روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۰ يکشنبه ۳ مرداد - شماره 3945

هدف‌گذاري براي بومي‌سازي يک ميليارد دلاري در بخش معدن و صنايع معدني

  در سال جاري نزديک به يک ميليارد دلار صرفه‌جويي ارزي ناشي از بومي‌سازي و توسعه توان ساخت داخل در بخش معدن و صنايع معدني اجرايي خواهد شد.
به اعتقاد کارشناسان با توجه به وضعيتي که کشور در تامين ارز مورد نياز براي صنايع دارد، به‌طور قطع بدون بومي‌سازي، رسيدن به افق چشم انداز 1404 دور از دسترس خواهد بود.
در همين پيوند، ايميدرو از ابتداي پارسال سياست بومي‌سازي و توسعه ساخت داخل را بر مبناي اهداف کلان وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ کرد و بر اساس آن عملکرد شرکت‌هاي زيرمجموعه را دريافت و پايش مي‌کند. شرکت‌هاي معدني و صنعتي گل گهر، فولاد خوزستان، فولاد مبارکه، ملي صنايع مس ايران، ذوب آهن، فولاد هرمزگان، معدني و صنعتي چادرملو، فولاد خراسان و آلوميناي ايران در اين مدت به ترتيب با تامين قطعات و تجهيزات مورد نياز از سازندگان داخلي، علاوه بر حمايت از توليدکنندگان کشورمان، به اجراي برنامه بومي‌سازي پرداخته اند. طبق برنامه‌ريزي انجام شده، امسال بومي‌سازي بيش از 500 ميليون دلاري قطعه و فرآيند توليد انجام خواهد شد و با احتساب بومي‌سازي‌هايي که در طرح‌هاي توسعه‌اي انجام مي‌شود، در سال جاري نزديک به يک ميليارد دلار صرفه‌جويي ارزي ناشي از بومي‌سازي و توسعه توان ساخت داخل خواهيم داشت. اين در حالي است که پارسال نيز بيش از 617 ميليون دلار صرفه‌جويي ارزي از محل اجراي سياست‌هاي بومي‌سازي توسط شرکت‌هاي بزرگ ايجاد شد.
ارزآوري
يکي از اثرات سرمايه‌گذاري و توسعه بخش معدن و صنايع معدني ايجاد زمينه‌اي براي ارزآوري و در عين حال جلوگيري از خروج ارز از کشور و تحقق اقتصاد مقاومتي بوده است.
پارسال با وجود تشديد تحريم‌ها، اين حوزه هفت ميليارد و 200 ميليون دلار ارزآوري حاصل از صادرات براي کشور به دنبال داشت. اين در حالي است که سال پيش از آن اين حوزه توانسته بود نزديک به 10 ميليارد دلار ارزآوري براي کشور داشته باشد.
اين امر علاوه بر ورود ارز به کشور، کاهش وابستگي به درآمدهاي نفتي را نيز در پي داشته است و انتظار مي‌رود امسال نيز شاهد افزايش ارزآوري اين بخش از اقتصاد براي کشور باشيم.
امروز افزون بر 60 ميليارد تن ذخيره معدني در سطح کشور شناسايي شده که از اين رقم حدود 37 ميليارد تن ذخيره قطعي و بقيه احتمالي است. شمار مواد معدني اکتشافي در کشور 68 ماده است که سهم مصالح ساختماني نسبت به فلزي غالب است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه