روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۵ خرداد - شماره 4149

اوقات فراغت غیر مجازی

 بهادر توسلی نیا پس از گذراندن اوقات تحصیلی و مطالعه مستمر و بی وقفه و فشار ذهنی و روانی ناشی از گذراندن آزمون ها و امتحانات اوقات تابستان فرا می رسند تعطیلات تابستانی در تأمین بخشی از نیازهای جسمی و روانی جوانان و نوجوانان مؤثر است و برای ایشان بسیار خوشایند و لذت بخش است. طبق استانداردهای بین المللی تعداد روزهای فراغت در کشورهای دیگر 80 روز در سال و این رقم در کشور ما 90 روز است.
فصل تابستان برای خانواده ها یکی از سخت ترین فصول سال است زیرا بسیاری از آنها برای پر کردن اوقات فراغت و سرگرمی فرزندان با مشکل مواجه می شوند. عدم برنامه ریزی مناسب منجر به تنش میان فرزندان ، عصبانیت پدر و مادرها و تبعات منفی برای کودکان می شود. تعطیل شدن مدارس باعث افزایش تعداد ساعاتی می شود که فرزندان در کنار یکدیگر باشند ، بنابراین مشکلات والدین نیزی بیشتر خواهد شد. این مشکلات شامل افزایش ساعات تماشای تلویزیون و بازی با تبلت و موبایل یا بی نظمی در ساعت خواب فرزندان می باشد.
اوقات فراغت،زمانی است که کودک شما کارهایی را که مورد علاقه اوست و از انجام دادن آنها لذت میبرد باید انجام دهد و به یاد داشته باشید که حتما برای لذت بردن کودکمان نباید هزینه ی زیادی کنیم مثلا :ثبت نام در کلاسی که شهریه ی خیلی بالایی دارد اما با کارهای ساده هم میتوان از اوقات فراغت به خوبی بهره برد.برای اینکه فرزندتان از تمام اوقات فراغت خود بهره کافی راببرد و این اوقات برایش لذت بخش باشد باید توسط پدر یا مادر برنامه ریزی مناسبی داشته باشد . برای برنامه ریزی اوقات فراغت علایق کودکتان را در اولویت قرار دهید و از او بپرسید که تمایل دارد به چه اهدافی برسد .
در کنار همه تأثیرات مهم و حیاتبخش اوقات فراغت و ارزشمندی هایی که دارد باید واقعیت ناخوشایندی را نیز مدّ نظر قرار داد. متأسفانه به دلایل مختلف از جمله عدم نگرش مثبت در ذهن دانش آموزان نسبت به اوقات فراغت، نبودن برنامه های آموزشی و توجیهی در بهره وری از فرصت های آزاد، به ویژه تعطیلات تابستانی و بلاتکلیفی ها و بی برنامگی ها، بررسی ها و مطالعات انجام شده در ارتباط با بزهکاری کودکان و نوجوانان حاکی از آن است که در غالب موارد، انحرافات اخلاقی و آسیب پذیری های اجتماعی با اوقات فراغت دانش آموزان ارتباط دارد. به این معنی که آغاز یا فزونی بزهکاری ها در کودکان و نوجوانان در ایام فراغت و تعطیلات مدارس است، که فقر و فقدان انگیزه های رشد مزید بر علت است. بنابراین با در نظر گرفتن حساسیت و اهمیت اوقات فراغت بسیار ضروری است که برنامه های جامع تهیه و تنظیم گردد و با همکاری و مشارکت اولیا و مربیان در بهره وری و بارورسازی این فرصت ها، زمینه پیشگیری از هر نوع آسیب پذیری را در ایام فراغت جوانان و نوجوانان فراهم آورد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و اپلیکیشن های موبایل در واقع اوقات فراغت از بیرون به درون منزل و از جمع خانواده به اتاق های تک نفری فرزندان کشیده شده است. این اتفاق متاسفانه موجب شده اوقات فراغت صحیح معنا نشود. همچنین تعلیم های ناسالم در رسانه ها موجب شده کودکان و نوجوانان نسبت به مطالعه بی انگیزه شوند. رسانه ها اطلاعات تصویری همراه با آهنگ های سرگرم کننده دارند اما خطوط کتاب از این ویژگی ها بی بهره هستند. در این میان نقش والدین، این است که کتاب خواندن را برای فرزندان خود جالب کنند و مشوقی برای آنها باشند. والدین می توانند با دادن پاداش های کوچک به فرزندان در مقابل با کتاب خواندن، آنها را به این کار تشویق کرده و به آنها از این طریق انگیزه بدهند.
پژوهش ها نشان داده اند افرادی که اوقات فراغت خود را سودمند و مطلوب سپری می کنند، از نظر اقتصادی بازده خوشایند تری دارند و از لحاظ روحی نسبت به دیگران شادترند. البته زمان اوقات فراغت برای هر سن و گروه ناهمگون است. در این مقاله منظور از اوقات فراغت تعطیلی سه ماه تابستان دانش آموزان است. این لغت برای دانشجویان حتی تعطیلی بین دو ترم نیز می تواند تعریف شود و برای شاغلین آخر هفته می تواند اوقات فراغت به حساب آید. به هر حال این ایام برای تمام گروه های سنی نیاز به برنامه ریزی خوب دارد تا فرد بتواند علاوه بر برطرف کردن خستگی، استعداد های خود را در عرصه های مختلف شکوفا کند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه