روزنامه کائنات
7

شهرستان

۱۴۰۲ دوشنبه ۲۵ ارديبهشت - شماره 4360

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان خبر داد:

تشکیل نخستین انجمن دوست‌داران میراث فرهنگی در مازندران

  مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی مازندران گفت: برای نخستین‌بار انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری استان در جهت پیگیری اهداف این سازمان تشکیل می‌شود.
 صادق برزگر به مناسبت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی در جمع خبرنگاران،اظهار کرد: براساس برنامه‌ریزی انجام شده از ۲۳ تا سوم خردادماه در طی ۱۰ روز بیش از ۳۰ برنامه تدارک دیده شده است. وی گفت: هدف برگزاری هفته میراث فرهنگی در سطح ملی و منطقه‌ای افزایش دانش و سواد میراثی در سطح جامعه باشیم و با استفاده از خرد جمعی قابلیت‌های میراثی را معرفی کرده و افکار عمومی را نیز با همکاری اصحاب رسانه با خودمان همراه کنیم. مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی مازندران، یادآور شد: در سطح استان قابلیت‌های میراثی زیادی وجود دارد که در خود استان شناخت کافی وجود ندارد با توجه به گردشگرپذیر بودن مازندران نیاز داریم که این جاذبه‌ها و قابلیت‌های تاریخی را به مسافران و گردشگران معرفی کنیم.
وی با اعلام اینکه بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ اثر میراثی در استان وجود دارد،گفت: در سطح مازندران ۲۹ موزه فعال هستند که هشت موزه تحت پوشش میراث هستند و همچنین ۱۳ موزه در استان در اختیار بخش خصوصی قرار دارد و اداره کل آمادگی دارد. برزگر خاطر نشان کرد: در موزه‌های مازندران بیش از ۱۸ هزار اثر تاریخی نگهداری می‌شود در حوزه بافت و حریم تاریخی ۶ شهر ساری، بابل، آمل، بابلسر، قائمشهر و آلاشت در این لیست قرار دارند.
وی اضافه کرد: سه بنای تاریخی مازندران در لیست ثبت جهانی قرار دارند که عباس‌آباد بهشهر، راه‌آهن شمال و جنگل هیرکانی را شامل می‌شود که پرونده عباس‌آباد به اتمام رسیده و پیگیری برای ثبت جهانی جنگل هیرکانی و راه‌آهن شمال در دستور کار قرار دارد همچنین  در سال ۱۴۰۲ برنامه داریم که ۶۰ اثر استان ثبت ملی شود.
مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی مازندران با اعلام اینکه  ۶۰ بنای میراثی در استان مرمت شده است،گفت: در سال جاری هم ۳۴ بنا قرار است که باید مرمت شود.
وی گفت: برای معرفی قابلیت‌های میراثی در مازندران برای نخستین‌بار برنامه داریم که  نخستین انجمن میراث فرهنگی را در استان شکل دهیم.
برزگر در ارتباط با اقدامات انجام شده برای کاهش بروکراسی اداری در میراث فرهنگی،بیان کرد: زمان پاسخ به استعلامات را در مجموعه میراث استان کاهش دادیم اما پرونده‌ای مربوط به یک سرمایه‌گذار حوزه میراث فرهنگی هفت ماه در یک اداره‌ای بدون پاسخ مانده است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه