روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۳ تير - شماره 3939

آنچه از کرمان به اوراسيايي‌ها معرفي شد

 استان کرمان در نخستين نمايشگاه اختصاصي اوراسيا در تهران حضور فعالي داشت و متوليان سعي کردند ظرفيت هاي توليد و قابل سرمايه گذاري را به مخاطبان اين نمايشگاه معرفي کنند.
اتحاديه اوراسيا متشکل از پنج کشور روسيه، قزاقستان، ارمنستان، قرقيزستان و بلاروس است و نمايشگاه نخست اين اتحاديه نيز که از 18 تا 21 تيرماه جاري داير بود فرصت ها و ظرفيت هاي اقتصادي و گردشگري کشورمان را براي ساير اعضاي اتحاديه به نمايش گذاشت. روز پاياني اين نمايشگاه با بازديد استاندار کرمان از اين رويداد بزرگ و مهم همراه بود؛ علي زيني وند در جريان بازديد از اين نمايشگاه و ظرفيت هاي معرفي شده استان در اين رويداد پاي صحبت توليدکنندگان و بازرگانان استان نيز نشست و از نزديک درباره مسائل پيش روي فعاليت هايشان با آنان گفت و گو کرد.
براساس گزارش پايگاه اطلاع رساني استانداري کرمان، زيني وند در جريان بازديد از نمايشگاه و ديدار با بازرگانان استان در اين نمايشگاه بر نقش محوري شرکت هاي دانش بنيان و شرکت هاي کوچک و متوسط (SME)ها تاکيد و بيان کرد: در اين زمينه از هيچ کوششي براي رفع موانع فعاليت اين شرکت ها دريغ نخواهيم کرد.
استاندار کرمان که به همراه محمدمهدي زاهدي نماينده مردم کرمان و راور در مجلس و ذبيح الله اعظمي نماينده جيرفت و عنبرآباد در مجلس از اين نمايشگاه بازديد کرد، ضمن شنيدن درد دل فعالان اقتصادي استان به آنان اطمينان داد مسايل‌شان را بسرعت بررسي و دستور قانوني متناسب را صادر کند. زيني وند همچنين از استقبال فعالان اقتصادي کرمان براي حضور در اين نمايشگاه اظهاررضايت کرد.
کدام بخش ها شرکت کردند؟
شرکت در اين نمايشگاه با محوريت و همراهي اتاق بازرگاني کرمان و نيز اتاق جنوب استان انجام شد و اين اتاق ها سعي کردند ضمن معرفي توليدات قابل صادرات استان، فرصت هاي بکر و مناسب استان در حوزه هاي اقتصادي و گردشگري را نيز در معرض ديد بگذارند. شرکت ها و توليدکنندگان مختلف از جمله در حوزه هاي معدني و کشاورزي مانند پسته، خرما و کشت گلخانه اي، صنايع دستي، سنگ، صنايع بسته بندي و سردخانه خرما و نيز فرش دستباف در اين نمايشگاه شرکت کردند.
صادرات با تعرفه هاي ترجيحي
رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي کرمان در اين زمينه گفت: با توجه به امضاي تفاهم نامه بين ايران و کشورهاي عضو اتحاديه اوراسيا ايران مي تواند توليدات و محصولات خود را با تعرفه هاي ترجيحي به کشورهاي عضو اين اتحاديه شامل روسيه، بلاروس، ارمنستان، قرقيزستان و قزاقستان صادر کند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني اتاق کرمان، سيدمهدي طبيب زاده افزود: در اين نمايشگاه سعي شده براي معرفي بيشتر کرمان، گوشه اي از توانمندي هاي استان عرضه تا به توليدکنندگان در زمينه اطلاع از بازارهاي مختلف و آمادگي براي رقابت در اين بازارها کمک شود.
کيفيت حضور جنوب استان
جنوب استان کرمان که با توليد سالانه بيش از پنج ميليون تن انواع محصولات کشاورزي به عنوان يکي از قطب هاي مهم کشاورزي کشور محسوب مي شود نيز تلاش داشت که حضوري فعال در اين نمايشگاه داشته باشد.
اهميت استفاده از ظرفيت وارداتي کشورهايي همچون کشورهاي عضو اتحاديه اوراسيا زماني بهتر مشخص مي شود که جنوب استان به عنوان قطب مهم کشاورزي کشور هرسال در فصل برداشت با افت قيمت و نبود بازار فروش محصول مواجه است؛ لذا حضور در نمايشگاه هايي همچون اوراسيا فرصت خوبي براي تبادل اطلاعات و يافتن بازارهاي جديد بخش کشاورزي به شمار مي رود.
اتاق بازرگاني، سازمان جهاد کشاورزي، سازمان صنعت، معدن و تجارت، انجمن گلخانه داران، سردخانه داران و صنايع غذايي منطقه جنوب کرمان نيز با حضور در نمايشگاه بين المللي اختصاصي اورآسيا زمينه معرفي ظرفيت هاي منطقه را فراهم کرد.
معرفي در سه غرفه
مدير اجرايي اتاق بازرگاني جنوب کرمان از معرفي ظرفيت هاي کشاورزي، معدني و گردشگري اين منطقه در سه غرفه نمايشگاه اختصاصي اوراسيا خبر داد.
علي محبان اظهار داشت: سه انجمن فعال بخش کشاورزي جنوب کرمان در اين نمايشگاه حضور پيدا کردند و ظرفيت هاي منطقه را به نمايش گذاشتند.
وي بازار اوراسيا را فرصتي مهم براي بازار فروش محصولات کشاورزي منطقه جنوب کرمان برشمرد و گفت: ويژگي تازه خوري محصولات کشاورزي جنوب کرمان در بازاريابي محصولات کشاورزي بويژه در منطقه اوراسيا بسيار مهم است.
مدير اجرايي اتاق بازرگاني جنوب کرمان توليد محصولات خارج از فصل(طرح استمرار) را مهمترين ظرفيت کشاورزي منطقه جنوب کرمان برشمرد و گفت: در حالي کشاورزان جنوب کرمان در حال برداشت محصولات طرح استمرار هستند که در بيشتر نقاط دنيا بويژه منطقه اوراسيا يخبندان است. وي ادامه داد: اين ظرفيت سبب منحصربه فرد شدن ظرفيت کشاورزي منطقه جنوب کرمان شده است.
بازاريابي مهمترين ضعف
محبان مهمترين ضعف بخش کشاورزي جنوب کرمان را بازاريابي و بخش فروش عنوان کرد و گفت: بخش خصوصي براي معرفي ظرفيت هاي منطقه مشارکت کنند تا شاهد رونق بخش کشاورزي باشيم. مديرعامل شرکت کشت و صنعت جيرفت نيز از مذاکرات با بازرگانان کشورهاي عضو اوراسيا خبر داد و گفت: رايزني با تاجران روسيه، تاجيکستان و ارمنستان صورت گرفت. عبدالرضا موسوي افزود: در اين نشست ها تبادل اطلاعات، معرفي ظرفيت هاي کشاورزي منطقه جنوب کرمان و نظرات کارشناسي در همکاري هاي متقابل انجام پذيرفت. وي ادامه داد: اميدواريم با حضور کارشناسان بخش کشاورزي و صنايع مرتبط کشورهاي خارجي در منطقه تجربيات جديدي را به کشاورزان جنوب استان کرمان منتقل کنيم.
معرفي 20 رقم خرماي جنوب کرمان
رئيس سازمان جهاد کشاورزي جنوب کرمان نيز از معرفي و نمايش 20 رقم خرماي تجاري منطقه و برخي از ارقام مرکبات در نمايشگاه بين المللي اوراسيا خبر داد.
سعيد برخوري افزود: ساير ظرفيت هاي کشاورزي در قالب کتابچه و بروشور به سه زبان عربي، انگليسي و روسي و همچنين پخش کليپ تهيه و در معرض ديد بازديدکنندگان قرار گرفت.
معرفي اولين برند غذايي جنوب کرمان
معاون امور صنايع سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان نيز از معرفي برند صنايع غذايي جنوب کرمان در قالب توليد رب گوجه در اين نمايشگاه خبر داد.
حسين سيدي افزود: خط توليد صنعتي اين برند توليدي توان توليد 10هزار قوطي رب گوجه فرنگي در فاز اول را دارد. وي اظهاراميدواري کرد که با بازاريابي محصولات کشاورزي ديگر شاهد دپو و معدوم سازي برخي محصولات کشاورزي بويژه پياز، گوجه و سيب زميني در اين منطقه نباشيم. حضور در نمايشگاه هاي اقتصادي بين المللي از اهميت بسياري برخوردار است و ضرورت دارد اما ادامه يافتن رايزني ها براي بازيابي و افزايش امکان صادرات از يک سو و مهمتر از آن، آشنايي با شيوه هاي استاندارد جهاني کاشت، داشت و برداشت محصول و در نهايت بسته بندي و عرضه بسيار مناسب در جلب بازارهاي جديد موثر است که انتظار مي رود همه اين فرآيندها از سوي متوليان در استان با بهره گيري از دانش و تجربه روز دنيا و کشور انجام گيرد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه