روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۳ تير - شماره 3939

مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي:

طرح بهسازي ناوگان سنتي انجام مي‌شود

 مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي کشور گفت: اين سازمان متولي طرح بهسازي ناوگان سنتي است تا ناوگان تجارت منطقه‌اي کشور در زمينه صادرات و واردات نقش آفريني مناسب‌تري داشته باشند.
محمد راستاد ديروز در بررسي روند فعاليت‌هاي بندر گناوه اظهار کرد: استان بوشهر از نظر فعاليت‌هاي حمل و نقل دريايي و تجارت دريايي يکي از استان‌هاي مهم ساحلي با دارا بودن بنادر کوچک و بزرگ کشور محسوب مي‌شود.
وي با اشاره به اينکه بندر گناوه از نظر فعاليت ناوگان سنتي در نوع خود بزرگترين محسوب مي‌شود، افزود: سازمان بنادر و دريانوردي براي اين که فعاليت‌ها را در اين بندر ساماندهي کند به تازگي طرح جامع توسعه بندر گناوه را در يک افق 15 ساله مصوب کرده است.
مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي ادامه داد: هدف عمده از اين طرح اين است که زمينه ناوگان تجاري بزرگ تر با قابليت بهتر فراهم شود.
راستاد تصريح کرد: اين اين امر مستلزم آن است که از فضاي محدود خور خارج و در بيرون خور، حوضچه آرامش اسکله و پس‌کرانه براي شناورها بزرگتري که مي توانند اينجا تردد کنند فراهم کنيم. مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي عنوان کرد: در فاز اول اين ترکيب 5 ساله است زيرساخت‌هاي اصلي شامل موج‌شکن و دايک حفاظتي ايجاد و به مرور پسکرانه ها و تاسيسات روبنايي ايجاد مي‌شود. راستاد اضافه کرد: انتظار مي‌رود با توجه به جايگاه گناوه در تجارت دريايي جنوب کشور با ايجاد زيرساخت‌هاي جديد، توسعه بندر در خارج از خور و فراهم کردن زمينه تردد کشتي‌هاي منطقه اي، شاهد تحول جدي در زمينه ايجاد اشتغال و رونق اقتصادي در اين بندر خواهيم بود. وي با اشاره به طرح‌هايي که اين سازمان در بندرهاي شمالي استان بوشهر يعني، خارگ، ريگ گناوه و ديلم دارد، گفت: در اين بندرها طرح‌هايي براي نوسازي و بهسازي زيربناها و روبناها داريم که بر اساس بازديدي که تا کنون داشتيم روند اجراي طرح‌ها خوب و مثبت است. طرح‌هاي جديدي هم براي اين بندرها داريم که در دست مطالعه هستند.
مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي با اشاره به نامناسب بودن زيرساخت‌هاي بندري در ريگ، يادآور شد: تا کنون هيچ ساماندهي در اين بندر صورت نگرفته، اما براي بهبود اين شرايط طرح جامع توسعه بندر ريگ هم تصويب شده تا معضل ناوگان تجاري براي تردد و وابستگي آن‌ها به جزر و مد، و رسوب‌گذاري خور برطرف شود و بدون محدوديت شناورهاي تجاري تردد کنند. راستاد خاطرنشان کرد: طرح جامع بندر ريگ هم در افقي 15 ساله طراحي شده است که اولويت با ساخت حوضچه آرامش و فضا براي تردد شناورها است. وي با اشاره به اينکه طرح جامع توسعه بندر ديلم نيز هفته آينده در هيات عامل اين سازمان به تصويب مي‌رسد، بيان کرد: اولويت در اين طرح نيز با خروج از خور و محدوديت هايش براي پذيرش شناورهاي بزرگ‌تر از ناوگان سنتي است. مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي ادامه داد: سازمان بنادر و دريانوردي متولي طرح بهسازي ناوگان سنتي است تا ناوگان تجارت منطقه‌اي کشور در زمينه صادرات و واردات نقش آفريني مناسب تري داشته باشند. اين کار را از طريق اعطاي تسهيلات از وجوه اداره شده و توليد داخل محقق مي‌کنيم. راستاد اظهار کرد: صنايع دريايي داخلي شناورهايي طراحي کرده‌اند که به مرور براساس سن ناوگان اولويت بندي مي‌شود که کدام شناورها مي‌توانند در اولويت جايگزيني قرار گيرند.
وي بيان کرد: بنابراين افقي که براي توسعه بنادر تجاري کشور به ويژه بندرهاي استان بوشهر در حوزه ناوگان منطقه‌اي ترسيم شده است اين است که هم زيرساخت‌ها را به روز رساني کنيم و توسعه دهيم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه