانستان/ در بهار امسال 365 ميليون دلار کالا به افغانستان صادر شد
محمد مهدي جوانمرد قصاب در گفت وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس در مورد وضعيت تجارت ايران و افغانستان، گفت: کشور افغانستان در سال 99 در بين کشورهاي همسايه ايران چهارمين و در بين کل کشورهاي طرف تجاري ايران پنجمين  بازار صادراتي ايران بود.  رايزن سابق بازرگاني ايران در افغانستان افزود: حدود 30 تا 35 درصد بازار افغانستان در اختيار ايران است.
وي افزود: در سه ماهه  ابتداي سال 1400 ميزان صادرات ايران به افغانستان از نظر ارزشي 365 ميليون دلار بوده است که اين رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته 8 درصد رشد داشته است.
جوانمرد قصاب بيان داشت: ميزان واردات ايران از افغانستان از نظر وزني در سه ماه ابتداي امسال 1.4 ميليون تن بوده که اين رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته 493 درصد رشد داشته است.
وي بيان داشت: ميله هاي آهني و فولادي، برخي محصولات کشاورزي مانند سيب درختي و سيب زميني، برخي محصولات صنايع غذايي و همچنين کف پوش ها از جمله اقلام صادراتي ايران به افغانستان در سه ماهه اول سال جاري بوده است.
جوانمرد قصاب بيان داشت: اقلام وارداتي ايران از افغانستان نيز سنگ هاي ساختماني، برخي ازمحصولات کشاورزي و همچنين کنجد بوده است.
رايزن سابق بازرگاني ايران در افغانستان گفت: ارزش کالاهاي صادراتي ايران به افغانستان در سال گذشته 2 ميليارد و 306 ميليون دلار و ارزش کالاهاي وارداتي از افغانستان به ايران در سال 99 در مجموع 4 ميليون دلار بوده است.
وي بيان داشت: ايران آمادگي کامل براي واردات کالاهاي مورد نياز از کشور افغانستان را دارد و در سال گذشته نيز تسهيلات خوبي براي واردات کالا از افغانستان در اختيار شرکت ها قرار داديم.
جوانمرد قصاب در مورد پيش بيني از وضعيت تجارت با اين کشور تا پايان سال جاري اظهار داشت: با توجه به مسائل اخير پيش آمده در افغانستان و تسلط طالبان بر برخي از مناطق اين کشور پيش بيني مي شود که صادرات ايران در بخش صنايع مصرفي در سال جاري به افغانستان رشد داشته باشد اما احتمالا صادرات ايران به اين کشور در بخش خدمات فني و مهندسي ممکن است در مدت کوتاهي دچار رکود شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه