روزنامه کائنات
7

شهرستان

۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۷ مرداد - شماره 4650

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران خبر داد:

آغاز واکسیناسیون پنوموکوک در مازندران


 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران از آغاز تزریق واکسن «پنوموکوک» در این استان خبرداد.
رضا صفری عربی افزود: واکسن پنوموکوک در خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های سلامت سراسر استان در کنار سایر واکسن‌ها برای شیرخواران تزریق می‌شود.
وی ادامه داد: واکسن های روتاویروس و پنوموکوک ۲ مورد از واکسنهایی هستند که از بیماری های شایع در کودکان پیشگیری می کنند. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران اضافه کرد: پنومونی پنوموکوکی یکی از عوامل اصلی مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال در سراسر جهان است که با تزریق این واکسن می توان از بروز بسیاری از بیماریهای جدی و بستری شدن کودکان در بیمارستان جلوگیری کرد.
وی گفت: واکسیناسیون یکی از موثرترین روشها برای پیشگیری از بیماریهای واگیردار است با واکسیناسیون می توان از ابتلای کودکان به بیماریهای خطرناک جلوگیری کرده و سلامت جامعه را بهبود بخشید. صفری عربی ادامه داد: واکسیناسیون موجب کاهش مصرف آنتی بیوتیکهای وسیع الطیف در مراکز درمانی استان و کشور می شود و همچنین آموزش های لازم برای ادغام این واکسن در سیستم های بهداشتی به همراه دستورالعمل در دستور کار قرار گرفته و به همه شبکه های بهداشتی ارائه شده است.
وی گفت: میکروب پنوموکوک باعث بیماریهایی مانند سینوزیت، مننژیت، عفونت گوش میانی، پنومونی (سینه پهلو یا ذات الریه) و عفونت خون خون می شود موجب بستری شدن کودک و ا یجاد عوارض در کودک و یا مرگ کودک می شود.
به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران تزریق واکسن پنوموکوک برای کودکان ۲ ماهه شروع و در ۲ ماهگی، ۴ ماهگی و ۱۲ ماهگی به نوزادان تزریق می شود تا کودکان زیر یکسال در استان از مزایای واکسن پنوموکوک بهره مند شوند. وی در خصوص میزان جمعیتی که سالانه زیر پوشش این واکسیناسیون قرار می گیرند گفت که سالانه ۲۰ تا ۲۱ هزار نوزارد در مازندران متولد می شود که مشمول این واکسیناسیون می باشند.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه