روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۵ خرداد - شماره 4149

«رسم محمود» برگزار شد

وزیر ارشاد: رمز ماندگاری مرحوم دعایی در عهدش با امام بود

 آیین یادبود حجت الاسلام سید محمود دعایی، نماینده ولی فقیه و سرپرست موسسه مطبوعاتی اطلاعات، دیروز ـ در تالار وحدت برگزار شد.در این مراسم محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرشاد مهدی پور معاون امور مطبوعاتی، محمد اله‌یاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی منتظری رییس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی، علی متقیان مدیرعامل ایسنا، سید عباس صالحی سرپرست جدید موسسه مطبوعاتی اطلاعات، مجید زین‌العابدین مدیرعامل بنیاد رودکی، غلامعلی حدادعادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، حسین شریعتمداری مدیرمسوول کیهان، مصطفی کواکبیان مدیر مسوول روزنامه مردمسالاری، محمد مهدی فرقانی استاد ارتباطات، محمدعلی وکیلی مدیرمسوول روزنامه ابتکار، سیدعلی موسوی گرمارودی شاعر، حمیدرضا نوربخش خواننده و مدیرعامل خانه موسیقی و جمعی از اصحاب فرهنگ و رسانه حضور داشتند.
دعایی سرفرازانه از آزمایش‌ها بیرون آمد
وزیر ارشاد در این مراسم رمز ماندگاری مرحوم دعایی را در ایستادگی و پایمردی وی بر عهدی که با امام بسته بود دانست و گفت :ایشان انسان بزرگ و خاص و ویژه ای بودند و امیدواریم خداوند امکان بهره مندی از اندیشه های ایشان را فراهم کند .
محمدمهدی اسماعیلی ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ در این مراسم چنین اظهار کرد: در مدت کوتاهی که در مسئولیت وزارتخانه بودم بیش از حد توقع خودم مورد مهربانی جناب آقای دعایی قرار گرفتم. آخرین بار با آقای دکتر حدادعادل در خدمتشان بودیم‌. وقتی صحبت می‌کردم، دیدم ایشان به مشی متواضعانه خودشان انتهای سالن نشسته‌اند. خواهش کردم برای مراسم تقدیر در کنار ما قرار بگیرند.
اسماعیلی در ادامه صحبت‌هایش در توصیف شخصیت حجت الاسلام محمود دعایی چنین گفت: ایشان با همه خصلت‌های خوبی که داشتند و همه روایت کردند و مهمتر از همه مهر تایید حضرت آقا نشان این صدق و صفا و صمیمیتشان است، نکته مهمش جنبه اعتقادی است که ایشان نسبت با نهضت امام عزیز داشت. من به عنوان یک پژوهشگر در حوزه مطالعات اسلامی شاید این مسئله برایم جالب بود. امام حواریونی داشتند که در نجف عاشقانه با علاقه ایستادند مرحوم آقای دعایی این ویژگی سبقت در مجاهدت و نهضت را داشت. این سبقت امتیاز بسیار مهمی است و بر ما واجب و لازم است که نسبت به سابقون نهضت امام اظهار ارادت کنیم و از زحمات طاقت فرسایشان در آن روزگار تجلیل کنیم. به نظر آن ویژگی که مرحوم دعایی را ماندگار کرد، ایستادگی و پایمردی مرحوم دعایی بر عهدی بود که با امام عزیز داشت و این عهد را تا پایان عمر مبارکش ادامه داد و از قضا در ایام متعلق به رحلت امام راحل به مقتدای خویش پیوست.
وزیر ارشاد همچنین خاطرنشان کرد: در این ۴۳ سال علیرغم اینکه آقای دعایی یک سلیقه ویژه داشتند و به شخصیت‌های مختلف در حوزه‌های مختلف نگاه خاصی داشتند و این امتیاز ایشان بود اما، جایگاه ولایت و پایمردی در مسیر انقلاب را از دست ندادند. بودند افراد متعددی که سابقه مجاهدت داشتند و نتوانستند این امر را به پایان برسانند، دعایی عزیز این مسیر را با پایمردی به پایان رساند. مسیر پرفراز و نشیبی است. کم نبود اتفاقاتی که امثال آقای دعایی را در معرض آزمایش قرار می‌داد و دعایی سرفرازانه از این آزمایش‌ها بیرون آمد. شاید جایی هم مطابق سلیقه‌اش نبود اما امر ولایت و امامت برایش حکم پایان علایقش در حوزه‌های مختلفش بود. آنجایی که حکم ولی را پیش‌رو داشت، حتما بر علایق شخصی‌اش مقدم می‌شمرد. این بود که نام دعایی را به این آوازه رسانده و  امروز در جلسه ای نشسته‌ایم با عنوان «رسم محمود». کمتر نماز جمعه‌ای بود که ایشان متواضعانه گوشه‌ای روی صندلی ننشسته باشد و متواضعانه و با ساده‌زیستی مختص خودش،‌ از ابتدا تا انتهای نماز را حضور نداشته باشد. بارها شده بود که می خواستم همراه ما باشند اما می‌گفتند می‌خواهم پیاده بروم تا جایی که ماشینم پارک است‌. خیلی انسان بزرگ و خاصی بود. ما امروز در فقدان این شخصیت بزرگ هستیم. برای روح بزرگ آقای دعایی هم‌نشینی با اولیا، شهدا و امام شهدا را از مظهر الهی مسئلت دارم. امیدوارم خداوند متعال به ما و به جامعه رسانه‌ای ما امکان بهره مندی از اندیشه های والای این مرد را عنایت کند. به عزیزانمان در موسسه اطلاعات مجددا تسلیت عرض می‌کنم و امیدوارم با حضور نماینده جدید ولایت فقیه، همچنان در مسیر اهداف رسانه‌ای‌شان موفق باشند.
فقدانی که بر زبان و کلام اصحاب فرهنگ و رسانه جاری و ساری شده است
فرشاد مهدی‌پور ـ معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ با برشمردن ویژگی‌های اخلاقی برای مرحوم دعایی، از جمله والا مرتبه، نماد اخلاق، دارای صفای باطن، تواضع رفتار و اعتقاد راسخ به مبانی انقلاب، گفت: فقدان ایشان بر زبان و کلام اصحاب فرهنگ و رسانه جاری و ساری شده است. این عبارت خلاصه‌ای از ویژگی‌های ایشان است. روایتی از امام حسن عسکری (ع) است که حضرت می‌فرماید هر کس در دنیا برای  برادرانش فروتنی کند نزد خداوند در زمره صدیقین و از شیعیان علی بن ابیطالب خواهد بود. این جمله در وصف آقای دعایی بسیار جاری و ساری است.  
مهدی‌پور همچنین ضمن خوش‌آمدگویی به حاضران در مراسم از انتخاب سیدعباس صالحی به عنوان سرپرست موسسه اطلاعات ابراز خوشحالی کرد.
کائنات این اقدام پسندیده معاونت مطبوعاتی در برگزاری مراسمی همسو با اخلاق و رفتار مرحوم دعایی  و خانواده محترمش که کلیه گروهها و افراد با گرایش های مختلف حق حضور و بیان و تعامل داشتند را به فال نیک گرفته و امیدوار است این مشرب فکری و اخلاقی در سایر سطوح اجتماعی و فرهنگی تکثیر گردیده و الگویی مناسب در منش و رفتار سیاسی و اجتماعی مسئولین و گروه های مرجع محسوب گردد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه