روزنامه کائنات
7

شهرستان

۱۴۰۳ يکشنبه ۲۸ مرداد - شماره 4657

واردات کروکودیل ملایر چشم انتظار محیط زیست


 پرورش کروکودیل به عنوان یکی از مزیت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه شیلات به عنوان یکی از کسب و کارهای نوظهور و یکی از نوپا و جوان‌ترین مشاغلی است که با توجه به مشتریان خاص خود در دنیا، ارزآوری بسیاری را می‌تواند برای هر کشور به همراه داشته باشد.
امروزه پرورش این غول عظیم‌الجثه با کاربردهای بی‌نظیرش در زمینه‌های پزشکی، صنعتی و گردشگری، توجه بسیاری از تولیدکنندگان بخش خصوصی را به خود جلب کرده است.
این کسب و کار جذاب و در عین حال شاید ترسناک و پر ریسک در سال ۱۳۸۵ در کشور ایران نیز آغاز شد که در همین رابطه در استان همدان نیز هم اکنون مزرعه پرورش کروکودیل شهرستان ملایر به عنوان تنها مزرعه کروکودیل استان همدان بوده که علاوه بر تولید، فرصتی برای گردشگری و اشتغال ایجاد کرده است.
در حال حاضر یکی از چالش‌های مهم این مزرعه افزایش و تعداد ظرفیت این واحد بوده که با توجه به محدودیت‌های سازمان محیط‌زیست در حال حاضر امکان واردات سری جدید کروکودیل برای این واحد وجود نداشته و محیط زیست هنوز پاسخ درستی برای افزایش تعداد کروکودیل‌های این مزرعه نداده است.
افزایش ظرفیت مزرعه کروکودیل ملایر با مساعدت محیط زیست تا ۶۰۰ سر امکان پذیر است
مدیر شیلات امور آبزیان استان همدان گفت: در صورت مساعدت محیط زیست با واردات کروکودیل از خارج از کشور و تکثیر از طریق مولدین موجود امکان افزایش ظرفیت مزرعه کروکودیل ملایر تا ۶۰۰ سر وجود خواهد داشت که در همین رابطه این مزرعه پیگیر افزایش تعداد کروکودیل‌های خود و واردات جدید است.
احمد بختیاری اظهار کرد: در استان همدان در صورت عدم سختگیری‌های برخی دستگاه‌ها از جمله محیط زیست در حال حاضر  متقاضیانی برای دریافت مجوز  راه اندازی مزرعه پرورش کروکودیل وجود دارد که این امر می‌تواند از نقش موثری در توسعه و گسترش این رشته کاری پرجاذبه در استان برخوردار باشد.
وی تصریح کرد: پرورش کروکودیل اشتغالزایی مناسبی داشته و از رشته‌هایی است که ارزآوری بسیار عالی و خوبی دارد و با حداقل آب و تاسیسات می‌توان کار تولید را شروع کرد.
بختیاری با اشاره به اینکه اولین مزرعه کروکودیل مربوط به استان هرمزگان بوده که فعالیت خود را با ۳۵ سر کروکودیل وارداتی در سطح کشور آغاز می‌کند، خاطرنشان کرد: پس از هرمزگان در استان همدان نیز در شهرستان ملایر روستای جوراب دومین مزرعه پرورش کروکودیل در مرحله اول با خرید و ورود ۵۳ سر در سال ۹۷ در زمینی به مساحت ۴۰۰۰ متر مربع با سرمایه‌گذاری شش میلیارد تومان توسط سرمایه گذار بخش خصوصی راه اندازی شد.
وی مجوز این مزرعه را ۶۰۰ سر برشمرد و ادامه داد: به دلایلی از جمله عدم آشنایی با نحوه جابجایی پرورش و سرمای زیاد استان همدان و نداشتن تخصص در کار در رابطه با این گونه جانوری در سال‌های نخست این مزرعه دارای تعدادی تلفات کروکودیل بود اما خوشبختانه در سه سال اخیر دیگر تلفاتی نداشته است.
بختیاری با اشاره به اینکه کروکودیل‌های این مزرعه، از نوع کروکودیل پروسوس موسوم به کروکودیل آب شور به عنوان بهترین گونه کروکودیل پرورشی است، بیان کرد: در حال حاضر از ۳۵ سر کروکودیل این مزرعه ۱۵ سر آن باقی مانده که از ۳۰ سانتی‌متر در بدو ورود به بیش از  سه متر رسیده‌اند و در مرحله تخم گذاری و تکثیر هستند و در حال حاضر این مزرعه در زمینه مولد و تکثیر کروکودیل فعالیت دارد و به صورت تفریحی نیز با جذب گردشگر همراه است.
وی با بیان اینکه دوره رشد کروکودیل از زمان خروج از تخم تا عرضه به بازار سه سال طول می‌کشد و در سن تقریباً هشت تا ۱۰ سالگی بالغ و آماده تخم‌گذاری و تکثیر می‌شوند، افزود: در حال حاضر این مزرعه به عنوان تنها مزرعه پرورش کروکودیل استان همدان چندین بار تقاضای واردات و خرید بچه کروکودیل از خارج از کشور را برای فعال کردن کامل ظرفیت مزرعه تا  ۶۰۰ سر را ارائه داده که محیط زیست تاکنون پاسخ مناسبی در این رابطه نداده و مجوز واردات کروکودیل این مزرعه در حوزه محیط زیست دارای مشکل است.
بختیاری با بیان اینکه به دلیل عدم پاسخ محیط زیست برای تکمیل ظرفیت مزرعه، این مزرعه فعلاً با ۱۵سر کروکودیل در حال فعالیت است، یادآور شد: در صورت رفع مشکل و مساعدت محیط زیست برای واردات کروکودیل از خارج از کشور و تکثیر از طریق مولدین موجود امکان افزایش و تکمیل ظرفیت این مزرعه تا ۶۰۰ سر وجود خواهد داشت.
وی با بیان اینکه این مزرعه برای هفت نفر به صورت ثابت اشتغال ایجاد کرده است، افزود: تعداد افراد شاغل در این مزرعه در فصل کار به ۴۰ نفر هم می رسد.
وی تصریح کرد: پرورش کروکودیل بسیار کاربردی است چرا که هیچ یک از اجزای این گونه جانوری دور ریز ندارد برای همین به منظور پرورش این گونه حرام گوشت دوزیست با اخذ نظر مقام معظم رهبری در سال  ۱۳۸۵پرورش آن در ایران آغاز شده است.
وی با بیان اینکه همه اجزای کروکودیل قابل استفاده بوده و دورریز ندارد، گفت: خون کروکودیل دارای آنزیمی به نام «کروکودیلین» بوده که آنتی بیوتیکی بسیار قوی است و خواص درمانی دارد ضمن اینکه از استخوان و دندان‌های این گونه جانوری در صنایع دستی و تزئینی استفاده شده و یا به پودر استخوان تبدیل و در درمان بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
بختیاری خاطرنشان کرد: گوشت کروکودیل در بعضی کشورها مصرف خوراکی دارد و یا تبدیل به پودر گوشت شده و در درمان آسم، رماتیسم، دردهای عضلانی ...استفاده می‌شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه